SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Januar 2015 tallene for denne ruta fra www.fly2houston.com:

427 vestover, og 390 østover.
Det gir et belegg på 35-40% avhengig av når ruta startet opp i januar.

Last edited:

Januar 2015 tallene for denne ruta fra www.fly2houston.com:

427 vestover, og 390 østover.
Det gir et belegg på 35-40% avhengig av når ruta startet opp i januar.

Er slike tall for fullt betalende passasjerer, eller inkluderer de også flyansatte på standbybillett?
Har selv planer om å ta en tur til Houston fra Stavanger.
Januar og februar er normalt stille måneder. Oljepris på 60 dollar gjør at mange selskaper sliper sparekniven ekstra godt.

Last edited:

Er slike tall for fullt betalende passasjerer, eller inkluderer de også flyansatte på standbybillett?

Tallene fra www.fly2houston.com skiller ikke på hvem, eller hvor mye den enkelte har betalt for billetten Så jeg regner med det gjelder alle som går av eller på flyet.

Men uansett en ny startet rute, mange selskaper bruker flere år på å ruter profitable, her er de ikke langt unna break eaven, ifølge sine egen tall. Men kommer jo helt ann på hva den enkelte betaler for sin billett. Tror ikke SK har truffet helt feil, men kom også i den tiden når alle oljeselskaper går til slakteren daglig[emoji20], så der var jo litt kjipt. Hadde den vært på banen 1 år tidligere så hadde den vært innarbeidet bedre nå tror jeg.

Myndighetene i USA tillater kun wet-lease på ruter til USA opptil 1 år. SAS står derfor overfor to valg september2015: legge ruten ned eller selv overta driften. Flyet er leaset i 3år så det blir i så fall og forsette flyvningene med samme maskin som i dag benyttes men med SAS eget personell. Bookingtallene fremover vil derfor være av stor betydning for hvilken av disse to valgene SAS endelig tar. Per i dag virker det som SAS er innstilt på selv å ta over ruten.

Jeg tror nok at SAS er i ferd med å sette opp flight crew på ruten selv etter hvert som man nærmer seg 1 års drift.

Last edited:

Men uansett en ny startet rute, mange selskaper bruker flere år på å ruter profitable, her er de ikke langt unna break eaven, ifølge sine egen tall. Men kommer jo helt ann på hva den enkelte betaler for sin billett. Tror ikke SK har truffet helt feil, men kom også i den tiden når alle oljeselskaper går til slakteren daglig[emoji20], så der var jo litt kjipt. Hadde den vært på banen 1 år tidligere så hadde den vært innarbeidet bedre nå tror jeg.

Selskapet ligger nok over break even faktoren på ruten med antatte load faktor.

Fløy forrige fredag, SVG-IAH med bonusbillett og CT, hvor belegget var på ca 75%.
I følge besetningen hadde februar hatt bedre belegg enn januar, noe som er i tråd med belegget på andre ruter.
Slik jeg forstod det skal det ikke byttes crew med det første, og avtalen på denne wetlease er vel på 3 år?

Man får visst ikke ha mer en ett år med wetlease til USA. I følge interne kilder. Så snart er det visstnok SK-crew på denne (fra september).

Man får visst ikke ha mer en ett år med wetlease til USA. I følge interne kilder. Så snart er det visstnok SK-crew på denne (fra september).

Sikker på dette?

Privat Air fløy for SWISS strekningen ZRH-EWR i perioden Januar 2005 til Mars 2012 og for KLM på strekningen AMS-IAH fra Oktober 2005 til 2011, om jeg ikke tar helt feil av årstallene.

Vet det ryktes i selskapet, men....
Mulig reglene er endret siden de fløy for Swiss, Lufthansa og KLM ?

Hvorfor gjør Norwegian det da? De har jo wetleaset fra NAI siden oppstarten ...

SAS har hatt uflaks med at oljeprisen har halvert seg på kort tid. Jeg kom i dag hjem fra Houston og var imponert over ruta. Flott fly, meget bra mannskap, imponerende servering. Ja, jeg er imponert, og håper virkelig at SAS får til dette. Mye avhenger at oljeprisen går opp igjen tror jeg. Og det er noe ikke SAS kan få gjort noe med.

Imm
Imponert passasjer

SAS har hatt uflaks med at oljeprisen har halvert seg på kort tid. Jeg kom i dag hjem fra Houston og var imponert over ruta. Flott fly, meget bra mannskap, imponerende servering. Ja, jeg er imponert, og håper virkelig at SAS får til dette. Mye avhenger at oljeprisen går opp igjen tror jeg. Og det er noe ikke SAS kan få gjort noe med.

Imm
Imponert passasjer

Litt OT: Potensielle inntekter fra denne ruta alene veier vel ikke opp for evt. besparelse på hele rutenettet som følge av lavere drivstoffpriser.

Imm
Imponert passasjer
Hvordan var belegget?

Hvordan var belegget?

Det kan jeg dessverre ikke opplyse. Henviser til de tall som opplyses månedlig. Det er også mer relevant enn å høre belegget på to avganger.
Flygningen tar jeg gjerne igjen. Men håper da i så fall å ha mer tid (for å reise bort fra Houston). Nå var jeg der kun i to netter.

Ifølge check-in kutter SAS nu 74 afgange på SVG-IAH, da der ikke er nok efterspørgsel i ferieperioderne.

Altså ingen flyvninger fra:
28. marts - 5. april
29. juli - 11. august
25. - 28. november
19. december - 2. januar

Ifølge check-in kutter SAS nu 74 afgange på SVG-IAH, da der ikke er nok efterspørgsel i ferieperioderne.

Altså ingen flyvninger fra:
28. marts - 5. april
29. juli - 11. august
25. - 28. november
19. december - 2. januar

Forsåvidt ingen dramatikk i dette. Kundene må jo inn i mellom ha ferie også.

Dette har vært planlagt hele tiden. De tok jo juleferie også.

Regner med der skal være 29.juni-11.august?

Back