SAS sommerprogram 2025 bekreftede nyheter/endringer

SAS sommerprogram 202[emoji2[emoji2391]9[emoji2391]] bekreftede nyheter/endringer

Tja, med daglig rotasjon i CPH og tretten ukentlige i OSL er det lite behov for rotasjon. Hvis en kneler, må det kanselleres eller hentes inn en widebody uansett.

Dette er nye fly, og periodisk vedlikehold kan tas på stedet eller utenom høysesongen. Teoretisk ihvertfall.
 
Re: SAS sommerprogram 202[emoji2[emoji2391]9[emoji2391]] bekreftede nyheter/endringer

På 320-familien kan SAS Tech på OSL ta det som kommer av småting like godt som de på CPH, så ingen grunn til å slynge bare for å "få de" til CPH oftere sånn sett.
 
De tyngre sjekkene på A321LR ble flyttet til OSL i november... Så teknisk sett blir de nå flydd opp fra CPH for vedlikehold i Oslo før de fortsetter på rutene ut derfra.
 
Wroclaw kommer også tilbake. Virker være 6x ukentlig (ikke lørdager), og går gjennom hele sommersesongen.

CityJet med CRJ-900 og en ettermiddagsavgang fra CPH. Og retur på kvelden.
 
SAS fjerner disse rutene:

Following routes that were listed in the travel agent bulletin has been removed, and not part of the announcement made on 11DEC24.

Copenhagen – Toulon 28JUN25 – 09AUG25 1 weekly (Last served in summer 2018)
Oslo – Prishtina 01JUL25 – 17AUG25 1 weekly (Last served in summer 2018 and 2019)
Oslo – Salerno 03JUL25 – 07AUG25 1 weekly
Oslo – Sarajevo 25JUN25 – 13AUG25 1 weekly
Oslo – Tirana 25JUN25 – 13AUG25 1 weekly
Stockholm Arlanda – Olbia 28JUN25 – 09AUG25 1 weekly (Suspended in summer 2023)
 
Jeg ser at siste avgang OSL-JFK er satt opp 25.10.2025, mens OSL-EWR fortsetter i november. Jeg antar dette betyr at OSL-EWR fortsetter som vinterrute (selv om det er begrenset med mulighet for å booke connections videre)?
 
Endringer til Svalbard og Færøyene

https://www.aeroroutes.com/eng/250116-skns25lyr

From 26JUN25 to 08AUG25, the Skyteam member will operate 13 weekly Oslo – Longyearbyen service, increase from 9-10 weekly during the same period in 2024. The “overnight” or “midnight sun” schedule will also be offered once again during this period on Friday-Saturday.

https://www.aeroroutes.com/eng/250116-skns25fae

SAS during 2025 summer peak season plans to expand service to The Faroe Islands, as the airline schedules 8th weekly Copenhagen – Vágar/Faroe Islands flight from 03JUL25 to 07AUG25. Airbus A320neo aircraft operates this route
 
I fag linken i posten over så kutter SAS i antallet fly som stopper i TOS til 1-2 ukentlige. Det har vel kanskje med klagene på terminalkapasiteten i TOS.

Men er ikke TOS-LYR forbindelse. veldig viktig for Svalbard med tanke på at alt av tjenester som ikke finnes der må man til TOS inkl sykehus?
Basert på det lurte jeg på om SAS eller Norwegian får støtte for å opprettholde TOS-LYR og om det da finnes et min krav til ukentlige fly?
Med støtte tenker jeg ikke anbudsruter (FOT) men at flyselskapene får f.eks en mindre fast sum per flygning til/ fra LYR mot X antall ukentlige flygninger og at eventuelle tap/ fortjeneste går til flyselskapene.
 
I fag linken i posten over så kutter SAS i antallet fly som stopper i TOS til 1-2 ukentlige. Det har vel kanskje med klagene på terminalkapasiteten i TOS.

Men er ikke TOS-LYR forbindelse. veldig viktig for Svalbard med tanke på at alt av tjenester som ikke finnes der må man til TOS inkl sykehus?
Basert på det lurte jeg på om SAS eller Norwegian får støtte for å opprettholde TOS-LYR og om det da finnes et min krav til ukentlige fly?
Med støtte tenker jeg ikke anbudsruter (FOT) men at flyselskapene får f.eks en mindre fast sum per flygning til/ fra LYR mot X antall ukentlige flygninger og at eventuelle tap/ fortjeneste går til flyselskapene.

Det er vel ikke noe "krav" så vidt meg bekjent. Det eneste jeg kan komme på som kan minne om et krav er hvem som er foretrukne aktør på ruten mtp pasientreiser. Hvis SK er det på LYR-TOS er det merkelig av dem å skru ned frekvensen til TOS såpass kraftig, hvor DY fortsatt ser ut til å opprettholde alle de fire ukentlige til LYR med stopp på TOS (untatt i juli).

Nå har ikke jeg helt kjennskap til tallene på OSL-TOS-LYR heller, men de stopper jo også i TOS for å utnytte kapasiteten bedre (det samme med OSL-TOS-ALF som begge flyr på kveld og retur morgenen neste dag). At DY begynte å stoppe på TOS på veg til LYR er jo en direkte sammenslåing som henger igjen fra Covid.

Kan godt hende terminalkapasiteten er grunnen til kuttet. Skal man med svalbardflyene sørover må man alltid regne med forsinkelse.
 
Det eneste jeg kan komme på som kan minne om et krav er hvem som er foretrukne aktør på ruten mtp pasientreiser.
Tromsø-Svalbard: 1. SAS 2. Norwegian

Men volumet av pasient- og tjenestereiser innen helse er såpass lavt på sånne ruter, at det er ikke det man blir rik på.
 
Takk for svar LN-HFH.

Jeg og synes det var rart at man kuttet så kraftig på en så viktig forbindelse som LYR-TOS som vel er mer avhengig av fly enn stedene som har FOT rutene i Nord Norge.
Derav spørsmålet om SAS og/ eller Norwegian fikk en form for støtte for å opprettholder et vist rutetilbud igjennom garantert kjøp av X antall flyseter/ flyavganger tilsvarende det Forsvaret gjør på BDU og LKL. Helsevesenet regnet jeg nesten med kjøpte flyseter for det gjør dem vel på de fleste flyruter i Norge.

Basert på ditt svar virker det som om hvis staten har en støtteordning så er den her fordelt mellom SAS og Norwegian og at kravet til flytilbud blir opprettholdt selv om SAS nå kutter så kraftig.
 
Flyr ikke SK til KEF 2 x daglig i perioder fra OSL?

Skulle jo tro det da var marked for en rute til ARN også i sesong? Uten at det er på natten?
 
Flyr ikke SK til KEF 2 x daglig i perioder fra OSL?

Skulle jo tro det da var marked for en rute til ARN også i sesong? Uten at det er på natten?

9x ukentlig, basert på en tilfeldig uke i juni. 2x daglig tre dager i uken, 1x daglig tre dager i uken, men ingen fly på lørdager.
 
Flyr ikke SK til KEF 2 x daglig i perioder fra OSL?

Skulle jo tro det da var marked for en rute til ARN også i sesong? Uten at det er på natten?

Jo, og også 9 gange om ugen fra CPH.
Det handler mest om, at det er en gratis omgang for SAS. Markedet er der, og de kan så tjene penge på et fly, der alligevel bare skulle stå i ARN natten over. Samtidigt er det også en opstart med relativt kort varsel, som svar på art Play stopper. Den sene afgang fra CPH, SK2595/96, har i korte perioder haft nogenlunde samme tider som ARN får
 
Er vi nordmenn veldig mye mer glad i Island enn Svenskene? Eller er det andre årsaker? Flere islendinger i Norge enn Sverige kanskje?

Totalt 26 ukentlige(FI,SK,DY) på KEF-OSL i sommer mot totalt 14 ukentlige på KEF-ARN(FI,SK).
 
Svigermor jobber i UD, og ifølge henne er det visstnok MYE myndighetskontakt.

Når alle de nordiske landene skal samles helt ned på avdelingsnivå i et dept. så er det fort det blir Reykjavik.
 
Back
Top