... noen som vil være med å starte opp flyselskap eller? ca 10 IC fra OSL?.... "JEG vet best", så dette blir nok bra!
En del pax på SAS IC ud af CPH kommer rent faktisk fra Tyskland, inkl. lufthavne som Frankfurt og München. Så uanfægtet at disse lufthavne selv har et større IC udbud, bør de vel høre med under gruppen.
Her er det absolutt noe som ikke henger på greip - billigsalg til tyskere, men selg dyrt til nordmenn. Det ser ut som SAS er nesten utsolgt i turistklassen, men det er dårlig salg foran gardinen. Her må det undersøkes mer tenkte jeg. Så kom den store overraskelsen, de stakkars danskene måtte betale litt over NOK 32 000 for å fly t/r til EWR på akkurat samme dato. Jeg blir ikke klok på dette, og jeg tror flere andre også har problemer å forstå det. Det som er sikkert er at tyskere fra Bayern "får" god timebetaling for ekstra 5-12 timer de er underveis - sånn rundt NOK 12 000. Det er vel dette som kalles revenue management.
OK da janusk, men det ser ut som SAS bedriver billigsalg på sine businessbilletter til USA fra f.eks. MUC. Prisene på business med SAS fra MUC via CPH til EWR er f.eks. 25% lavere enn Lufthansa. Tilbringertjenesten mellom MUC og CPH er fordelt så rundt 50:50 mellom SAS og Lufthansa, og Lufthansa priser Business t/r mellom CPH og MUC til €1049 (NOK 8500). Da snakker vi om at SAS får inn et eller annet sted mellom NOK 11 500 og NOK 20 000 for å frakte en C-passasjer t/r MUC-EWR.
Å bruke prisen mellom CPH-MUC for å finne ut av hva det legget koster når det er endel av en reise blir for enkelt og fungerer ikke.
Da snakker vi om at SAS får inn et eller annet sted mellom NOK 11 500 og NOK 20 000 for å frakte en C-passasjer t/r MUC-EWR.
At det er dyrt fra Norge er også ganske naturlig, her konkurerer SAS uansett med andre 1-stop alternativ, som KL, BA, AF og LH. Da er det viktigere å ligge på samme pris som konkurrenten, enn å ligge på samme pris som fra MUC. CO flyr riktignok direkte, men med kun en 752 pr dag så er kapasiteten ofte sprengt og SAS kan dermed ta en langt høyere pris fra Norge enn Tyskland.
Hvis jeg skjønner KGL sine helt nøytrale analyser korrekt:
SAS er gjør alt feil. Som alltid. I alle settinger. Nå også miljømessig sett. LCC har lagt opp sin rutestruktur og en prispolitikk for å spare miljøet, ikke for å tjene penger.
Eller har jeg misforstått noe?
Og folk med utdanning på videregåendenivå klarer å lese disse og gjøre seg opp sin egen mening.
Det er ikke slik jeg har lest -KGLs analyser, men jeg tror ikke jeg orker å bevege meg nevneverdig inn på denne diskusjonen. Jeg har forsøkt tidligere, med tall fra offisielle kilder, men ble avfeid av noen av våre danske venner med at alt jeg skrev var misforståelser uten at det kom noen konkrete innspill på hva jeg hadde misforstått. Jeg sitter litt med samme inntrykk her - noen kommer med konkrete tall og forsøk på analyser, hvorpå disse avfeies med at det er tull og alt for enkelt uten at noen alternative analyser fremsettes. Det er vanskelig å engasjere seg i en slik debatt.
Fra dansk side ønsker man selvsagt å fremstille CPH som det beste alternativet, men om man ser etter hva som er/ville vært best i dag (som er det jeg innbiller meg at Kurt forsøker å si noe om - det er iallefall det jeg forstår med bruken av begrepet "optimal" hub) så er det revnende likegyldig hvor hub'en er plassert i dag, da dette mest sannsynlig er en kombinasjon av historie, en serie av mer eller mindre tilfeldige hendelser, og økonomiske betraktninger basert på situasjonen som den var den gang. Det er godt mulig at CPH i dag er det beste alternativet, gitt alle historiske føringer, men det kan av og til være en interessant intellektuell øvelse å se på hva som ideelt sett kunne vært i dag om man skulle starte på nytt.
Yes, men sa lenge har KGL ikke kommet med solide ökonomiske argumenter, men argumenter som virker mer polemisk og ideologisk motivert.
En argumentasjon om optimal hub med dagens status ma innebaerer de ökonomiske situasjon som SAS er inne, de forholdene som er gitt (infrastruktur) og ikke minst en reelt mer-verdi for kundene, dvs en forbedring i rutenettverk.
Da er det ytterligere bevis på at SAS med sin prispolitikk premierer å være minst mulig miljøbevisst - og dette kan settes i relieff til et strekpunkt hentet fra siste årsrapport under Values (side 8) som sier "We care about our customers and employees
and acknowledge our social and environmental responsibilities" og skryter av 500 liter innsparing ved grønne landinger. Det hjelper ikke at en har en miljøkalkulator på sine sider, og det er mulig å kjøpe avlat hos CarbonNeutral (man vil aldri oppnå noe som ligner på "CO2-nøytrale reiser", spesielt nå en ser på prosjektene til CarbonNeutral).
Var det egentlig uten grunn at jeg startet hele denne tråden? Vi ser igjen og igjen bevist at enkelte dinosaurer av luftselskapene tror folk er dumme, og grensen fra en dumhet til en annen dumhet er landegrensene, endog fra flyplass til flyplass. Men vi er ikke dumme, vi er intelligente og gjennom Internet avdekker vi det. Dette var LCCene som først oppdaget og de kjørte åpne prissystemer som også virker over landegrenser, forskjellige valutaer og kan etterkontrolleres.
Videre så er det spredt befolket , og med fra mange steder like "lang/kort" vei til AMS, CPH, ARN som til OSLJo vi forteller resten av verden at Norge er et sært sted for spesielt interesserte, og et sted det ikke er hvert å tilføre en direkterute.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.