SAS tilbake til Bardufoss

667 kr mot Norwegian sine 501 kr.

De kunne da i det minste ha prøvd å matche Norwegian, slått av en hundrelapp til.

...eller har Norwegian satt ned prisen etter at SAS kom på banen?

I følge avtalen, skal Norwegian velges selv om de er dyrere på enkelte avganger.

Men hvordan stiller det seg hvis reisen fortseter videre fra OSL med connections til en annen destinasjon i Norge eller utlandet?
Sier avtalen fortsatt at man skal fly med Norwegian til Oslo, for så å bytte selskap der?

Hvis det er mye trafikk videre fra OSL som SAS kan få tak i på denne måten må det jo være verdt ett forsøk?

Last edited:

De kunne da i det minste ha prøvd å matche Norwegian, slått av en hundrelapp til.

Ja, bittelitt dyrere.

Regnestykket mitt hos Norwegian er slik:

Billett 501 kr + Baggasje (1 stk) 40 kr + Sete 40 kr + Kredittkort 40 kr = 621 kr.

Hos SAS er prisen 667 uansett. Jeg betaler gledelig de ekstra kronene det koster med SAS.

Ja, bittelitt dyrere.

Regnestykket mitt hos Norwegian er slik:

Billett 501 kr + Baggasje (1 stk) 40 kr + Sete 40 kr + Kredittkort 40 kr = 621 kr.

Hos SAS er prisen 667 uansett. Jeg betaler gledelig de ekstra kronene det koster med SAS.

Både sete og kredittkort er selvfølgelig valgfritt hos Norwegian:D Så kaffekoppen hos SAS er da utslagsgsgivende vil jeg tro;) Blir da en dyr kaffe.

Jeg vet da det, MD11. Men det var "mitt" regnestykke. Hva ditt er, er jo en annen sak.. ;)

Jeg liker personlig å reservere sete og betale med kredittkort.

Jeg liker personlig å reservere sete og betale med kredittkort.

Men skal du kunne reservere sete ved billettbestilling må du ha flex hos SAS, og da endrer regnestykket seg.

Jeg er spent på hvordan denne ruta går, for mitt inntrykk er at markedet utenom Forsvaret er såpass lite at Norwegian har hatt veldig mye ledig når det ikke er perm.

Startprisen til Nord-Norge er 695 kr. hos SAS, derav også til Bardufoss. Vi må nok vente frem til SAS er i gang på Bardufoss før vi kan se eventuelle utslag på prisene hos Norwegian. Norwegian har ofte veldig gode priser om man bestiller lenge i forveien, også til Bardufoss.

Da SAS mistet kontrakten med Forsvaret vurderte de å opprettholde ruten, men tok ikke sjansen. Det bør imidlertid være marked for en sommerrute, og jeg tror også SAS kommer til å gjøre det de kan for å vinne kontrakten tilbake fra Norwegian. SAS rappet nettopp kontrakten med departementene fra Norwegian.

Er det bare meg, eller er det flere som savner alternativer utenom OSL fra Bardufoss? BOO?

Jeg håper det SAS gjør nå kan være en begynnelse...

Hvor tar SAS kapasiteten fra? Har de tilgjengelig luke i dagens operasjoner, blir det plassert nytt fly ved Osl, eller blir det reduksjoner på andre destinasjoner?

Det er ingen reduksjoner på andre destinasjoner for tiden - tvert i mot. Det har også kommet nye avganger på Bergen, Stavanger og Trondheim nylig. SAS har en stor flyflåte og har ikke kvittet seg med så altfor mange norske fly det siste året, dessuten har jo potensialet for bedre flyutnyttelse definitivt vært til stede hos SAS. Tre Boeing 737-500, en Boeing 737-400 og en Fokker 50 er borte, men ike så veldig mange flere?

I følge Scanorama og SAS Norge magasinet har de det, men det ville ikke være første gangen disse magasinene ikke har kontroll med flåtestatusen i bolaget.

Da flyr nok SAS fortsatt med fire 737-400, men som Hickok nevner, sier Scanorama og SAS Norge-magasinet at selskapet har tre eksemplarer. Nå skal man ikke stole helt på disse magasinene, men de reduserer sjelden oppføringen av antall fly uten grunn.

Men hvordan stiller det seg hvis reisen fortseter videre fra OSL med connections til en annen destinasjon i Norge eller utlandet?
Sier avtalen fortsatt at man skal fly med Norwegian til Oslo, for så å byte selskap der?

Jeg vet ikke hvordan akkurat denne avtalen fungerer. Men jeg jobber på UiT, og vi har også en avtale med DY. Der står det at man får lov til å bruke andre selskap hvis det er ventetid i OSL på mer enn 2 timer (gitt DY sin transferrutetabell er det stort sett alle transfers fra TOS via OSL...). I personalveiledningen står det også at reisen skal foregå "på den for Staten rimeligste måten", og da blir man kanskje ikke straffet hvis SK er faktisk billigere enn DY (dette hendte meg en gang da DY var utsolgt lavpris på den relevante avgangen).

Sier avtalen fortsatt at man skal fly med Norwegian til Oslo, for så å bytte selskap der?

Norwegian har helt grei forbindelse til Stavanger, Bergen og Trondheim/Værnes, så selv om avtalen skulle tillate å bruke SAS ved dårlig forbindelse, vil det neppe bli noe betydelig volum.

Sende SAS ruta nedom TRD hadde vel kanskje vært en mulighet

Om ruta skulle nedom et eller annet sted, ville det nok heller blitt BOO. Dette er i alle fall en rute som nordlendingene har etterlyst i mange år. Problemet med slike stopp underveis, er at passasjerene som faktisk skal til OSL da heller reiser med Norwegian direkte...

Jeg synes det er veldig stilig at SAS gjør dette. Jeg er også veldig spent på utviklingen her. For første gang kommer SAS inn som en etterlyst "underdog" i et allerede etablert marked. Litt omvendte roller, for å si det sånn...

Malaga er jeg ikke så spent på. Nedleggelsen av Malaga var jo bare et kukstykke av klassiske SAS-dimensjoner.

Back