SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Status
Not open for further replies.
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Før forbudet kom så var det 1200 poeng pr innenlansstrekning i fullpris og 600 poeng i økonomi. Det var samme antall poeng innen Norge som på strekningene mellom OSL-STO og OSL-CPH.
Siden det har det jo skjedd ting som f.eks 25% på de aller billigste billettene og innføring av Economy Extra. Så jeg vil gjette på at innenlandsopptjening fortsatt vil følge samme mønster som på hovedstadstriangelet.

Hvis du mener fast-track og lounge på innenlands, så kommer dette aldri til å skje, for det koster penger. Jeg har hatt en diskusjon med personer i SAS om dette, da jeg ikke ønsket å fornye mitt TPI kort. De spurte om grunnen, og jeg sa som sant var at det ikke ga meg tilstrekkelig med fordeler ved å binde meg for et år til SAS. Det gir selvskapet en stor fordel, men personlig fikk jeg ikke nok ut av det, kontra fordelen ved å kunne shoppe for hver enkelt tur. At SAS hadde kuttet en haug med avganger på det tidspunktet kortet gikk ut (juli), noe som igjen førte til at det ikke var mulig å endre fly pga at alt var fullt, gjorde selvsagt ikke saken bedre.

Uansett fikk jeg da svar tilbake om at fast-track på innenlands kunne de ikke tilby grunnet kapasitetsproblemer på OSL. Siden den gang har jo da også Biz innsjekk rundt LH avganger på BGO også blitt fjernet, så det blir neppe innført flere goder som en følge av at dette eventuelt blir innført

Mellom disse to argumentene finner vi vel svaret på at om SAS skulle få lov å innføre poeng på innenriks igjen så er det ikke noe som vil være konkurransevridende. Ikke er det mye igjen av poengene som var, bortsett fra de som reiser på fullpris-billetter, og denne gjengen er allerede dekket av de nye ordningen med oppgraderinger til EBS/EBG basert på antall turer.

Så alt i alt vil dette være like konkuransevridende som myten om at Norwegian alltid er billig. Den gjengen som evt har noe å hente her er like lite sannsynlig DY-kunder, og de som er lykkelig hos DY er neppe den samme gjengen som lar seg lokke av dette.

Så da er vi tilbake med saken: antakelig ender det med at de som får fleste poeng ut av dette er de som allerede er EBG og ikke får noe mer goder ut av dette, og da er det bare mer utgift å administrere det og ikke minst mer poeng som skal brukes opp rundtom.

Så slik blir dette bare en utvanning av de kundene SAS har som har tjent poeng på utenlandsreising, og få reele fordeler for noen.

-A
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Vel vel!
Ingen grunn til jubel enda. Jeg tviler meget sterkt på at bonuspoeng innenriks blir en realitet igjen. Dersom et nytt selskap skulle starte opp, vil konkurranse situasjonen bli diskutert igjen. Og dersom både DY og SK har et bonusprogram, og et nytt tredje selskap ikke har, så er vi like langt.

Ikke glem at dersom man nå skulle få bonuspoeng innenriks igjen, vil man nok trenge dobbel så mange poeng som i dag for å oppnå sølv og gullkort. Så det er ikke sikkert det hjelper så mye for den enkelte. Spesielt ikke om man stort sett reiser på billetter som gir 25% poeng!

BF:cool2
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Ikke glem at dersom man nå skulle få bonuspoeng innenriks igjen, vil man nok trenge dobbel så mange poeng som i dag for å oppnå sølv og gullkort.

Man når gullstatus med 40 flighter i Danmark og Sverige, mot 35 i Norge. Om bonuspoeng innføres i Norge vil kravet økes fra 35 til 40. Så det blir neppe så mye vanskeligere sammenliknet med i dag.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Det gør det jo i virkeligheden endnu mere tosset at opretholde et forbud. 2 konkurrenter har hver deres bonusprogram, men i Norge må ingen af dem bruge det :headbang
Samtidig er det bare 1 av dem som ønsker å ha det på innenriks...

Nuvel, jeg tror neppe Konkurransetilsynet klarer å opprettholde dette forbudet særlig mye lengere uten litt rabalder. Og det er da sannelig på høy tid at SAS tar frem jaktrifla i jakten på Norsk innenriks... :stir
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Men det er da vanskelig å tro at dette programmet blir noe i nærheten av det det var for 10-15 år siden? Husker jeg hadde noen reiser til og fra Oslo som pasient, og fikk meg kjapt en gratisreise etter om lag fem-seks t/r reiser med AES-FBU. Men da var jo også flyreiser en hel del dyrere, og hvem ønsker vel det, bortsett fra de som reiser på firmaet?
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Det er sikkert mange som meg, som blir innehavere av EBG om dette innføres, men som nå roter nede på basic nivå, selv om vi bruker XXXXX antall kroner på SAS i året.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Samtidig er det bare 1 av dem som ønsker å ha det på innenriks...

Ja og netop derfor synes jeg det er konkurrenceforvridende at DY i praksis kan bestemme om SAS skal have bonusprogram.

Det må de frie markedskræfter bestemme. Hvis SK vil have bonus så må de det. Hvis DY synes deres bonus ikke er god nok, så må de komme op med en bedre - eller lade være med at tilbyde det. Det skal stå alle frit hvilket produkt de vil tilbyde.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Dagens beste fra TOS..."at loven er til for å beskytte kundene".
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Ja og netop derfor synes jeg det er konkurrenceforvridende at DY i praksis kan bestemme om SAS skal have bonusprogram.

Det må de frie markedskræfter bestemme. Hvis SK vil have bonus så må de det. Hvis DY synes deres bonus ikke er god nok, så må de komme op med en bedre - eller lade være med at tilbyde det. Det skal stå alle frit hvilket produkt de vil tilbyde.

Jeg gjentar min forrige kommentar til deg, FlyHi. Om dette er din posisjon så skjønner du ikke hva som ligger i konkurranselovens formål om å begrense misbruk av dominerende stilling med mer. Frie markedskrefter kan ikke alltid realisere en god fordeling av knappe ressurser, og kan gi veldig uheldige utslag for kundene/grupper av kundene.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Dagens beste fra TOS..."at loven er til for å beskytte kundene".

Jeg er litt usikker på om du er enig med meg, men om du skulle mene at dette ikke er riktig så vil jeg bare påpeke at dette er en del av formålet med loven.:)
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Jeg gjentar min forrige kommentar til deg, FlyHi. Om dette er din posisjon så skjønner du ikke hva som ligger i konkurranselovens formål om å begrense misbruk av dominerende stilling med mer. Frie markedskrefter kan ikke alltid realisere en god fordeling av knappe ressurser, og kan gi veldig uheldige utslag for kundene/grupper av kundene.

Men nu har SAS vel ikke nogen dominerende stilling på norsk indenrigs længere. Vil stadig mene at det faktisk er konkurrenceforvridende for SAS at man ikke kan tilbyde det totalprodukt i Norge som man kan andre steder.

Formålet med loven er for såvidt fin nok, men her synes jeg man går for langt og har misforstået idéen med den. Ihvertfald i henhold til hvordan markedet ser ud idag. Det må være på tide at tilpasse lovgivningen til hvordan markedet er idag, hvor det sagtens kan bære at blive styret af frie markedskræfter. Jeg kan ikke se hvordan det kan være til ulempe for kunderne at det bliver muligt at optjene bonuspoint igen. I både Danmark og Sverige er det tilladt at optjene bonus på indenrigs og det fungerer fint.
 
Last edited:
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Men nu har SAS vel ikke nogen dominerende stilling på norsk indenrigs længere. Vil stadig mene at det faktisk er konkurrenceforvridende for SAS at man ikke kan tilbyde det totalprodukt i Norge som man kan andre steder.

Formålet med loven er for såvidt fin nok, men her synes jeg man går for langt og har misforstået idéen med den. Ihvertfald i henhold til hvordan markedet ser ud idag. Det må være på tide at tilpasse lovgivningen til hvordan markedet er idag, hvor det sagtens kan bære at blive styret af frie markedskræfter. Jeg kan ikke se hvordan det kan være til ulempe for kunderne at det bliver muligt at optjene bonuspoint igen. I både Danmark og Sverige er det tilladt at optjene bonus på indenrigs og det fungerer fint.

SAS har nok fortsatt dominerende stilling på langt de fleste ruter de opererer i Norge (med dominerende stilling forstås ofte en markedsandel på minst 35-40%). At DY har tatt store markedsandeler er en annen sak, og kan åpne opp for at man kan/bør revurdere forbudet. Dominerende aktører står ikke fritt til å gjøre hva de måtte ønske i konkurransen om kunder.

Om man har misforstått ideen med loven tror jeg nok ikke. At man i Sverige, Danmark og de fleste andre land har bonusopptjening endrer ikke det prinsipielle faktum at markeder er forskjellige, og om en ting fungerer fint i et marked så kan det ha helt andre konsekvenser/effekter i andre markeder (les: land). I DK og SE har man i mye større grad reelle alternativer til flytransport, og DK spesielt i så måte. Ulempen med bonuspoeng kan f.eks. være at dette gir mindre effektiv konkurranse, som igjen leder til høyere priser enn med bonusforbud.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Er ikke løsningen å tillatte bonuspoeng på strekninger det er jevn konkurranse? BGO-OSL & TRD-OSL må da kunne gi bonuspoeng når begge aktører har over 10 flyvninger hver dag... Allikevel skjønner jeg argumentet med at vi ikke har noe reelt alternativ til fly her til lands, og at to selskaper er lite! Hva med å bare tillatte kvalifiserende flyvninger etc, men ikke reelle bonuspoeng?
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Er ikke løsningen å tillatte bonuspoeng på strekninger det er jevn konkurranse? BGO-OSL & TRD-OSL må da kunne gi bonuspoeng når begge aktører har over 10 flyvninger hver dag... Allikevel skjønner jeg argumentet med at vi ikke har noe reelt alternativ til fly her til lands, og at to selskaper er lite! Hva med å bare tillatte kvalifiserende flyvninger etc, men ikke reelle bonuspoeng?

En modell kunne, som du nevner, være bonus der det er nogenlunde jevn konkurranse. Hva angår kvalifiserende flygninger så spørs det hva effekten av det ville være. Litt av problemet med bonusordningene hos flyselskapene er den progressive belønningsstrukturen. Jo flere poeng du samler i et selskap, dess større fordeler får du, noe som gjør deg mindre interessert i å fly med et annet selskap som kanskje ville vært foretrukket i fraværet av denne "bonusinnelåsingen". For den som opptjener bonuspoeng så er det isolert sett fint, men om effekten er at konkurransen blir mindre effektiv så resulterer det nesten uten unntak til høyere priser. Noe av den økte prisen kan man selvsagt si er pga et bedre produkt (med bonus, og fordeler for de meg gyldne kort osv.), men for svært mange av kundene vil man ikke oppnå disse fordelene; dermed betaler de som ikke reiser mye nok til gullstatus mer for sine biletter uten tilsvarende "kvalitetsheving").
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Er ikke løsningen å tillatte bonuspoeng på strekninger det er jevn konkurranse? BGO-OSL & TRD-OSL må da kunne gi bonuspoeng når begge aktører har over 10 flyvninger hver dag... Allikevel skjønner jeg argumentet med at vi ikke har noe reelt alternativ til fly her til lands, og at to selskaper er lite! Hva med å bare tillatte kvalifiserende flyvninger etc, men ikke reelle bonuspoeng?

Jeg mener løsningen er å tilby bonuspoeng fra hvem som helst til hvem som helst når som helst :D.

Nå må det sies at jeg er en ekstrem markedsliberalist, kanskje litt i overkant, men når DY nå prater om at innføring av SAS bonuspoeng vil være dårlig distriktspolitikk, da mister DY mye kred hos meg.

Forøvrig eksisterer det bonusprogram i de fleste bransjer, jeg fatter rett og slett ikke hvorfor luftfarten skal skjermes for denne type konkurransemiddel.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Jeg mener løsningen er å tilby bonuspoeng fra hvem som helst til hvem som helst når som helst :D.

Nå må det sies at jeg er en ekstrem markedsliberalist, kanskje litt i overkant, men når DY nå prater om at innføring av SAS bonuspoeng vil være dårlig distriktspolitikk, da mister DY mye kred hos meg.

Forøvrig eksisterer det bonusprogram i de fleste bransjer, jeg fatter rett og slett ikke hvorfor luftfarten skal skjermes for denne type konkurransemiddel.

Kan kun være helt enig. Dagens kloge ord :)
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Forøvrig eksisterer det bonusprogram i de fleste bransjer, jeg fatter rett og slett ikke hvorfor luftfarten skal skjermes for denne type konkurransemiddel.

Fordi det innimellom er tvingende nødvendig for at et marked skal fungere. Det er så enkelt som det. Om det er tilfellet i det norske marked nå, er en annen sak. Det norske dagligvaremarkedet har ikke samme konkurransesituasjon som det norske flymarkedet, derfor kan de ikke utsettes for de samme tiltakene for å sikre konkurranse heller.

Jeg foreslår å lete opp noen av TOS sine tidligere utgreininger om tiltak for å sikre fortsatt konkurranse i et marked. Det han skriver er faktisk riktig bra :up:
 
Last edited:
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Man når gullstatus med 40 flighter i Danmark og Sverige, mot 35 i Norge. Om bonuspoeng innføres i Norge vil kravet økes fra 35 til 40. Så det blir neppe så mye vanskeligere sammenliknet med i dag.

Joda, men kravet for antall poeng ville også øke - i dag er det 55000 poeng i DK og 70000 i Sverige for å få gullkort. Norge vil vel på grunn av mye innenlandsflyvning ligge på eller nærmere den svenske "satsen".

For oss som betaler av egen lomme og ikke reiser et stort antall flyvninger vil det med en slik økning blir håpløst å fortsette som EBG.
Årets opptjening for meg var unnagjort på 1 reise OSL-CPH-BKK-CNX i biz (på grunn av kampanjen med doble statuspoeng den ene veien)
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

At bonus på inneriks ble fjernet i utgangspunktet er håreisende. Å enda mere så nå.
Norwegian har selv sitt eget program, SAS har hatt det i mange år.
Eneste grunn til at DY ikke liker dette er at SAS sitt Eurobonus system er velfungerende, omfattende, og brukervennlig.
De ser dette som en trussel, å bruker patetiske argumenter for å kjempe mot.
Altså, pris, distriktspolitikk????? Dette faller på sin egen urimelighet.
Ja, jeg jobber i SAS, å mener at SAS snart burde få like vilkår for konkurranse.
 
Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng

Ja, jeg jobber i SAS, å mener at SAS snart burde få like vilkår for konkurranse.

Dette argumentet, som flere her kommer med, skjønner jeg ærlig talt ikke. Det høres ut som det kun er SAS som har forbud mot bonusprogram innenlands, men det er det jo ikke.

SAS og Norwegian konkurrer da på like vilkår, selv om SAS gjerne vil konkurrere om å ha det beste bonusprogrammet i tillegg?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top