• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Pluss at det er ikke helt enkelt for utlendinger å få arbeidstillatelse i Thailand.

Det ryktes at Norwegian sliter med å få arbeidstillatelse for sine 787-piloter der borte ja...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Sjansen er vel derfor stor for at dette drar ut i tid og de første IC med DU går med wet leaset 767 og dertil skuffede kunder

Bemanning og tilgang på fly er jo to forskjellige saker. Hvis flyet blir levert på tiden så flyr det nok. En av grunnene til at Norwegian må ha beskjed i slutten av januar er vel for å klare å sette opp driften til oppstart. Hvis de ikke får startet fra thailand så starter de sikkert fra Norge eller annet egnet sted. De har invistert for mye cash og prestisje i at de ikke kommer i luften, de kan jo alltids flytte ut siden.
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det ryktes at Norwegian sliter med å få arbeidstillatelse for sine 787-piloter der borte ja...

Skal en utlending få arbeidstillatelse i Thailand må personen ha spesielle kunnskaper og gjøre en jobb en Thai ikke kan gjøre.
I tillegg er jo store deler av TG statseid som sikkert ikke gjør saken lettere.

http://www.thaiembassy.com/thailand/work-permit-rules.php
 
Last edited:
Re: LN-NGH - status

hva med statusen til B787, hvor lang har de komme med byggingen av flyet ?

I fløge en respektabel 787 blogg skal delene komme til Seatle for montering den 23. Januar, så vil det ta fra en til to uker før de begynner med montering, maskin nr.2 følger ca to uker senere.
 
I fløge en respektabel 787 blogg skal delene komme til Seatle for montering den 23. Januar, så vil det ta fra en til to uker før de begynner med montering, maskin nr.2 følger ca to uker senere.

Det første stemmer nok, men ikke det siste, med mindre de plutselig har byttet linjenummer. Mellom LN102 og 112 er det ca to måneder
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det første stemmer nok, men ikke det siste, med mindre de plutselig har byttet linjenummer. Mellom LN102 og 112 er det ca to måneder

Beklager jeg som tuller, 20. Mars er planlagt ankomst for seksjonene ;)
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Sjansen er vel derfor stor for at dette drar ut i tid og de første IC med DU går med wet leaset 767 og dertil skuffede kunder

Ser allerede for meg førstesiden i VG:

"FERIEN ØDELAGT AV NORWEGIAN! - Ola og Kari Nordmann føler seg lurt og ført bak lyset etter at Norwegian skiftet flytype på flighten deres til Thailand. Opprinnelig skulle de fly det splitter nye Boeing 787, men Norwegian skiftet i siste liten flytype til den eldre Boeing 767. Ekteparet hadde gledet seg til å fly med det nye "drømmeflyet", men måtte i steden ta til takke med den hele 15 år gamle 767-maskinen som VG avslører tidligere har fløyet for selskaper i Afrika og Sør-Amerika! Ola forteller at det var en så stor påkjenning for kona Kari at hun måtte ta valium for å få kontroll på nervene. Nå krever Ekteparet kompensasjon fra Norwegian."

Sorry, kunne ikke "dy" meg ;)
 
Last edited:
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ser allerede for meg førstesiden i VG:

"FERIEN ØDELAGT AV NORWEGIAN! - Ola og Kari Nordmann føler seg lurt og ført bak lyset etter at Norwegian skiftet flytype på flighten deres til Thailand. Opprinnelig skulle de fly det splitter nye Boeing 787, men Norwegian skiftet i siste liten flytype til den eldre Boeing 767. Ekteparet hadde gledet seg til å fly med det nye "drømmeflyet", men måtte i steden ta til takke med den hele 15 år gamle 767-maskinen - som VG avslører tidligere har fløyet for selskaper i Afrika og Sør-Amerika! Ola forteller at det var en så stor påkjenning for kona Kari at hun måtte ta valium for å få kontroll på nervene. Nå krever Ekteparet kompensasjon fra Norwegian."

Sorry, kunne ikke "dy" meg ;)

haha, konge!
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hm, må ikke Norwegian bestille flere fly snart hvis de skal kunne klare å ekspandere?? De skal få levert totalt 8 stk over 3 år, blir ikke så mange ruter av det vel?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Ser allerede for meg førstesiden i VG:

"FERIEN ØDELAGT AV NORWEGIAN! - Ola og Kari Nordmann føler seg lurt og ført bak lyset etter at Norwegian skiftet flytype på flighten deres til Thailand. Opprinnelig skulle de fly det splitter nye Boeing 787, men Norwegian skiftet i siste liten flytype til den eldre Boeing 767. Ekteparet hadde gledet seg til å fly med det nye "drømmeflyet", men måtte i steden ta til takke med den hele 15 år gamle 767-maskinen som VG avslører tidligere har fløyet for selskaper i Afrika og Sør-Amerika! Ola forteller at det var en så stor påkjenning for kona Kari at hun måtte ta valium for å få kontroll på nervene. Nå krever Ekteparet kompensasjon fra Norwegian."

Sorry, kunne ikke "dy" meg ;)

Hahaha! Sikker på du ikke allerede jobber i VG? :spin
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hm, må ikke Norwegian bestille flere fly snart hvis de skal kunne klare å ekspandere?? De skal få levert totalt 8 stk over 3 år, blir ikke så mange ruter av det vel?

Det er kun aktuelt å fly langdistanse med 787, så om Norwegian ønsker flere i flåten etter 2015/2016 har de godt tid til å bestille :) Man kan jo ikke satse for stort med et nytt konsept
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hm, må ikke Norwegian bestille flere fly snart hvis de skal kunne klare å ekspandere?? De skal få levert totalt 8 stk over 3 år, blir ikke så mange ruter av det vel?

Kommer jo også helt an på frekvensen på rutene. Norwegian definerer seg fortsatt som en lowcost-carrier og da er ikke frekvenser det viktigste.....
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Har fått höra av min vän som flög i cockpit med OS häromdagen att Norstar har en österrikisk 787 instruktör som fick sin type-rating på 787 helt felaktigt av Austrocontrol. Han var certifierad på 767 hos AUA där han slutade. Fuskbygge!
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Er det noen som vet om det blir aktuelt å bruke 787 til DBX i fremtiden?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Det er meningen å gjøre det i innfasingsperioden ihvertfall ...
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Vad har Kjos för backup plan om DUs 787 blir såpass försenade att bolaget inte kan starta sin Dreamliner trafik i maj? Flyga BKK-DXB-ARN/OSL-KEF-JFK med payload restricted 737-800W?
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Vad har Kjos för backup plan om DUs 787 blir såpass försenade att bolaget inte kan starta sin Dreamliner trafik i maj? Flyga BKK-DXB-ARN/OSL-KEF-JFK med payload restricted 737-800W?

kan være du får svaret på side 1 innlegg #12 i denne tråden
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hei,

I følge en liten blogg ankommer nå de første delene Everett:D

LN102 ZA576 35304 LN-BKA 787-8 ILFC/Norwegian RR Trent 1000 Parts Arriving
 
Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hei,

I følge en liten blogg ankommer nå de første delene Everett:D

LN102 ZA576 35304 LN-BKA 787-8 ILFC/Norwegian RR Trent 1000 Parts Arriving

Denne bloggen jeg også har brukt, Boeing viser fremskritt nesten fjorten dager før tiden :)
 
Back
Top