SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

CPH transfer tider her spiller liten rolle da det knapt er CPH pax på denne ruten.

Det må jo være mye bedre å ta immigration når man kommer til IAH som final destination enn å stå i f.eks NYC eller ORD med immigration OG ta bagasjen gjennom tollen.

CPH står for rett under 5% av load.

Det betyr at det er viktigere at Kristiansand, Bergen, Oslo, Trondheim, Ålesund og Torp har gode connections. Markeder som er viktigere enn CPH for denne ruten.

For meg blir det litt som å fokusere på connections fra Røros på en Oslo rute til London.....

CPH står for rett under 5% av load.

Det betyr at det er viktigere at Kristiansand, Bergen, Oslo, Trondheim, Ålesund og Torp har gode connections. Markeder som er viktigere enn CPH for denne ruten.

For meg blir det litt som å fokusere på connections fra Røros på en Oslo rute til London.....

Du skal ikke kimse av Rørosregionens reisevirksomhet til London. Torgrim Oppholdsnes, Global Travel Manager i Rørosmeieriene, gikk hardt ut i lokalavisen Arbeidets Rett (ofte omtalt som talerøret til Rørosmeieriene) da SAS valgte å øke LHR operasjonene fra OSL på bekostning av en direkterute RRS-LCY.. ;)

Last edited:

Nå har det vært stille en stund på denne.
Noen som vet hvordan det går ?

Det jeg hører er at det går godt i alle fall, og etter hva jeg ser på innsjekk tror jeg nok det stemmer bra... Hører stadig om flyvninger med meget godt belegg.

Det virker å gå bra for SAS når det gjelder å fylle business over Atlanteren!
La inn et søk på sas.no nå, som kommer opp med kun 3 ledige seter på direkteflyet fra Houston til Stavanger på f.k torsdag. Fra New York er det fullt i Biz på alle 3 avgangene til OSL, ARN og CPH, mens det tilsynelatende er plasser bak i flyet på disse avgangene.
Bra for SAS når det er i den enden de selger ut setene først.

En annen ting, pratet med noen Oljegutter fra Houston som hadde flydd ruten, de kunne melde at prisene er lavere om man fly IAH-SVG-IAH, enn når man flyr SVG-IAH-SVG

En annen ting, pratet med noen Oljegutter fra Houston som hadde flydd ruten, de kunne melde at prisene er lavere om man fly IAH-SVG-IAH, enn når man flyr SVG-IAH-SVG

Og det har vel med kostnadsnivået i landet man starter reisen.

Det er vel flere faktorer som bestemmer billettpris. Til syvende og sist gjelder det å få solgt setene på en slik måte at inntektene per flyging er maksimale.

Mulige faktorer er bl.a.:
Fluktuasjoner i valutakurs.

Etterspørsel fra SVG er større enn fra IAH (Houston som viktigere forretnings-destinasjon for Rogalendinger enn Stavanger er for Texanere).

Kan være forskjell i operasjonelle kostnader, avhengig av flygeretning (En tur vestover over Atlanteren tak ca. 1 time lengre flytid enn omvendt. Det resulterer i høyere variable kostnader).

Forskjell i avgifter for fly som lander eller tar av.

Osv. osv.

Back