Skandinavisk hub for trans-atlantiske flyruter

Norge er en miniputt innen internasjonal luftfart av flere grunner, ikke først og fremst SAS. Den viktigste grunnen er at mens nordmenn kranglet i noen tiår om plassering av hovedflyplass, så benyttet Kastrup av tiden til å trekke til seg kunder. Det gjorde også at nordmenn lærte seg at når man skal fly lengre med rutefly, så er det via en annen flyplass, det er ikke umulig at intjeningen på nordmenn sitt flymønster ikke skiller seg i like stor grad med tanke på non-stop vs flere stopp.

Videre så er det spredt befolket , og med fra mange steder like "lang/kort" vei til AMS, CPH, ARN som til OSL

Uansett hva dere sier er det kortere over dammen fra stort sett hvor som helst i Skandinavia via OSL i stedet for via CPH og det samme østover via ARN i stedet for via CPH!!
Desverre er det politikk som gjør at dette ikke brukes av SAS :(

Man kan jo påpeke at hverken DY , Finnair , Feel eller andre har noen IC "HUB" i Norge, og at kalkylene til DY og Feel så langt er avhening av både medvind og hjemlengsel (les gode konjukturer og lav fuel pris) for å komme i gang, og begge de sistnevnte "tørr" heller ikke i år å iverksette. OG begge snakker om ikke bare flygninger fra OSL, men fra OSL i kombinasjon med ARN og/eller CPH.

Ja , jeg ønsker med IC fra OSL , men HUB.. ? , kall det hva man vil bare IC tilbudet økes med en destinasjon eller 2 i året.

Jeg har stadig en våt drøm om en SAS variant med en V flygning ARN-ORD-OSL-ORD-ARN eller noe slikt

Last edited:
I den grad vi vil se noen IC-hub på OSL så er det nok selskapsmessig DY som kommer til å stå for det, ikke SK. Men samtidig så tyder mye på at det blir flere enkeltstående IC-ruter fra OSL, og strengt tatt så spiller det liten rolle om hvorvidt det er en hub eller ikke, så lenge tilbudet er godt nok.

Jeg leser i Airliners.net sine forumsider under Scandinavian Aviation der en BrisseDK kommer med motsatte tall av det vi her på forumet får fra våre danske venner.

Han sier også at DL kutter CPH i vinter, ikke på grunn av flymangel men på grunn av for dårlig belegg.
I årene 2006/2007 var vinterbelegget nede med 28,9% for DL sin del.

Det står også at CPH - US trafikken går ned på alle destinasjonene med -14% i 2009.
Og at det i år er nede på -15,6%.

Dette forundre meg når vi får servert motsatte tall fra SAS?
Dette må da være urovekkende for CPH?

Les litt bedre så hadde du skjønt det ...

This development is mostly due to the discountinuation of SEA, but it's not the only explanation. All destinations are down: EWR -5%, ATL -6%, ORD -3,2%, IAD -9,1% (2009 vs. 2008). Source: SLV

Frekvensen er også ned på disse rutene.

Jeg leser i Airliners.net sine forumsider under Scandinavian Aviation der en BrisseDK kommer med motsatte tall av det vi her på forumet får fra våre danske venner.

Jeg orker det næsten ikke, men siden der bliver postet forkerte og misvisende tal må jeg hellere komme med en uddybning.

Det står også at CPH - US trafikken går ned på alle destinasjonene med -14% i 2009.
Og at det i år er nede på -15,6%.

Dette forundre meg når vi får servert motsatte tall fra SAS?
Dette må da være urovekkende for CPH?

Hvad angår 2010 tallene (jan-mar) som iflg. BrisseDk på a.net er ned 15,6% så er dette forkert! Vedkommende er tilsyneladende kommet til at sammenligne 2009 (jan-mar) med 2008 (jan-mar).

Det korrekte tal for jan-mar 2010 i forhold til 2009 er -2,7%. Hvis der renses for effekten af at SEA ruten er nedlagt viser de restererende ruter til USA (EWR, ORD, IAD og ATL) samlet en vækst på +15%. Samlet er der således tale om en betydelig vækst og en markant forbedret load factor.

Disse tal siger dog intet om yield og derved lønsomheden, men ud fra et volume perspektiv har CPH intet at være bekymret om. I øjeblikket går alle fly til Nordamerika fra CPH fulde ud og det er op til 7 daglige fly med en kapacitet på 1500 sæder. Så uanset hvad nogle måtte mene så er der stadig potentiale for yderligere trafik fra CPH til US - specielt hvis feed potentialet også tages i betragtning.

Han sier også at DL kutter CPH i vinter, ikke på grunn av flymangel men på grunn av for dårlig belegg.
I årene 2006/2007 var vinterbelegget nede med 28,9% for DL sin del.

Nu er det vist ikke BrisseDK der har fremlagt disse tal for Delta, men derimod en norsk debatant på a.net - en der vist nok tidligere har været aktiv på dette forum...

Jeg må erkende at fremlæggelse af Delta tallene på a.net for CPH-ATL er decideret pinlig (hvis ikke pinlig så ihvertfald misvisende) og det skinner klart igennem at det er præsenteret med en bestemt agenda for øje (min personlige holdning).

Det er korrekt at den totale volume (antal pax) for ATL-CPH for W09 i forhold til W08 er ned med 8,6%. Dette tal siger dog meget lidt i sig selv, med mindre man også tager den udbudte kapacitet med i betragtning. Den kapacitet som Delta udbudte på ATL-CPH i W09 var betydelig lavere end i W08, så rent faktisk forholder det sig sådan at man i W09 havde bedre load factor end W08 - en belægning på ca. 80% i gennemsnit for ATL-CPH v.v. i W09 må desuden siges at være godkendt.

Igen siger dette inten om yield men det er ihverfald ikke ud fra et isoleret load factor perspektiv at ATL-CPH ikke betjenes i den kommende W10 sæson. Da nu DL har åbnet JFK-CPH, tror jeg hurtigt Delta er nået frem til at det ikke giver mening flyve begge ruter fra CPH den kommende vinter - selvom markedet er i bedring, så vil der være for store udfordringer med at fylde op til 400 sæder ud af CPH om dagen. I såfald vil man konkurrere med sig selv, kannibalisere sine egne to ruter med pres på yielden som resultat. Så jeg tror Delta gør klogt i at skære den ene af de to ruter væk den kommende vinter og mere eller mindre udbyde samme kapacitet fra CPH i W10 sammenlignet med W09. Og når nu Delta skal opgradere kabinen på en række af sine 767ere denne vinter, så er det logisk at det er ATL-CPH som bliver ofret - selvom jeg personligt gerne have set dem beholde ATL-CPH og kutte JFK-CPH i stedet.

Når alt dette er sagt er jeg personligt ganske fortrøstningsfuld i forhold til at både ATL-CPH og JFK-CPH vil blive helårlige allerede fra W11.

Jeg håber dette giver en tilfredsstillende uddybning af tallene Giama3. Ved godt det ikke er hvad du havde håbet på, men dette er "desværre" virkeligheden...

Takker for disse tallene PP.
Men det ble også nevnt at US kommer til å fortsette på OSL i vinter med 4 ukentlig avganger. Stemmer heller ikke det?

Takker for disse tallene PP.
Men det ble også nevnt at US kommer til å fortsette på OSL i vinter med 4 ukentlig avganger. Stemmer heller ikke det?

Velbekommen - så længe dette ikke er lagt i reservationssystemerne kan det nok kun betragtes som et rygte...

Igen siger dette inten om yield men det er ihverfald ikke ud fra et isoleret load factor perspektiv at ATL-CPH ikke betjenes i den kommende W10 sæson...

I en traad om DL's totale vinterprogram, ble dette forklart med at man saa det som viktigere aa opprettholde naervaeret i NYC enn ATL i vintermaanedene. I tillegg anses 767 som for stor, og en 757 kan ikke operere CPH-ATL.

I en traad om DL's totale vinterprogram, ble dette forklart med at man saa det som viktigere aa opprettholde naervaeret i NYC enn ATL i vintermaanedene. I tillegg anses 767 som for stor, og en 757 kan ikke operere CPH-ATL.

Ja "gætterier" er der altid nok af på a.net... En anden bruger skriver om ATL-CPH & JFK-CPH:

DL wants both to be year round, and i expect it will be next year. DL does this alot with routes it starts from JFK, they downgrade ATL for the summer and cut it for the winter, then bring it back to year round...

Som nævnt har DL haft fin belægning på ATL-CPH de foregående vintersæsoner med 4-5 ugentlig 763. Det kunne de formentlig også få den kommende vinter, men nu hvor JFK også er online ville det formentlig koste i forhold til yield. Så derfor tror jeg dette er en klog beslutning af DL - dette ændrer dog ikke ved, at jeg tror de i W11 vil operere ATL med 4-5 ugentlige og JFK med 5-6 ugentlige.

Det korrekte tal for jan-mar 2010 i forhold til 2009 er -2,7%. Hvis der renses for effekten af at SEA ruten er nedlagt viser de restererende ruter til USA (EWR, ORD, IAD og ATL) samlet en vækst på +15%. Samlet er der således tale om en betydelig vækst og en markant forbedret load factor.

Er den eneste endringen i tilbudet til USA fra CPH at man har lagt ned SEA fra 2009 til 2010, eller har nye operatører kommet til på de andre destinasjonene?

Er den eneste endringen i tilbudet til USA fra CPH at man har lagt ned SEA fra 2009 til 2010, eller har nye operatører kommet til på de andre destinasjonene?

Ja for den periode der måles på (jan-mar 2010). Efterfølgende i 2010 er DL kommet ind på JFK med daglig 752 og Air Canada (Nordamerika) med 5x ugentlig 763 til YYZ.

Som nævnt har DL haft fin belægning på ATL-CPH de foregående vintersæsoner med 4-5 ugentlig 763. Det kunne de formentlig også få den kommende vinter, men nu hvor JFK også er online ville det formentlig koste i forhold til yield. Så derfor tror jeg dette er en klog beslutning af DL - dette ændrer dog ikke ved, at jeg tror de i W11 vil operere ATL med 4-5 ugentlige og JFK med 5-6 ugentlige.

Vi får se hva som skjer ... de er ennå ikke ferdig med å legge kabalen etter overtagelsen av NW og det er snakk om å styrke DTW. Så det kan godt skje endringer før final version av sommerprogrammet er released.

Der er ingen tvivl om at der foregår rigtigt meget internt hos DL/AF/KLM omkring transatlantisk trafik p.t.
Nogle rygter går også på at DL er under voldsomt pres p.t. for at styrke Paris og Amsterdam som transatlantiske hubs, da man har haft vældigt svækkede load factors på disse ruter.
Om dette er korrekt skal jeg ikke kunne sige, men forskellige ting underbygger dette. Undertegnede var til eksempel booket hjem fra US d. 25/2 via Atlanta (på en DL billet), men er nu blevet re-routed via Paris med AF, istedet for via NYC med DL. Dette virker jo umiddelbart ganske underligt, når nu DL har en fin rute ud af NYC (specielt set i lyset af at de iflg. BrisseDK skulle have problemer med load factor...

Vi får se hva som skjer ... de er ennå ikke ferdig med å legge kabalen etter overtagelsen av NW og det er snakk om å styrke DTW. Så det kan godt skje endringer før final version av sommerprogrammet er released.

Personligt tvivler jeg på at vi får DTW-Skandinavien at se fra S11 - men man skal jo aldrig sige aldrig...

Nei - forsåvidt enig med deg der, men det lukter litt politikk her, og da dukker det ofte opp uventede ting. DTW-CPH er fullt mulig med en P&W 757

Ikke for å være vemmelig, Danmark..
DTW-CPH 4108 miles
DTW-OSL 3903 miles

Men er i godt sommer humør...:colgate:

Back