SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Kan melde om to kjekke menn, tre jeg kjenner igjen fra sgs på Osl og en del amerikanske pensjonister i dag, totalt 17 stk.

Akkurat som Clarion Hotel Energy, som åpnet samtidig med Houston-ruten, er SAS ekstremt uheldig med timingen på denne ruten. Ruten er sannsynligvis kostnadsberegnet ut fra en tid da markedet var i en sterk vekt, med økte leveranser både til norsk sokkel og internasjonalt. Ruten ville aldri blitt satt i gang i dag. Oljeprisfallet og et høyt kostnadsnivå har skapt store lønnsomhetsutfordringer i petroleumsnæringen. Operatørselskapene kutter i investeringer og leting, forskyver aktivitet ut i tid og setter i gang kostnadsreduksjonsprogrammer. Dette fører til færre oppdrag og oppgaver å konkurrere om for leverandørindustrien, som rapporterer om overkapasitet, prispress, nedbemanning og utflagging. Dette kommer bare til å fortsette.

Når det er sagt, så betyr ikke en slik nedgangskonjunktur at det ikke kan være marked for 88 seter mellom Stavanger og Houston seks ganger i uken. Aktivitetsnivået er fortsatt høyt, og mange felt er under utbygging og nylig satt i drift. Næringen kommer til å være Norges største målt i verdiskaping, eksportverdier, investeringer og inntekter i mange tiår. Men det er nesten forstemmende hvordan SAS (og en del andre) så til de grader bommet på timingen.

Da jeg fløy fra Stavanger til Oslo her om dagen var det en del passasjerer om bord som hadde vært med Houston-ruten.

Last edited:

Klart timingen er utrolig dårlig, men så er nok ikke dette klientellet de som reiser i eco istedenfor. Men det prøves sikkert mer nettmøter, og strammere tøyler om man MÅ reise.

Reiste SVG-IAH 13.mai. Var 19 pax ombord. Reiste IAH-SVG 16.mai. Var 29 pax ombord. Skal ikke se bort ifra at en stor del av klientet, spesielt til IAH var for det meste turister eller de som har svidd av sine poeng til turen. Hjemover virket det som at det var litt flere forretningsreisende, men fortsatt en del turister.

Morsomt å høre purseren ombord si at de som reiste SVG-IAH 15.mai så var det bare 2 pax ombord. De som reiste IAH-SVG 15.mai var det minst 20 pax ombord.

Nå er det riktig nok sommerferie i store deler av den perioden men har en følelse av at SAS er i en vanskelig situasjon med denne ruta og ikke har en umiddelbar god løsning på hva de skal gjøre på sikt.

Kom i snakk med ei svensk PrivatAir flyvertinne ettermiddagen den 8 mai SVG-OSL. Da hadde det vært fullt hus IAH-SVG, og to stk som ikke fikk være med pga fullt fly.

Hei,

Vurderer å bruke denne ruten hjem fra Houston om noen uker.
Kan noen forklare hvordan AVOD fungerer, da jeg har lest at det brukes en tablet til dette ?
Må man sitte å holde på denne og er det mulig å bruke uten at bordet er satt opp ?

Hei,

Kan noen forklare hvordan AVOD fungerer, da jeg har lest at det brukes en tablet til dette ?
Må man sitte å holde på denne og er det mulig å bruke uten at bordet er satt opp ?

Du får din egen Ipad som har spill, filmer og musikk.
Med litt knoting klarte jeg å få satt den opp på en måte, slik at jeg slapp å sitte med den i hånden.

Imm

Du får din egen Ipad som har spill, filmer og musikk.
Med litt knoting klarte jeg å få satt den opp på en måte, slik at jeg slapp å sitte med den i hånden.

Imm
Var du fornøyd med produktet (totalt sett, ikke bare IFE)? Var det mulig å sove i setet? Det ser ubehagelig ut å ligge i ut fra bildene.

SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Produktet var for meg veldig bra. Man ble hele tiden vartet opp fra start til slutt. Mat og drikke og snacks ble tilbudt hele veien uten at noe ble "pushet" på deg (kanskje med untak av champagne...[emoji6]) Snakket en del med crewene begge turer og de var veldig fornøyde med å fly for SAS og det merket man på servicenivået. Ang. setene så var de bra for å være så gamle. Jeg måler 194cm og måtte da sove med føttene i V stil. Og stolen som ikke kunne legges i 180* var litt kronglete å finne seg godt til rette i fra starten, men jeg greide tilslutt å finne en veldig god sittende liggestilling. Våknet opp godt utvilt begge veier. IFE fungerte bra og hadde et greit utvalg av filmer og serier. Hadde uansett med egen underholdning. Så om du ikke er lengere en meg og veldig mye mere bredskuldret så har du ingenting å være bekymret for!
Reiser til Houston igjen i Sep og velger SK951/952 over LH440/441 da jeg slipper trf i FRA selv om LH har bedre stoler på A380 Biz.

Last edited:
SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Hei,

Jeg kunne fint spise middag og ha Ipad på bordet samtidig.

Når det gjelder soving er trikset og ikke ta setet absolutt helt ned, men beholde en liten "dump" stumpen kan sitte fast i.

Last edited:

Står litt om ruten i dagens dn og dn.no:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...paris-men-sas-nekter--gi-slipp-p-houstonruten

- Vi registrerer at Air France skal legge ned sin Stavanger-Paris-rute. Da må vi gå inn og vurdere om det er markedsgrunnlag for oss til å gå inn på ruten i stedet, men det er langt fra noen garanti for at vi gjør det, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DN.
Han avviser at SAS har planer om å legge ned sin direkterute mellom Stavanger og Houston, selv om det tar lenger tid enn forventet å tjene penger på «oljeruten», som åpnet 20. august ifjor.

Ruten inkluderer nå også gratis parkering på SVG. Står ingenting om hvilken parkering så regner da med at det er "P4 - Business P-hus", det kommer jo godt med på en ukes opphold da prisen hellers ville havnet på 1100kr

Er det noen som kan bekrefte at en kan parkere på P4?

For de som har prøvd ruten. Hvordan er køene i imigration på IAH på den tiden av døgnet?

For de som har prøvd ruten. Hvordan er køene i imigration på IAH på den tiden av døgnet?

Da jeg var der, var det få folk I kø. Men også få folk I skrankene. Så vi sto I ca tre kvarter I kø.

Imm

Back