SAS sommerprogram 2025 bekreftede nyheter/endringer

Det begynner å minne om "gamle dager" nå. Dette er vel neo kapasitet som er frigjort fra Svensk innenriks?
 
Det begynner å minne om "gamle dager" nå. Dette er vel neo kapasitet som er frigjort fra Svensk innenriks?

Det er det, ja. Alle afgange er med A320Neo, undtagen 11:30 fra ARN, 12:40 fra CPH, som er med CRJ-900 for at bytte fly mellem ARN og CPH.

Det samme med OSL, hvor alle afgange er med A320Neo, undtagen 20:55 fra OSL, 23:00 fra CPH som er med E195
 
Skal bli spennende å se om det blir noe økning/nye ruter å snakke om på europa for ARN sin del.
 
Dublin er spennende, de flyr nesten vinge mot vinge mot Ryanair med avgang 17:00ish og retur 22:15ish. De satser vel på å vise at nettverket vinner.
 
Det begynner å minne om "gamle dager" nå. Dette er vel neo kapasitet som er frigjort fra Svensk innenriks?

Det er vel også litt ny NEO-kapasitet. Nå endres det jo hele tiden, men ser ut som det kommer inn flere NEO enn CEO som forsvinner ut, selv om nettoen bare er en maskin eller to.

Dog skal det også sies at man skal kunne fly en ny NEO mer enn enn gammel CEO, gitt alt annet likt.
 
Det er vel også litt ny NEO-kapasitet. Nå endres det jo hele tiden, men ser ut som det kommer inn flere NEO enn CEO som forsvinner ut, selv om nettoen bare er en maskin eller to.

Dog skal det også sies at man skal kunne fly en ny NEO mer enn enn gammel CEO, gitt alt annet likt.

Et det bekreftet hvor mange Neoer det blir totalt?

I følge engelsk Wiki er det 43+30 som er levert, men så mener Wiki at det skal være 12+2 i bestilling? Totalt altså 87 maskiner, 88 med ex SE-ROH.

Mer fra Twitter/X.

CPHtraveller said:
Det er også interessant at SAS i forbindelse med de seneste schedule ændringer har loaded flyvningerne med Boeing 737-800 fra Jettime.

Det ser ud til at Jettime skal operere en B738 for SAS gennem hele sommerprogrammet og blandt flyve Frankfurt, Bruxelles og Venedig.
 
Det er, eller var, 6 NEOer som kommer i 2025. Så er spørsmålet hvor mange CEOer som går ut, og eventuelt hvilke leasinger på NEOer som også går ut.

Jettime fløy jo en maskin for SAS i år også, så det er jo ingen endring.
 
Ifølge CPHTraveller, sker der mange opgraderinger omkring kl 23.

3bebae1ed62fd5adcc4eb9d4803a7251.png

Vart kan du läsa att det sker kl 23?
 
Er inne på SAS sin nettside og ser at ruten mellom OSL-NCE får opp til 3 daglige avganger i juli unntatt lørdager
 
OSL-LIN lå inne på sas.no for noen uker siden, om enn ikke mulig å bestille. Den ruten er nå fjernet helt. Det samme gjelder OSL-FLR for alle datoer utenom i høysesongen og første avgang ser ut til å være 30 juni og siste i starten av august. Gikk vel hele S23 og S24 om jeg ikke husker feil.
 
Er det første gang med CPH-BIO, eller har den vært forsøkt før av SAS?

Fra SAS vedkommende er det første gang. Norwegian fløj her i sommers, ellers har spanske Vueling fløjet ruten.

Før disse selskaber, skal man langt tilbage i tiden hvor ruten sidst blev betjent. Mener faktisk den engang blev betjent af Sterling.
 
Kult! Bilbao og San Sebastian er to fantastiske byer. Bar-hopping med pintxos & rødvin anbefales[emoji3] Men det har blitt heftige hotellpriser i området der…
 
SAS åpner nye ruter for sommeren 2025:

Bergen – Malaga 27JUN25 – 08AUG25 2 weekly (Last served regularly until summer 2019)
Copenhagen – Bilbao 27JUN25 – 08AUG25 2 weekly
Copenhagen – Cagliari 01JUL25 – 07AUG25 2 weekly (Last served in summer 2013 and 2014)
Copenhagen – Toulon 28JUN25 – 09AUG25 1 weekly (Last served in summer 2018)
Copenhagen – Varna 26JUN25 – 14AUG25 1 weekly
Oslo – Prishtina 01JUL25 – 17AUG25 1 weekly (Last served in summer 2018 and 2019)
Oslo – Rhodes 29JUN25 – 10AUG25 1 weekly
Oslo – Salerno 03JUL25 – 07AUG25 1 weekly
Oslo – Sarajevo 25JUN25 – 13AUG25 1 weekly
Oslo – Tirana 25JUN25 – 13AUG25 1 weekly
Stockholm Arlanda – Bodø 27JUN25 – 01SEP25 2 weekly (Last served until summer 2019)
Stockholm Arlanda – Olbia 28JUN25 – 09AUG25 1 weekly (Suspended in summer 2023)

Kilde: https://www.aeroroutes.com/eng/241204-skns25inc
 
https://www.aeroroutes.com/eng/241204-skns25inc

Ser på denne oversikten at SAS fremdeles skal isolere A321LR mellom OSL og CPH da det er planlagt å bruke typen på CPH-YYZ og OSL-EWR/JFK. Så da trenger man fremdeles å ferry A321LR mellom CPH og OSL regelmessig for rotasjon og tyngre vedlikehold.
Ville det ikke vært mer naturlig at CPH-YYZ ble byttet ut med CPH-EWR så A321LR kunne roteres via EWR og dermed slippe denne tomme posisjoneringen mellom CPH og OSL?

CPH-JFK blir upgraded til A330, men det kuttes fra 13 ukentlige til 7 ukentlige (alle 13 ukentlig gikk vel med A321LR i S24).
 
Back
Top