Ja ja, KapteinKrok du begynner å ligne mer og mer på din kjente navnebror, og man blir ikke oppfattet som seriøs dess flere ganger en gjentar et ikke-seriøst budskap. Noe mer vil jeg ikke kommentere ditt innlegg.
Hickok, jeg er klar over DYs direkteruter fra distriktet - og antallet destinasjoner fra BGO er identisk med antallet SAS har fra OSL
Slik kan man fortsette for de to andre store hjulene til DY i Norge.
Selv på lille Rygge der store Ryanair gjør livet surt for DY finnes det noen alternativ:
De to andre skandinaviske hovedstedene har også fått sine tilbud:
Riktignok er hyppigheten på de fleste av ruten ovenfor ikke flere ganger daglig, ja i de fleste tilfellene ikke daglig engang, men samfunnet har forandret seg. Den delen av samfunnet som kalles næringslivet er nesten dagsmøter en saga blott. Det finnes så mange andre måter å kommunisere på enn å sitte ansikt til ansikt - ikke alltid like opplagt etter en strabasiøs tur som startet grytidlig.
For egen del så operer jeg i Notes-verden, og da er det denne rekken som gjelder i oppskaleringen av kommunikasjonen:
- epost
- SameTime chat en-til-en
- SameTime chat gruppe
- SameTime video chat en-til-en
- SameTime online meeting med audio
- SameTime online meeting med audio og video
- direkte møte med dertil tilhørende flytur
En eller annen plass inn i dette kommer også den vanlige telefonen, men det er ikke så ofte førstevalget lenger etter at du nå vet oppstatusen til vedkommende.
Siden lokasjonene i bedriften er plassert der de er, så er graden av planlegging og oppholdslengde også forskjellig. Vi har forskningsaktivitetene og stabsfunksjoner her i Oslo, produksjonsted i Nord-Trøndelag, ditto i Hampshire UK og underselskaper i Vietnam og Chile, et salgskorps som er plassert ute i de distrikt det er behov for dem + en mengde distributører verden rundt - og da er behovet for frem-og-tilbake-på-dagen-flyturer nesten lik null.
Jeg tror ikke dette jeg har skissert ovenfor er utypisk for næringslivet, men blir mer og mer normalen. Dette er det SAS må forholde seg til hvis de skal dekke næringslivets interesser - direkteflighter i mest mulig grad, og huber som ligger for mye utenfor en rett linje er både dårlig for miljøet, tar lenger tid og dermed også koster mer (passasjeren er ikke gratis, han skal ha lønn og å være uproduktiv på en flyplass eller på et fly koster penger).
For å trekke dette tilbake til egen bedrift, i dag er SAS er langt fra førstevalget - til Vietnam er det Thai fra OSL via BKK valgt, til Chile er det Air France via CDG, til UK flys det med Norwegian og British Airways fremfor SAS, og slik kan en fortsette. Forøvrig kan det sies at valgene til Chile og Vietnam er de beste også miljømessig, og de beveger seg bare henholdvis 2,1% og 1,3% utenfor idealkurven og begge har bare et stopp underveis. Med SAS via CPH ville det vært den sedvanlige +6,5% og to stopp til Vietnam, mens Chile ser ut til å være et ikke-eksisterende land for SAS.
I denne tråden er det med andre ord to deler - første del er knyttet til CPH som Euro-hub og andre del er litt mer lett blanding med innblandet litt IC-hub/point-to-point og alternativer til CPH. Alt dette er sett fra en flypassasjers synvinkel, ikke en innsider i noe flyselskap og slettes ikke fra en sponsets ståsted. Det kan være så mange agendaer vi forskjellige har, noen ber for sin syke mor og noen er bare frustrert over at dinosaurne ikke lærer at det er passasjerene som betaler hele gildet (statlige sponsorpenger er også til syvende sist penger som tilhører en hovedpart av passasjerene). Fra kommentarene til de sponsede og misfargede lukter det for mye selvgodhet og for lite "the Customer is the King". Det eneste som har kommet fra de ledende i bolaget er kutt, kutt, kutt, men det finnes en annen siden av en regnskap og det er inntekter. De som har valgseddelen til denne delen er kundene og de stemmer med lommeboka. Da er det opplagt at bolaget har feilet.
|>Markedsandelene til bolaget går ned.
| Inntektene til bolaget går ned.
| Mange mister jobben i bolaget.
| Frekvensene kuttes i bolaget.
| Konkurrenten øker frekvensen.
| Konkurrenten øker omsetningen
| Konkurrenten øker markedsandelen.
| Konkurrenten får flere fly.
|<Konkurrenten ansetter flere piloter og kabinansatte.
Ja, dette er en loop, men om disse linjene er rette rekkefølge er jeg ikke sikker på. Det jeg er sikker på er at eneste veien ut av denne loopen er å være innovative. En Euro-hub på CPH er definitivt ikke en innovativ løsning for passasjerene. Bare
en IC-hub på CPH er heller ikke en innovativ løsning så lenge det medfører at passasjerene er lengre tid underveis og bolaget slipper ut mer CO2 enn nødvendig.