SAS tilbake til Bardufoss

DY er med hardt svar tilbake til SAS om prisene til Bardufoss:

Jeg så det de skrev om våre priser, og det synes jeg er useriøst. Man kan sikkert finne enkelttilfeller hvor så er tilfelle, men det finnes ingen dokumentasjon for at dette er vår prisstandard. Det er ikke slik det fungerer, og jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Man kan jo heller se på de rutene der SAS har monopol. Jeg flyr selv en del med SAS, og jeg har nå bestilt en billett fra Oslo til Brønnøysund, der jeg kommer fra, og den koster meg 6400 kroner. Det vil jeg ikke akkurat betrakte billig, sier Skånevik.

Hun sier SAS ikke kan dokumentere sine påstander om at Norwegian kjører med dyrere billetter fra Bardufoss.

At våre priser går opp skyldes fulle fly og at billettene bestilles nær opp til avgang, sier Skånevik.

Dette er hentet fra Folkebladets papirutgave i dag.

Jeg mener garantert at DY har høyere snittpris til Bardufoss enn f.eks Tromsø eller Evenes. Så det hun sier der er litt jug.

Hun sier videre at hun ikke er skremt av at SAS etablerer seg på Bardufoss igjen.

Det er snakk om en daglig rute i sommermånedene, og det er jo ikke så mye. Men vi er for konkurranse, og hilser de velkommen.

Vel.. Nå er 6x uka ganske mye for Bardufoss.. ;)

Ellers, er både ordførereren i Målselv og stasjonssjefen for RFly på Bardufoss svært positiv til at SAS kommer tilbake. Nå gjelder det at folk benytter seg av tilbudet. DY blir der uansett så lenge de har kontrakt med Forsvaret, så jeg synes folk burde støtte SAS her.

Tidligere er det diskutert at Forsvaret må bruke DY i henhold til avtalen mellom Forsvaret og DY.

Om kapasiteten er sprengt på DY sine avganger på Bardufoss, kan de velge å busse folk til Evenes eller Tromsø. Dersom dette blir for dyrt eller tar for lang tid, kan SAS benyttes.

Last edited:
Når de har SAS skriker de etter DY. Når de har DY, skriker de etter SAS.

Det finnes nok plass for begge:)

Jeg håper det finnes plass til begge, for DY trenger konkurranse.

Og jeg tror at prisene til og fra Bardufoss går ned hos begge når konkurransen tilspisser seg.

Jeg syns vel ikke akkurat dette kan kalles blodpriser, men hva vet vel jeg....

http://www.norwegian.no/fly/lavpris...01001&AdultCount=1&ChildCount=0&InfantCount=0

Så har da også Norwegian redusert prisene til nettopp Bardufoss etter at SAS offentliggjorde sin nye ruter! Det er bra, da virker konkurransen! Og ellers synes jeg ikke det er noe galt at Norwegian, som eneste operatør, selger billetter til høyere priser til Bardufoss enn til andre destinasjoner der det er konkurranse. Det er bare en naturlig konsekvens av markedssituasjonen.

Naja, konkurransen varer bare höysesongen...

Deretter er det trolig bare en aktör.

Men jeg er personlig overrasked at man klarer a skape sa mye PR av sa lite...

Naja, konkurransen varer bare höysesongen...

Deretter er det trolig bare en aktör.

Men jeg er personlig overrasked at man klarer a skape sa mye PR av sa lite...

Man har jo en stor læremester i Norsk luftfart når det gjelder PR i stor og smått

Om man må fly med WF fordi DY ikke flyr fra et sted, og så skal videre på en rute hvor DY flyr, så må man fly med DY på de rutene. Selv om de to ikke samarbeider.

Man kan jo håpe Forsvaret hopper bukk over Norwegian i neste omgang slik at det er mulig å reise til/fra steder hvor WF flyr uten å sjekke inn flere ganger på samme tur, og slik at det er mulig å være forsinket uten å måtte betale ny flybillett. WF og DY burde samarbeide og det burde være et MÅ-krav til en avtale med DY. Hvis ikke burde ikke DY få lov til å levere et eneste anbud. Jeg vet ikke om det er DY, WF(SK) eller begge som er siræva men avtalen med SK må ha vært meget bedre for de som skulle reise.

Det er på tide å takke Norwegian for "innsatsen", med et klapp på skulderen og et "godt forsøk" :headbang:headbang:headbang
Eller hva med et UNNTAK for reiser til steder hvor DY ikke flyr, at man kan reise med SK/WF som faktisk samarbeider? :old

Last edited:
Om man må fly med WF fordi DY ikke flyr fra et sted, og så skal videre på en rute hvor DY flyr, så må man fly med DY på de rutene. Selv om de to ikke samarbeider.

Man kan jo håpe Forsvaret hopper bukk over Norwegian i neste omgang slik at det er mulig å reise til/fra steder hvor WF flyr uten å sjekke inn flere ganger på samme tur, og slik at det er mulig å være forsinket uten å måtte betale ny flybillett. WF og DY burde samarbeide og det burde være et MÅ-krav til en avtale med DY. Hvis ikke burde ikke DY få lov til å levere et eneste anbud. Jeg vet ikke om det er DY, WF(SK) eller begge som er siræva men avtalen med SK må ha vært meget bedre for de som skulle reise.

Det er på tide å takke Norwegian for "innsatsen", med et klapp på skulderen og et "godt forsøk" :headbang:headbang:headbang
Eller hva med et UNNTAK for reiser til steder hvor DY ikke flyr, at man kan reise med SK/WF som faktisk samarbeider? :old

Jeg skjønner at du har havna på Andøya nå !:headbang :spin

. WF og DY burde samarbeide og det burde være et MÅ-krav til en avtale med DY.

ain't gonna happen! Hvorfor skulle WF samarbeide med DY? WF er ei heleid datterselskap av SAS, og det vil jo være helt uaktuelt for WF å samarbeide med Norwegian. Men, det er jo ikke WF som er "bad guy" her, det er jo DY som har som sin forretningsmodell ikke å ha interlining med andre selskaper enn seg selv.

Forøvrig er det jo morsomt at Skånevik i DY har bestilt billetter til Brønnøysund med SAS....:google

ain't gonna happen! Hvorfor skulle WF samarbeide med DY? WF er ei heleid datterselskap av SAS, og det vil jo være helt uaktuelt for WF å samarbeide med Norwegian.

Samtidig flyr WF en mengde FOT-ruter, der det ikke ville være urimelig å kreve at selskapet har en eller annen enkel avtalestruktur for interlining med alle aktører. Å tvinge DY til å inngå slike avtaler, er imidlertid hakket verre.

Samtidig flyr WF en mengde FOT-ruter, der det ikke ville være urimelig å kreve at selskapet har en eller annen enkel avtalestruktur for interlining med alle aktører.

Gjennomgående billetter ligger i avtalevilkårene til FOT-rutene mener jeg å huske.

Samtidig flyr WF en mengde FOT-ruter, der det ikke ville være urimelig å kreve at selskapet har en eller annen enkel avtalestruktur for interlining med alle aktører. Å tvinge DY til å inngå slike avtaler, er imidlertid hakket verre.

Man kan ikke inngå enveis interlineavtale ... og DY har for lenge siden gjort det klart at interlining er uaktuelt, så dett er dett .... *poff*

Man kan ikke inngå enveis interlineavtale ... og DY har for lenge siden gjort det klart at interlining er uaktuelt, så dett er dett .... *poff*

Jepp. Det er imidlertid litt overraskende når CK antyder at SAS vil gjøre det umulig for Widerøe å inngå en interlineavtale med Norwegian.

Business is business - hvis vi kan ha interlineavtaler med BA og KLM ser ihvertfall ikke jeg noen spesiell forskjell i å ha tilsvarende med DY .. vi hadde jo avtale med BU .. men hva betyr det hva jeg mener? Jeg er bare en liten bonde på sjakkbrettet likevel ...

Jeg mener å huske at Kato Air ikke hadde det, men jeg kan huske feil.

Du har heilt rett. alle passasjerar til Kato Air måtte sjekke inn på nytt i BOO, få merka bagasjen på nytt, og hadde separate bilettar.

Jepp. Det er imidlertid litt overraskende når CK antyder at SAS vil gjøre det umulig for Widerøe å inngå en interlineavtale med Norwegian.

Overraskende???

Nå er det heldigvis ikke jeg som bestemmer, men som det helt rett påpekes, så er interlining en del av FOT-kravene, så du kan i prinsippet fly Sogndal-Oslo-London med WF/BA, men nå er det jo DY som ikke vil interline, så problemstillingen er uaktuell. SAS ville nok ikke "gjøre det umulig" for WF å samarbeide med DY, men hele problemstillingen er uaktuell ettersom WF er en del av SAS-konsernet, styreformannen i WF er John Dueholm og hvorfor i all verden skulle WF ønske å samarbeide med DY når de er en del av SAS-konsernet? Det er som om AppleStore skulle begynne å selge Samsungs Android-telefoner.

Interlining er noe helt annet enn et "samarbeid", all den tid både SAS og Widerøe f.eks. interliner med KLM, BA, Finnair etc - og man kan neppe "beskylde" disse selskapene for å "samarbeide". Interlining er, slik jeg ser det, en del av den gamle intrastrukturen i nettverksselskapene.

Back