SAS starter København-Seoul - September 2025

FBI2012

ScanFlyer Silver
SAS starter København-Seoul - September 2025

Det ble CPH-SEOUL!!

Starter 12.September 2025 og opereres med A350 fire ganger ukentlig i sommersesongen og 3 ganger ukentlig i vintersesongen.

Avgang fra CPH blir kl: 23:40 som SK987 med ankomst i Seoul-Incheon neste dag kl:18.15 lokal tid. Maskinen returnerer fra SEOUL som SK988
kl:23.45 og ankommer CPH kl: 06.05 om morgenen neste dag.

SEOUL vil komme til å være en viktig SkyTeam-hub i Asia, så dette mener jeg var et spennende og klokt valg av SAS.

https://news.cision.com/sas/r/sas-opens-first-ever-direct-service-from-scandinavia-to-korea,c4071634

Last edited:
Re: Spekulasjoner og ønsker rundt SAS Sommerprogram 2025

Fantastisk å få inn ICN (som var høyt tippet) og at SAS også greier å se andre verdensdeler enn Nord Amerika (USA) når dem skal åpne nye ruter.
ICN bør passe godt inn med tanke på feed til/fra deres partner Korean i Øst Asia, økende turiststrøm fra samme områder og det tette næringsbåndet spesielt innen tech og shipping Korea har med Skandinavia.

Re: SAS starter København-Seoul - September 2025

Rutetidene sommer/vinter

bafkreiedkdcvq2pcnijiju4qhfk53jt2qjedn2jxmlcllz2c2ilq5tykbq@jpeg

Väldigt fint för SAS. Jag antar att det man läst om Korean Air och s25 var så bara ett rykte. Annars förstår jag inte helt samarbetet.

Är det inte en väldigt sen avgång? Jag tänker passar det med feed i CPH samt de landar relativt sent i Seoul. Om man nu skall vidare. KLM avgår från AMS kl 21, Air France från CDG kl 14 och Lufthansa från FRA kl 15:15. Vill man med en så sen avgång ”samla upp” den som inte kom med konkurrenterna?

Väldigt fint för SAS. Jag antar att det man läst om Korean Air och s25 var så bara ett rykte. Annars förstår jag inte helt samarbetet.

Är det inte en väldigt sen avgång? Jag tänker passar det med feed i CPH samt de landar relativt sent i Seoul. Om man nu skall vidare. KLM avgår från AMS kl 21, Air France från CDG kl 14 och Lufthansa från FRA kl 15:15. Vill man med en så sen avgång ”samla upp” den som inte kom med konkurrenterna?

CPH har en bølge ut til Skandinavia rundt 2300, og som følge av det ganske mye inn fra Sør-Europe mellom 21-22. Det passer bra til å feede en mini long haul bølge 2340 (BKK er også i det tidsrommet). I tillegg er en så sen avgang og retur med tidlig ankomst mulig å koble med alle ruter. Det er også en bonus at forsinkelser og overflow fra AMS og CDG kan rutes til CPH, er kanskje en sen ankomst fra LHR som også passer.

Last edited:

CPH har en bølge ut til Skandinavia rundt 2300, og som følge av det ganske mye inn fra Sør-Europe mellom 21-22. Det passer bra til å feed en mini long haul bølge 2340 (BKK er også i det tidsrommet). I tillegg er det så sen avgang og tidlig retur mulig å koble med alle ruter. Det er også en bonus at forsinkelser og overflow fra AMS og CDG kan rutes til CPH, er kanskje en sen ankomst fra LHR som også passer.
Siste fra LHR lander idag i CPH kl 22.25, så det er muligheter med feed derfra.
Nå har Korean (per idag) en avgang fra LHR omtrent samtidig med SAS til CPH så det vil ikke bli mye hjelp ved IROPS.

Så flyet skal altså stå 29 timer i Seoul i vintersesongen før retur

Så flyet skal altså stå 29 timer i Seoul i vintersesongen før retur

Nei, det er bare feil i listen fra SAS. SK988 har avreise mandag, onsdag, fredag, men ankomst dagen etter. Så ser ut som de listet opp ankomstdagen i CPH, og ikke avreise fra ICN. Men det var motsatt på resten

ICN er et fornuftig valg.
Fra egen erfaring med svært mange reiser til Korea i perioden 2002 til 2018, sto SAS for det aller meste av transporten - primært via PEK, men også PVG og NRT.
En rute til ICN vil overta mye av den eksisterende Korea trafikken, og ta tilbake det som ble tapt når PEK ble lagt ned.
PEK var langt å foretrekke fremfor PVG som transitt flyplass.
ICN er en moderne flyplass for internasjonal trafikk. Da jeg reiste var det noen daglige flyginger mellom ICN og PUS (Busan) som utelukkende hadde internasjonale transitt passasjerer, og der ankomst- og toll kontroll skjedde ved ankomst til den internasjonale terminalen i Busan.
Det aller meste av den nasjonale trafikken, og noen internasjonale ruter, skjer fra Gimpo (GMP), nærmere sentrum i Seoul.
Det er effektiv transport med både buss og tog mellom INC og GMP og lav stressfaktor selv om en må bytte flyplass ved transfer.

Last edited:

Fullstendig håpløse tider begge veier, etter min mening.

Begge går for sent, og det er helt unødvendig med nattflyvning på returen. Når man flyr vestover, er det mye bedre å «følge dagslyset», f.eks. med avgang på formiddagen fra ICN og lande om ettermiddagen samme dag i CPH.

Begge går for sent, og det er helt unødvendig med nattflyvning på returen. Når man flyr vestover, er det mye bedre å «følge dagslyset», f.eks. med avgang på formiddagen fra ICN og lande om ettermiddagen samme dag i CPH.

Det er slotsne fra Shanghai ruten som benyttes til den nye Seoul rute.

Det er slotsne fra Shanghai ruten som benyttes til den nye Seoul rute.

Det får så være. Med de rutetidene ville jeg over hodet ikke valgt å fly med SAS til eller fra ICN.
Jeg har vært der noen ganger, og både KL, AF, KLM og LH hadde dagflyvninger tilbake til Europa, noe de fremdeles har.

Det får så være. Med de rutetidene ville jeg over hodet ikke valgt å fly med SAS til eller fra ICN.
Jeg har vært der noen ganger, og både KL, AF, KLM og LH hadde dagflyvninger tilbake til Europa, noe de fremdeles har.

Bra folk er forskjellige, hehe! Syns det er nydelig flytider begge veier. Betaler lett flere tusenlapper ekstra for å fly natt begge veier nå med små barn, som ble gjort både juleturen 2022/23 og 2023/24, samt nå igjen til HND i april 2025. Flaks at NH flyr natt HND-MUC med 23:00-06:00, mye bedre enn dagflight på 14+ [emoji41]

Bra folk er forskjellige, hehe! Syns det er nydelig flytider begge veier. Betaler lett flere tusenlapper ekstra for å fly natt begge veier nå med små barn, som ble gjort både juleturen 2022/23 og 2023/24, samt nå igjen til HND i april 2025. Flaks at NH flyr natt HND-MUC med 23:00-06:00, mye bedre enn dagflight på 14+ [emoji41]

Enig med deg, fløy Lufthansa ned tidligere i år og det ble svært lite søvn med avgang kl. 15. Returen var seig av en annen verden, tror vi brukte 13 45 hjemover til Frankfurt og på dagflyvning er dette drøyt.

SAS tidene er supre synes jeg og man taper minimalt med tid på turen i forhold til LH etc.

Flytidene er egentlig veldig bra, selv om jeg liker dagflight hjem, så er det mye bedre med sene avganger så man faktisk får sove, enn de midt på dagen avgangene som mange selskaper har.

Når man flyr til Bangkok med avgang klokken 14 og først sovner over Burma, er det ikke rart det blir en hard dag etterpå….

Tidene skal vel også passe med andre A350 ruter. Erstatter vel PVG med likense tider. Flyet kom gjerne fra HND i forkant, og skulle videre til USA, så da passer tidene mye bedre.

Og som en som bor regionalt i Norge uten direkte forbindelse til CPH, så passer en sen avgang fra CPH og en tidlig ankomst veldig bra.

Tidene skal vel også passe med andre A350 ruter.

Ja, samt både passe inn og styrke relevante bøler inn/ut av CPH.

Ellers tipper jeg vi om noen måneder ser en codeshareavtale med Korean her.

Back