Tidens krav said:– Derfor øker vi nå kapasiteten og frekvensen. Vi introduserer også en mer tilpasset flytype: Embraer 195. Dette er fly med mellom 114 og 122 seter. Samtidig blir det fire daglige avganger mellom Kristiansund og Oslo på hverdager fra månedsskiftet mars - april, sier Håbjørg.
Vet ikke om dette er omtalt tidligere, men lokal media skriver iallfall om økning i antall avganger, samt overgang til E195 på OSL-KSU fra sommerprogrammets start.
https://www.tk.no/sas-med-flere-avg...jfOu6SqiEV9s0aPKik_aem_RyTvZCYZrEv8QKOBkBYIcw
Blir jo bare flisespikkeri og helt uvesentlig. Men har inntrykk av at det er mye A319 på KSU? Så det har vel gjerne ikke vært 16x180, men også x150?
Uansett så er det vel gledelig med flere avganger, som man vel kan sette inn større maskiner på ved behov.
Men hvordan er det med E195 og værforholdene oppe på nord-vestlandet? Er det helt ukompilert?
Blir jo bare flisespikkeri og helt uvesentlig. Men har inntrykk av at det er mye A319 på KSU? Så det har vel gjerne ikke vært 16x180, men også x150?
Uansett så er det vel gledelig med flere avganger, som man vel kan sette inn større maskiner på ved behov.
Men hvordan er det med E195 og værforholdene oppe på nord-vestlandet? Er det helt ukompilert?
Hvis jeg ikke har sett feil, er den schedulert med 32N, og at de benytter 319 hvis belegg tilsier det fornuftig for disponeringen i de daglige operasjonene i Norge dag for dag.
E195 har vel vist seg å takle værforholdene ganske bra, vært med på noen heftige landinger i Norge med dyktige E195-crew. Men mulig det er noen flyvende som kan utfylle denne mere. Eneste negative jeg har hørt er at stuerne hater den pga trangt og lavt lasterom, og inndeling av prio/transfer og lokalebagasje, mens gatepersonale er glade for å slippe CRJ900 (trapp/assistanse/PRM-bil/DAA osv.).
Apropos E195 og Norge. TRD-BOO-TOS overgår til E195 fra 11. august
Det har vel hovedsaklig vært A320 i det triangelet den senere tid, men der var vel A319 maskinene å se hyppig etter at de kom til Norge.
Uansett så tar da E195 fullstendig over arven etter 735/736 langs hele kysten fra SVG til TOS.
PRM-bil/DAA osv…
Hva er PRM og DAA?
SAS will restart flights to Beirut this summer, offering up to five weekly departures from Copenhagen and Stockholm starting on June 6. With improving conditions in the region, these services will enable travelers to visit family and friends.
Roet seg nok ned i Beirut, så da blir det comeback dit. 3x ukentlig fra CPH og 2x ukentlig fra ARN.
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2025/sas-resumes-flights-to-beirut-for-summer-2025/
SAS retur på Beirut er ud af CPH, en natflyvning. Den er med garanti presset ind for at udnytte flykapacitet som ellers havde stået på jorden natten over i CPH.
Derudover skal man også huske at alliancepartneren Middle East Airlines fortsat flyver på ruten. Og det er spændende hvilke samarbejde SAS og MEA kan skabe![]()
Det er 'tuffe' tider både til/fra CPH og ARN:
SK2827 CPH2110 – 0225+1BEY 32N 135
SK2828 BEY0325 – 0650CPH 32N 246
Fra ARN:
SK2967 ARN2120 - 0255+1BEY 32N 26
SK2968 BEY0355 - 0740ARN 32N 37
1 dag gammel nyhet på at sas gjenopptar flygning til Beirut.
https://www.businesstravelnewseurope.com/Air-Travel/SAS-to-restart-flights-to-Beirut-this-summer