Re: SAS vil gjeninnføre bonuspoeng
Mellom disse to argumentene finner vi vel svaret på at om SAS skulle få lov å innføre poeng på innenriks igjen så er det ikke noe som vil være konkurransevridende. Ikke er det mye igjen av poengene som var, bortsett fra de som reiser på fullpris-billetter, og denne gjengen er allerede dekket av de nye ordningen med oppgraderinger til EBS/EBG basert på antall turer.
Så alt i alt vil dette være like konkuransevridende som myten om at Norwegian alltid er billig. Den gjengen som evt har noe å hente her er like lite sannsynlig DY-kunder, og de som er lykkelig hos DY er neppe den samme gjengen som lar seg lokke av dette.
Så da er vi tilbake med saken: antakelig ender det med at de som får fleste poeng ut av dette er de som allerede er EBG og ikke får noe mer goder ut av dette, og da er det bare mer utgift å administrere det og ikke minst mer poeng som skal brukes opp rundtom.
Så slik blir dette bare en utvanning av de kundene SAS har som har tjent poeng på utenlandsreising, og få reele fordeler for noen.
-A
Før forbudet kom så var det 1200 poeng pr innenlansstrekning i fullpris og 600 poeng i økonomi. Det var samme antall poeng innen Norge som på strekningene mellom OSL-STO og OSL-CPH.
Siden det har det jo skjedd ting som f.eks 25% på de aller billigste billettene og innføring av Economy Extra. Så jeg vil gjette på at innenlandsopptjening fortsatt vil følge samme mønster som på hovedstadstriangelet.
Hvis du mener fast-track og lounge på innenlands, så kommer dette aldri til å skje, for det koster penger. Jeg har hatt en diskusjon med personer i SAS om dette, da jeg ikke ønsket å fornye mitt TPI kort. De spurte om grunnen, og jeg sa som sant var at det ikke ga meg tilstrekkelig med fordeler ved å binde meg for et år til SAS. Det gir selvskapet en stor fordel, men personlig fikk jeg ikke nok ut av det, kontra fordelen ved å kunne shoppe for hver enkelt tur. At SAS hadde kuttet en haug med avganger på det tidspunktet kortet gikk ut (juli), noe som igjen førte til at det ikke var mulig å endre fly pga at alt var fullt, gjorde selvsagt ikke saken bedre.
Uansett fikk jeg da svar tilbake om at fast-track på innenlands kunne de ikke tilby grunnet kapasitetsproblemer på OSL. Siden den gang har jo da også Biz innsjekk rundt LH avganger på BGO også blitt fjernet, så det blir neppe innført flere goder som en følge av at dette eventuelt blir innført
Mellom disse to argumentene finner vi vel svaret på at om SAS skulle få lov å innføre poeng på innenriks igjen så er det ikke noe som vil være konkurransevridende. Ikke er det mye igjen av poengene som var, bortsett fra de som reiser på fullpris-billetter, og denne gjengen er allerede dekket av de nye ordningen med oppgraderinger til EBS/EBG basert på antall turer.
Så alt i alt vil dette være like konkuransevridende som myten om at Norwegian alltid er billig. Den gjengen som evt har noe å hente her er like lite sannsynlig DY-kunder, og de som er lykkelig hos DY er neppe den samme gjengen som lar seg lokke av dette.
Så da er vi tilbake med saken: antakelig ender det med at de som får fleste poeng ut av dette er de som allerede er EBG og ikke får noe mer goder ut av dette, og da er det bare mer utgift å administrere det og ikke minst mer poeng som skal brukes opp rundtom.
Så slik blir dette bare en utvanning av de kundene SAS har som har tjent poeng på utenlandsreising, og få reele fordeler for noen.
-A