Star Alliance og Skandinavia - Post SASxit

Inneriks og intra skandinavisk er et eget marked, men dersom man allerede er lifetime gold som mange er så velger man SAS når det passer best og ikke ut av lojalitet, den lojaliteten har man allerede fått betalt for. Det kan bli et problem for SAS i det europeiske og det internasjonale markedet, noe det sikkert allerede er.

Nå blir det veldig spesifikt, men flere av disse direkte rutene til SK fra OSL går jo feks midt på dagen og gjerne ikke alle dager. Det er ikke alle det passer for med ankomsttid etter lunsj og da blir det til at man tar en mellomlanding og er på plass i god tid til til lunsj. Så kommer selvfølgelig dette med frekvens inn i bilde.
 
Når SAS går ut av Star Alliance vil det jo komme endringer også for selskapene i Star på Skandinavia.

Lufthansa har en økninger på flere norske ruter.


Så ser jeg Swiss øker til henholdvis 4x daglig på ZRH-CPH i vinterprogrammet, og 5x sommeren 2025.

Nattstoppet i CPH kommer tilbake. Dog på sommeren er det 2 kveldsavganger fra CPH som går relativt tett, innenfor en time.

CPH-ZRH er dag i mai 2025, med avgang CPH

LX 1279 0610 A320
LX 1267 09:40 E190-E2
LX 1271 15:10 A320
LX 1277 19:20 E190-E2
LX 1273 19:55 A220-300

Eller ikke, ser ut som det np ligger inne med 3-3,5 ganger i uken, dog med A320neo som grunnfly, så dermed ganske lik setekapasitet som først planlagt

https://x.com/CPHtraveller/status/1852286102507257864

Swiss har justeret deres S25 program for Zürich-CPH hvor der nu ikke længere er planlagt 5x daglig alle ugens dage men kun tre gange om ugen. Men nu til gengæld planlagt med større flytyper og hovedsagelig A320neo.
 
Det er litt interessant at OS blir, eller allerede er større enn LX på CPH, OS med 4 mot nå ned i 3 daglige fra LX og OS kommer altid med minimum A320, ofte A321.

Det at SK er inne på CPH-ZRH og ikke CPH-VIE har vel fortsatt noe å si, men totalen i antall seter er uansett mye større på CPH-VIE med 4 x OS + 2 X FR + 1 x ET, mot CPH-ZRH der det kun er LX(3/4) og SK(2) som oppererer.
 
Nå kan andre ting og påvirke tallene, men merker meg at ut fra CPH viser novembertallene følgene endring målt mot henholdvis 2023/2019

FRA: -10% / -13%
CDG: +13% / +19%
 
Back
Top