• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Den dagen Boeing igjen kan sette 787 i trafikk igjen og levere igjen blir det vel travelt for sjefene som må hoppe fra overleveringsshow til overleveringsshow, mange fly som bare mangler det nye batteriet eller hvafornoe det blir, som står klare til levering....
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Men dette har jo ikke DU gjort med vitende vilje? For meg ihvertfall så er det en avgjørende forskjell. Skulle skjønt deg litt mer hvis DU hadde solgt et produkt de viste at de ikke ville kunne levere, men denne svikten har nok truffet både boeing og DU mitt i fleisen!

Håper bare de klarer å få løst floken i løpet av kort tid, ikke kjekt for hverken DU eller de som har kjøpt biletter med 787 flyet.

DU kjører jo fortsatt sin markedsføring på 787 opplevelsen. De burde vel kanskje tone ned den inntil de har fått levert noen fly.

http://www.norwegian.no/longdistance
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Nu har inte jag åkt Boeing 787 men än så länge håller jag Airbus A380-800 som det absolut mest komfortabla widebody flygplanet på marknaden. Enorm kabinrymd i ekonomiklass fast den har standard 3+4+3 och extremt bra ljudisolerad..även vid Take off är det nästan knäpptyst. Först om 787 slår A380 vad gäller komfort ombord tycker jag den kan kallas "revolutionerande" för passagerarupplevelsen.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Men dette har jo ikke DU gjort med vitende vilje? For meg ihvertfall så er det en avgjørende forskjell. Skulle skjønt deg litt mer hvis DU hadde solgt et produkt de viste at de ikke ville kunne levere, men denne svikten har nok truffet både boeing og DU mitt i fleisen!

Å begynne flyvninger i slutten av mai virket litt risikofullt. Blir spennende å se utviklingen nå.
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Man skal ikke kunne mye om fly og flyindustri for å skjønne at den tidsplanen DU la opp til var gambling for å rekke den lukrative sommersesongen. Og det manglet ikke på advarsler, men man satte bare i gang og åpnet bestillingen av billetter. Det var litt vågalt.

De visste litt hva de gjorde......:rolleyes:
Og når skulle man starte salget da - når flyene var trygt plassert på norsk jord?
Det så vel ut til at leveransene på 787 var kommet i rett spor, så jeg kan ikke helt skjønne hva du mener med dette!
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Man skal ikke kunne mye om fly og flyindustri for å skjønne at den tidsplanen DU la opp til var gambling for å rekke den lukrative sommersesongen. Og det manglet ikke på advarsler, men man satte bare i gang og åpnet bestillingen av billetter. Det var litt vågalt.

De visste litt hva de gjorde......:rolleyes:

Du mener altså at Norwegian gambler når de er lovet en levering av fly fra boeing, tror ikke det er slik at boeing har uttalt til Norwegian at vi er kanskje klar til levering i løpet av våren?? Klart at de er nødt til og starte billettsalget ut i fra de avtaler som er inngått, og kalle det gambling synts jeg er å dra det langt.

Hvilke advarsler er det som er gitt DU da?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Man skal ikke kunne mye om fly og flyindustri for å skjønne at den tidsplanen DU la opp til var gambling for å rekke den lukrative sommersesongen. Og det manglet ikke på advarsler, men man satte bare i gang og åpnet bestillingen av billetter. Det var litt vågalt.

De visste litt hva de gjorde......:rolleyes:

Litt-amatør, jeg synes at dette var litt amatør ;) De har jo kontrakter med Boeing, som setter klare dato for leveranse. Tror ikke at dette var basert på en enkel samtale med produksjonsansvarlig i Seattle som sa: "Jeg tror at vi rekker å levere to fly før sommeren." :p

EDIT: ser at det var andre som hadde kommentert på dette før meg. Å oppdatere sider er en fin ting... :lol:
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Jeg er enig med dere tre siste, det var lite gjennomtenkt det jeg skrev og kom ikke ut slik jeg mente.
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Underlig at du setter Boeing i en bås som en risikoleverandør da.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Synes egentlig ikke litt-amatør er så feil. Man har tidligere erfart at innfasing av en helt ny flytype med ny teknologi, har forsinkelser og barnesykdommer som har kunnet gi forsinkelser i produksjon(hvis feilen blir funnet før levering av første maskin), og i dette tilfellet grounding fordi feilen blir oppdaget etterpå.

Man kan si hva man vil om at man har en kontrakt på å få 5-6 eller 90 fly til den og den datoen. Det er en risiko å gå så hardt ut med reklamering av noe helt nytt, som en fysisk ikke har tilgjengelig. Og det får NLH og NAX svi for nå.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Synes egentlig ikke litt-amatør er så feil. Man har tidligere erfart at innfasing av en helt ny flytype med ny teknologi, har forsinkelser og barnesykdommer som har kunnet gi forsinkelser i produksjon(hvis feilen blir funnet før levering av første maskin), og i dette tilfellet grounding fordi feilen blir oppdaget etterpå.

Man kan si hva man vil om at man har en kontrakt på å få 5-6 eller 90 fly til den og den datoen. Det er en risiko å gå så hardt ut med reklamering av noe helt nytt, som en fysisk ikke har tilgjengelig. Og det får NLH og NAX svi for nå.

Jo, men nå er det en forskjell å være launch customer, og det å ta imot den 102. maskinen som bygges. Og på tidspunktet Norwegian la ut billettene så gikk leveringene ca som planlagt. Det er grenser for hvor mange uforutsette hendelser man kan ta med i planleggingen.
Men at dette kan bli PR-messig dårlig for dem er nok sant, men samtidig kan man ikke bebreide Norwegian for å ha gjort noe feil her. Man kan kritisere dem for mange ting vedrørende deres langdistansesatsning, men ikke tidspunktet de la ut billettene på

Underlig at du setter Boeing i en bås som en risikoleverandør da.

Dessverre, så har vel Boeing under 787-programmet på en måte plassert seg selv i denne båsen?
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

At det ikke er Norwegians feil er jeg enig i. Men risikoen for at noe går galt er der fortsatt. ;) Og balansen mellom å dyrke frem noe Long-haul destinasjoner, samt en helt ny flytype burde kanskje vært noe mer rettet mot rutenettet,og ikke så mye på hvilket fly som skal benyttes? Det vil alltid være vanskelig for et selskap. Og man kan være så etterpåklok man vil, men jeg har visst hele veien siden NLH stadfestet at de skulle starte opp, og at de skulle bruke B787 at det de ikke har råd til er en forsinkelse.


Jo, men nå er det en forskjell å være launch customer, og det å ta imot den 102. maskinen som bygges.

Det er en forskjell, men de blir fortsatt påvirket av eventuelle feil og problemer som oppstår på de 101. maskinene før dem. For å redde seg inn igjen nå, så må Boeing øke produksjonen betraktelig i tillegg til at det må komme en løsning på problemet. Og med korte differansen sett i betraktning av produksjonsraten hos Boeing, så har jeg vanskeligheter for å tro at det vil gå.

Og på tidspunktet Norwegian la ut billettene så gikk leveringene ca som planlagt. Det er grenser for hvor mange uforutsette hendelser man kan ta med i planleggingen.

Alt gikk som planlagt på det tidspunktet, men uken etter kunne man plutselig sittet med de problemene man har nå. Noen feil oppstår og kan bli fikset allerede under test-flygninger før leveringene starter, men noen komponenter har vist seg at de vil lage litt kvalm når de har fått noen timer på baken.

Hvis Norwegian var så klar for å få sette i gang longhaul at det måtte skje sommeren 2013, er det i mine øyne for kort tid mellom lanseringen av flytypen og deres oppstart til at de burde bruke så mye fokus på hvilket fly de skal benytte seg av til New York, i forhold til å promotere destinasjonen sin.

Klart Norwegian vil tape PR på dette, men de vil også slite med et omfang av passasjerene sine med flyskrekk, som kanskje drar til konkurrenten nå fordi de vet at konkurrenten har en stabil flytype med lang fartstid, i forhold til et fly de nå har måttet sette på bakken grunnet problemer.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Klart Norwegian vil tape PR på dette, men de vil også slite med et omfang av passasjerene sine med flyskrekk, som kanskje drar til konkurrenten nå fordi de vet at konkurrenten har en stabil flytype med lang fartstid, i forhold til et fly de nå har måttet sette på bakken grunnet problemer.

Er du helt sikker på det? Da SAS med umiddelbar virkning satte alle Q400 i konsernet på bakken var det fordi de fryktet at passasjerene ville finne andre alternativ til det ulykkesbelastede flyet. Widerøe fikk kjøpe nye Q400 med rundt 150 endringer ift de gamle. Og Widerøe har ikke akkurat manglet passasjerer på sine Q400, selv om de har beholdt den gamle betegnelsen på flyene.



Vidar
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det er jeg sikker på, iallefall :) Men om det vil ha noen merkbar virkning på markedet er jeg ikke sikker på.

Det er forskjell på å ha uhell med et fly som har vært i drift hos operatør en stund, og som kun har hatt lokale problemer - vs å ha et fly med globale problemer (altså på flere steder i verden, hos forskjellige selskaper), og som er "nytt, uprøvd og ikke flydd før" for Norwegians del.
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det er en forskjell, men de blir fortsatt påvirket av eventuelle feil og problemer som oppstår på de 101. maskinene før dem. For å redde seg inn igjen nå, så må Boeing øke produksjonen betraktelig i tillegg til at det må komme en løsning på problemet. Og med korte differansen sett i betraktning av produksjonsraten hos Boeing, så har jeg vanskeligheter for å tro at det vil gå.

Jeg er med på at dagens fly er teknisk uhyre komplisert og at erfaring viser at barnesykdommer og oppstartproblemer ikke er uvanlig ved innfasing av nye flytyper. Når det er sagt, her er det helt uvanlig strenge krav man stiller til Norwegian i forhold til hvilke sjanser som må være legitime å ta. Alt tilsa vel at DU kom til å motta flyene innen angitt tid på tidspunktet for lanseringen av langdistanse?

Man kan ikke ta høyde for hvert eneste, lille tenkelige og utenkelig problem når man planlegger fremtidig forretningsdrift - da ville det rett og slett ikke være regningssvarende.

Her i Tromsø sliter det lokale busselskapet tungt fordi fylkeskommunen har fått det for seg at hybridbusser skal redde regnskog, isbjørn og forhindre sultkatastrofer. Bussene viser seg imidlertid ikke å sette nevneverdig pris på bakker i kombinasjon med snø, is og kjettingbruk.

Kan fylkeskommunen/busselskapet kritiseres for å faktasjekke dårlig når de kjøpte bussene omtrent usett/uprøvd (ifølge lokalmedia i hvert fall)? Yep.

Kunne en forvente at de samme aktører bestilte 50 busser og kjørte tre sesonger med bussene tomme for å se om de passet i byen? Nope.

NOEN sjanser må en rett og slett kunne ta.

Klart Norwegian vil tape PR på dette, men de vil også slite med et omfang av passasjerene sine med flyskrekk, som kanskje drar til konkurrenten nå fordi de vet at konkurrenten har en stabil flytype med lang fartstid, i forhold til et fly de nå har måttet sette på bakken grunnet problemer.

Jeg tror også dette er en overdrivelse. Absolutt hele skylden kan dyttes over på Boeing, DU er da den helt uskyldige part i dette.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

For flyskrekk er så rasjonelt...

Nå er vel det segmentet av markedet nok neppe dominerende, men for de det gjelder har det sikkert betydning. Jeg tror neppe at det slår nevneverdig ut for folk flest.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Nå er vel det segmentet av markedet nok neppe dominerende, men for de det gjelder har det sikkert betydning. Jeg tror neppe at det slår nevneverdig ut for folk flest.

Nei, som allerede kommentert av meg...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

For flyskrekk er så rasjonelt...

Selv om man har flyskrekk så skjønner man jo hvem som er skyld i dette. Har ingenting å gjøre med DU eller noe de har gjort/ikke gjort - noe også de med flyskrekk normal vil skjønne. At man likevel er redd er jo noe helt annet.
 
Back
Top