SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Her er det ingenting som tyder på SVG-IAH lenger går i balanse. Mer fornemmelse av salme ved reisens slutt. Dersom SAS velger å legge ned ruten og benytte PrivatAir på CPH-EWR, vil dette frigjøre en A330 som evt kan bidra til ny IC-rute fra OSL. Både Boston og Miami scorer høyt opp på listen over potensielle interkontinentale destinasjoner som er "userviced" by SAS.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Dersom SAS velger å legge ned ruten og benytte PrivatAir på CPH-EWR, vil dette frigjøre en A330 som evt kan bidra til ny IC-rute fra OSL. Både Boston og Miami scorer høyt opp på listen over potensielle interkontinentale destinasjoner som er "userviced" by SAS.

Hvordan kan en liten 737 evt. frigjøre en A330?
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Hvordan kan en liten 737 evt. frigjøre en A330?

Hvordan kan en business innredet 737 frigjøre en A330 er vel spørsmålet.


Men er ingenting som tyder på at ruten legges ned, noe sas også nettop har bekreftet.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Hvordan kan en liten 737 evt. frigjøre en A330?

Om maskinen flyttes til CPH-EWR og erstatter nåværende kveldsavgang , vil det i teorien frigjøre en maskin til ekspansjon uten at SAS må ut i markedet å lease nytt materiell for å ekspandere.

Det sagt så stilles det ganske store spørsmålstegn om det vil være bærekraftig å la en Business maskin fly CPH-EWR-CPH, men det er en annen diskusjon.

Ser man litt taktisk på fra SAS sin side på dette, så vil de kunne slippe ganske lett unna med sine forpliktelser ved å erstatte Houston fra Stavanger med en 330 fra Oslo til Houston. Ny rute fra OSL som lovet utrettelig, oljenæringen er fortsatt fornøyde og de vil knytte en stor STAR hub til sitt USA nettverk. En elegant vei ut av Stavanger - Houston samtidig som man fortsetter å blidgjøre oljenæringen og innfrir forventningene om ny rute fra OSL.

Bare en tanke...

Personlig håper jeg at Stavanger - Houston består, men det kan være en fristende og "enkel" utvei for SAS.
Jeg ser egentlig ikke noen åpenbare "A" destinasjoner igjen for SAS å lansere i USA foruten Houston.
Boston, Miami med flere er høyst interessante, men de har etter min mening, langt dårligere forutsetninger fra Skandinavia og fremstår som "B" alternativ med betydelig tid og innsats for å bygge opp yield om marked.
 
Last edited:
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Om maskinen flyttes til CPH-EWR og erstatter nåværende kveldsavgang , vil det i teorien frigjøre en maskin til ekspansjon uten at SAS må ut i markedet å lease nytt materiell for å ekspandere.

Det sagt så stilles det ganske store spørsmålstegn om det vil være bærekraftig å la en Business maskin fly CPH-EWR-CPH, men det er en annen diskusjon.

Ser man litt taktisk på fra SAS sin side på dette, så vil de kunne slippe ganske lett unna med sine forpliktelser ved å erstatte Houston fra Stavanger med en 330 fra Oslo til Houston. Ny rute fra OSL som lovet utrettelig, oljenæringen er fortsatt fornøyde og de vil knytte en stor STAR hub til sitt USA nettverk.

Bare en tanke...

Personlig håper jeg at Stavanger - Houston består, men det kan være en fristende og "enkel" utvei for SAS.


Tror nok en 330 OSL-IAH er litt overkill, selv om de får nok 44 biz seter i en 330.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Litt "pussig" at SAS nekter å kommentere hvor mange passasjerer de har til Houston når det ligger rapporter åpent på nettet. Men, men, slik er det.

Selv om oljenæringen har stanset opp så er det jo ikke helt stopp. Statoil skal kjøre Snorre C prosjektet i Houston - og det vil ikke overraske noen dersom det havner en del Statoil-kontrakter i Houston-området når Peregrino C skal bygges (A og B ble bygget i Corpus Christi). Men om dette er nok til å gi overskudd for SAS er jo fremdeles et åpent spørsmål..?..

Spørsmål til ekspertisen siden SAS ikke klarer å fylle opp alle business-setene: Går det an å fjerne to rader med Business-seter (8 seter) og sette inn for eksempel 3 rader med Money-class (3*6 = 18 seter)? Da vil det bli flere passasjerer (mer vekt) og mer bagasje (plass og vekt). Men det vil åpne opp for fritidsreisende (slike som meg) som ønsker å besøke venner og kjente i Houston. Eller er det umulig å få til?
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Spørsmål til ekspertisen siden SAS ikke klarer å fylle opp alle business-setene: Går det an å fjerne to rader med Business-seter (8 seter) og sette inn for eksempel 3 rader med Money-class (3*6 = 18 seter)? Da vil det bli flere passasjerer (mer vekt) og mer bagasje (plass og vekt). Men det vil åpne opp for fritidsreisende (slike som meg) som ønsker å besøke venner og kjente i Houston. Eller er det umulig å få til?

Tviler. Da vil sikkert store deler av oljebransjen heller kjøpe Economy til sine ansatte - og det vil sikkert fortsatt være like mange passasjerer (som betaler mindre for billetten).

Aka. vil det føre til tap for SAS.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Det er svært begrenset kapasitet for bagasje også pga. fueltankene.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Noen som vet hvorfor SK952 diverted til EWR i dag? Ser flyet nå returnerer til Houston. Hva skjer i fht passasjerene til og fra Sola i dag?
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Airliner Route melder på Twitter at Privatair avslutter sine operasjoner for Lufthansa i oktober 2015. Da blir jo en større BBJ2 (737-800) med 32C og 60Y seter ledig. Er denne et reelt alternativ dersom ruten fortsatt er liv laga? Eller hvis man eventuelt flytter ruta til f.eks OSL?

Airliner Route har problemer med nettsidene sine for øyeblikket. Så må komme tilbake med link.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Airliner Route melder på Twitter at Privatair avslutter sine operasjoner for Lufthansa i oktober 2015. Da blir jo en større BBJ2 (737-800) med 32C og 60Y seter ledig. Er denne et reelt alternativ dersom ruten fortsatt er liv laga? Eller hvis man eventuelt flytter ruta til f.eks OSL?

Airliner Route har problemer med nettsidene sine for øyeblikket. Så må komme tilbake med link.

Har den samme rekkevidde som 737-700 BBJ da?
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Noen som vet hvorfor SK952 diverted til EWR i dag? Ser flyet nå returnerer til Houston. Hva skjer i fht passasjerene til og fra Sola i dag?

SI: PV/JJA DIV EWR ENROUTE TO SVG DUE TO TECH - FLIGHT
SI: TERMINATED EWR - 19 PAX TO HOTEL EWR AND TO BE R
SI: BKD

Technical problems enroute....
 
Back
Top