SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Kan være forskjell i operasjonelle kostnader, avhengig av flygeretning (En tur vestover over Atlanteren tak ca. 1 time lengre flytid enn omvendt. Det resulterer i høyere variable kostnader).

Forskjell i avgifter for fly som lander eller tar av.
En tur-retur reise - samme om den har opphav i Stavanger eller Houston - vil vel ha de samme kostnadene totalt sett på disse punktene.. ;)

Hvem er det SAS stjeler fra på denne ruten, forøvrig? Er det hovedsakelig KLM og/eller Lufthansa, eller stjeler de litt på egne også (de tilbyr jo blant annet Stavanger-Houston via Oslo og Newark - er det i det hele tatt en konkurrent med tanke på 3 legs vs 1?)

Hm, frykter Sas var litt sene med å få stablet denne ruten på bena. Trafikken til Houston generelt må vel merke nedgang i oljeprisen i tillegg til at Statoil hadde kuttet kraftig i sine budsjetter før oljeprisen startet å synke.

Generelt er prisene høyere herfra. Derfor er alle selskaper ivrige etter å lokke til seg amerikansk trafikk. Jeg ser f.eks. svært sjelden biletter for under $1000 t/r fra Atlanta til Europa.

SVG-IAH er nok ikke helt typisk. Vi har jo sett en del lokkeprising.

September tallene viser 637 pax vestover, og 553 pax østover.
Blir vel rundt 50% sånn ca.

http://www.fly2houston.com/TrafficStats

Hvilket vel betyr en oppgang på 7-8%-poeng fra August, så hvis tendensen fortsetter i oktober ser det ut til og gå riktig veien i det minste

Hm, frykter Sas var litt sene med å få stablet denne ruten på bena. Trafikken til Houston generelt må vel merke nedgang i oljeprisen i tillegg til at Statoil hadde kuttet kraftig i sine budsjetter før oljeprisen startet å synke.

Både, og. Og om ruten hadde vært startet nå eller for et år siden så ville jo utviklingen i bransjen vært det samme. Og selv om det kuttes, så er det jo ikke det samme som at oljebransen legges kollektivt ned

Både, og. Og om ruten hadde vært startet nå eller for et år siden så ville jo utviklingen i bransjen vært det samme. Og selv om det kuttes, så er det jo ikke det samme som at oljebransen legges kollektivt ned

Vi er inne i en av de naturlige syklusene som rammer oljebransjen hvert 7-10 år. Typisk er at bransjen "internasjonaliseres" igjen, stab reduseres i Norge og flyttes til USA eller andre internasjonale lokasjoner. Det vil igjen medføre økt reiseaktivitet, og man kan ikke sette likhetstegn mellom redusert oljepris, nedbemanninger og reiseaktivitet.

Det er svært vanskelig å forutse reisemønstret ut fra de mange faktorene som dette påvirkes fra.

Neste OPEC møte er 27 november, det kan ha stor betydning på oljeprisen og spillet ser helt annerledes ut plutselig...

En tur-retur reise - samme om den har opphav i Stavanger eller Houston - vil vel ha de samme kostnadene totalt sett på disse punktene.. ;)

Det er riktig det ja, når det gjelder tur/retur. Men ikke alle reiser tur/retur;)

Kanskje noen her kan finne ut hvor mange % av billettene som er enveisbilletter som SAS selger på ruten SVG-IAH?

En passasjer kan jo fly fra SVG og besøke 2 steder i USA på samme reise, (f.eks. Houston og New York). Da blir reisen f.eks. SVG-IAH-JFK-LHR-SVG. Det er jo ingen hensikt å reise tilbake fra New York til Houston kun fordi passasjeren ønsker å reise på retur-billett SVG-IAH.

For transatlantisk reise "1" (SVG-IAH) gjelder da kostnadsgrunnlag "A" og for transatlantisk reise "B" (JFK-LHR_SVG) gjelder kostnadsgrunnlag "B".

For øvrig vet jeg ikke om flyet (SVG-IAH-SVG) tar med frakt. Når det er et fraktmarked for pakker som rommer i flyet, og det er flere varer som sendes fra USA til SVG enn omvendt, da synker enhetskostnaden per passasjer på ruten IAH-SVG. Det gjør at selskapet kan synke på prisnivået for pax og likevel klare lønnsom drift med samme antall passasjerer.

Mitt poeng er: Det er flere (bokstavelig 10-talls) variable faktorer som avgjør enhetsprisen per passasjer. Den kan være forskjellig om man flyr fra "A" til "B" eller fra "B" til "A".

Last edited:

Søndag 16. november SVG-IAH, og retur IAH-SVG onsdag 19. november - 60-70% belegg i følge min far.

Han var også svært positivt overrasket at turen IAH-SVG tok kun 8t 45m. Ingen tvil om at han kommer til å fly den ruten igjen.

Det var det danske flynettstedet Check-in som tre uker etter åpningen skrev at SAS vurderte å flytte Houston-ruten. SAS avviste dette blankt, og mente ryktene var preget av at danske olje- og rederiinteresser gjerne ville ha Houston-ruten til København. Olje- og rederigiganten Mærsk var blant dem som uttalte seg negativt til å reise via Stavanger til Houston.

Sannelig er det ikke konspirasjonsteoretikere i SAS også:D

Er det rutetidene som gjør ruten mer populær vestover, eller er det eventuelle færre som vil fly via SVG til norske innenriksdestinasjoner pga tollbehandlingen gjør transfer litt mer tungvindt?

Kan være at Lufthansa eller KLM har bedre rutetid østover, uten at jeg har sjekket...

Edit: Ser Lufthansa har avgang fra IAH kl 16:05 ankomst SVG kl 12:20. Det er nok noe mer attraktive rutetider for noen i stedet for å vente til kl 21:30.

Last edited:

De fleste selskapene flyr i 16.00 tiden fra IAH og østover. Det betyr at du får en halv arbeidsdag i Houston før du må dra til flyplassen.
Gjennom mange tidligere år der jeg både var stasjonert og periodevis jobbet i Houston måtte jeg dra fra byen ikke senere enn ca 12.00 , hensyn tatt til trafikken fra Houston Galleria-området for å levere inn leiebil og deretter ta meg frem til terminal for å sjekke inn.
Det ble ofte en dag full av stress for å bli ferdig på jobb samtidig å komme frem til sjekk inn i tide.
SAS sin rute har utelukkende fordeler som gjør at man kan ha en full arbeidsdag og samtidig ta seg frem til IAH etter rush trafikken i byen der over.
Neste tur for mitt vedkommende går med SAS til IAH.

De fleste selskapene flyr i 16.00 tiden fra IAH og østover. Det betyr at du får en halv arbeidsdag i Houston før du må dra til flyplassen.
Gjennom mange tidligere år der jeg både var stasjonert og periodevis jobbet i Houston måtte jeg dra fra byen ikke senere enn ca 12.00 , hensyn tatt til trafikken fra Houston Galleria-området for å levere inn leiebil og deretter ta meg frem til terminal for å sjekke inn.
Det ble ofte en dag full av stress for å bli ferdig på jobb samtidig å komme frem til sjekk inn i tide.
SAS sin rute har utelukkende fordeler som gjør at man kan ha en full arbeidsdag og samtidig ta seg frem til IAH etter rush trafikken i byen der over.
Neste tur for mitt vedkommende går med SAS til IAH.

Second that, avgang fra Houston rundt på ettermiddagen (LH, KLM etc) er ugunstig. Ikke får man sove heller så tidlig på ettermiddagen.

Det er jo en fordel med avgang i fire-tiden fra Stavanger også så kan man få en tilnærmet normal arbeidsdag før avreise.

Back