Nu er der i hvert fald point bargain
SAS vedkjenner at nedturen i oljebransjen preger den oljesmurte direkteruten mellom Stavanger og Houston, men selskapet kaster ikke kortene ennå.
Dersom SAS velger å legge ned ruten og benytte PrivatAir på CPH-EWR, vil dette frigjøre en A330 som evt kan bidra til ny IC-rute fra OSL. Både Boston og Miami scorer høyt opp på listen over potensielle interkontinentale destinasjoner som er "userviced" by SAS.
Hvordan kan en liten 737 evt. frigjøre en A330?
Hvordan kan en liten 737 evt. frigjøre en A330?
Om maskinen flyttes til CPH-EWR og erstatter nåværende kveldsavgang , vil det i teorien frigjøre en maskin til ekspansjon uten at SAS må ut i markedet å lease nytt materiell for å ekspandere.
Det sagt så stilles det ganske store spørsmålstegn om det vil være bærekraftig å la en Business maskin fly CPH-EWR-CPH, men det er en annen diskusjon.
Ser man litt taktisk på fra SAS sin side på dette, så vil de kunne slippe ganske lett unna med sine forpliktelser ved å erstatte Houston fra Stavanger med en 330 fra Oslo til Houston. Ny rute fra OSL som lovet utrettelig, oljenæringen er fortsatt fornøyde og de vil knytte en stor STAR hub til sitt USA nettverk.
Bare en tanke...
Personlig håper jeg at Stavanger - Houston består, men det kan være en fristende og "enkel" utvei for SAS.
Spørsmål til ekspertisen siden SAS ikke klarer å fylle opp alle business-setene: Går det an å fjerne to rader med Business-seter (8 seter) og sette inn for eksempel 3 rader med Money-class (3*6 = 18 seter)? Da vil det bli flere passasjerer (mer vekt) og mer bagasje (plass og vekt). Men det vil åpne opp for fritidsreisende (slike som meg) som ønsker å besøke venner og kjente i Houston. Eller er det umulig å få til?
Airliner Route melder på Twitter at Privatair avslutter sine operasjoner for Lufthansa i oktober 2015. Da blir jo en større BBJ2 (737-800) med 32C og 60Y seter ledig. Er denne et reelt alternativ dersom ruten fortsatt er liv laga? Eller hvis man eventuelt flytter ruta til f.eks OSL?
Airliner Route har problemer med nettsidene sine for øyeblikket. Så må komme tilbake med link.
Har den samme rekkevidde som 737-700 BBJ da?
Noen som vet hvorfor SK952 diverted til EWR i dag? Ser flyet nå returnerer til Houston. Hva skjer i fht passasjerene til og fra Sola i dag?
SI: PV/JJA DIV EWR ENROUTE TO SVG DUE TO TECH - FLIGHT
SI: TERMINATED EWR - 19 PAX TO HOTEL EWR AND TO BE R
SI: BKD
Technical problems enroute....
Nei. faktisk ikke. Da blir det litt annerledes. Hadde kanskje gått hvis de hadde fjernet noen av setene og litt av bagasjen?
Er vi ikke like langt da?
19 passasjerer, ja da fikk vi vite det også![]()