SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

44,9% skulle det vel bli dersom det ikke var kanselleringer.

Det er stadig også alt for lidt. Det kan ikke gå hurtigt nok at få ruten lukket, og istedet fokusere på mere rentable ruter i den øvrige del af Skandinavien.

Det er stadig også alt for lidt. Det kan ikke gå hurtigt nok at få ruten lukket, og istedet fokusere på mere rentable ruter i den øvrige del af Skandinavien.

Eivind Roald sa tidlig at man tjente penger ved 40% belegg .. Har vondt å se andre streknnger ut av Scandi hvor man kan gjøre det noe særlig bedre med denne kjerra ..

Så lenge man tjener penger på ruten, og bookingene fremover ser bra ut så er neppe februar måned den rette å bruke i forhold til bestemme om ruten skal legges ned eller ei.
Hvorfor kan det ikke hurtig nok å få ruten lagt ned? Ruten leverer overskudd og dekker et meget viktig marked.

Så lenge man tjener penger på ruten, og bookingene fremover ser bra ut så er neppe februar måned den rette å bruke i forhold til bestemme om ruten skal legges ned eller ei.
Hvorfor kan det ikke hurtig nok å få ruten lagt ned? Ruten leverer overskudd og dekker et meget viktig marked.

Det har du nok helt rett i. Som en liten avsporing så skulle det tatt seg ut om CPH-IAD skulle basere seg på februarbelegget. Det er vel uten sammenligning den dårligste måneden for den ruten.

45% belegg setter jo saken i et noe annet lys da de tjener penger ved 40%. I tillegg var det en vinterferie uke i februar også som helt sikkert har påvirket reiseaktiviteten. Jeg har sett tallene for ORD og IAD i samme mnd og de er heller ikke mye å rope hurra for, noe LN-MOW også påpeker.

Og som det også sies; hvor i all verden skal de sette inn maskinen dersom den ikke skal gå til IAH...

Lad os give SAS ro og stoppe denne diskussion, som indtil videre ikke har nogen konkrete kilder på sig. Det ville være horribelt, hvis aviserne (nogle medier læser vist med herinde?) fik nys om dette "rygte" fra flyprat.

Det er den selvopfyldende profeti - er der nok mennesker, der tror, at ruten går dårligt, så vil den også gå dårligt. Så lad os stoppe her, så vi ikke påvirker belægningen på ruten gennem medier og så videre.

Det som dog er spennende å diskutere er jo om denne maskinen eventuelt kan benyttes andre steder når Houston ruta har ferie. Eller der det slik at den taper minst på å stå på bakken?

SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Som en liten avsporing så skulle det tatt seg ut om CPH-IAD skulle basere seg på februarbelegget. Det er vel uten sammenligning den dårligste måneden for den ruten.

I utgangspunktet enig, men samtidig kan ikke kabinfaktor på denne ruten helt sammenliknes med kabinfaktoren på andre ruter. Kabinfaktoren på denne ruten er avgjørende/representativ for inntjeningen, noe ikke kabinfaktoren på f.eks. CPH-IAD er. Her kan SAS ha full Go-klasse, og tomme Business- og Plus-kabiner, og dermed god kabinfaktor, men de tjener sannsynligvis ikke penger. De kan samtidig ha fulle Business- og Plus-klasser, men tom Go-klasse, og dermed dårlig kabinfaktor, men god inntjening.

Ellers er forhåpentligvis denne ruten et langsiktig prosjekt, og det skal ikke mange ekstra bestillingene til før avganger fylles. I en ideell verden burde kanskje flyet hatt nytt SAS-interiør, og både Business og Plus.

Last edited:

Det som dog er spennende å diskutere er jo om denne maskinen eventuelt kan benyttes andre steder når Houston ruta har ferie. Eller der det slik at den taper minst på å stå på bakken?

Tror det sidste er den bedste løsning. Houston-ruten holder jo ferie på grund af, at de forretningsrejsende holder ferie. Dette vil være tilfældet for hele SAS' netværk, med mindre visse markeder (Asien?) holder ferie på andre tidspunkter. I forvejen forsøger SAS jo at omstille sig til fritidsrejsende i sommerperioden.

SAS sa de har en plan B for flyet om ruten ikke lykkes. Kanskje det er CPH-SVG-IAH eller sekundært CPH-EWR, uansett vil forhåpentligvis SAS prøve å bruke de tre årene flyet er leid inn for til å få etablert SVG-IAH.

Tror det sidste er den bedste løsning. Houston-ruten holder jo ferie på grund af, at de forretningsrejsende holder ferie. Dette vil være tilfældet for hele SAS' netværk, med mindre visse markeder (Asien?) holder ferie på andre tidspunkter. I forvejen forsøger SAS jo at omstille sig til fritidsrejsende i sommerperioden.

Jo, jeg ser den, men slik jeg har forstått det er jo blant annet New York mest yield tung i front, nettopp i høysesongen slutten av juni til begynnelsen av August. Bangkok det samme rundt juletider. Markedet virker jo nærmest umettelig. I logistikk og transport er det jo aktørene med de beste kombinasjonene som vinner:)

Som realist stiller jeg meg bak ditt innlegg, men rent teoretisk så finnes det etterspørsel for denne maskinen i periodene den står på bakken.

Hvordan kan det bli 44,9 % ?

Blir vel snaue 39 % ?

Nei det blir faktisk et belegg på 50% sharp. Jeg trodde det var 49 seter i maskinen, men det er bare 44.

Dette er altså 12 turer pr uke (Dx2) i 4 uker ettersom dette er februar. Det gir et snitt pr tur på 22 passasjerer.

Vil tro SAS anser dette for å være noenlunde tilfredstillende.

24 avganger hver vei, 44 seter = 1056 seter hver retning.

412/1056*100= 39%

Tar jeg feil..?

Tror TIB blandet tallene og trodde 1056 var det totale antallet passasjerer i begge retninger.

Det har du nok helt rett i. Som en liten avsporing så skulle det tatt seg ut om CPH-IAD skulle basere seg på februarbelegget. Det er vel uten sammenligning den dårligste måneden for den ruten.

Det var da et underlig modargument at fremhæve cph-iad? Det retfærdiggør jo ikke hvor dårlig ruten SVG-IAH er med dets medfølgende underskud? Jeg har tidligere selv fremhævet at belægget på CPH-IAD ruten som dårligt. Det positive er dog, at business og cargo er fulde på denne rute.,

Det var da et underlig modargument at fremhæve cph-iad? Det retfærdiggør jo ikke hvor dårlig ruten SVG-IAH er med dets medfølgende underskud? Jeg har tidligere selv fremhævet at belægget på CPH-IAD ruten som dårligt. Det positive er dog, at business og cargo er fulde på denne rute.,

Hvordan kan du si at ruten leverer underskudd når SAS selv sier at ruten går med overskudd og leverer betydelig bedre en forventet?

Det er vel bare økonomiavdelingen i SAS som kan konkludere om ruten har positivt bidrag. Slik jeg ser det leverer ruten akseptabelt, selv i tradisjonelt dårlige måneder (desember, januar, februar).

April preges av påske, mens mai vil kanskje gi oppsving pga OTC2015.

Back