SAS sommerprogram 2025 bekreftede nyheter/endringer

Island har vel historisk sett sterkere kulturelle bånd med Danmark og Norge enn Sverige også, så det bidrar nok litt.
 
Vet ikke om dette er omtalt tidligere, men lokal media skriver iallfall om økning i antall avganger, samt overgang til E195 på OSL-KSU fra sommerprogrammets start.

https://www.tk.no/sas-med-flere-avg...jfOu6SqiEV9s0aPKik_aem_RyTvZCYZrEv8QKOBkBYIcw

Tidens krav said:
– Derfor øker vi nå kapasiteten og frekvensen. Vi introduserer også en mer tilpasset flytype: Embraer 195. Dette er fly med mellom 114 og 122 seter. Samtidig blir det fire daglige avganger mellom Kristiansund og Oslo på hverdager fra månedsskiftet mars - april, sier Håbjørg.
 
Vet ikke om dette er omtalt tidligere, men lokal media skriver iallfall om økning i antall avganger, samt overgang til E195 på OSL-KSU fra sommerprogrammets start.

https://www.tk.no/sas-med-flere-avg...jfOu6SqiEV9s0aPKik_aem_RyTvZCYZrEv8QKOBkBYIcw

Tja, de skal ha for økningen av antall avganger - jeg mener det er positivt å kunne velge mellom flere avganger en at kapasiteten er stor med få avganger. MEN, de går faktisk ned i kapasitet fra 2880 tilgjengelige seter ned til 2806 ledige seter ved bytte fra A320neo til E195. Og de fjerner en av to daglige avganger på søndager, så ikke bare positivt at man går fra avgang til Oslo i 10-/18-tiden i vinter mot kun 14-tiden i sommerprogrammet.

A20N: 16x180=2880 (W24/24/KSU-OSL: Man-Ons 3 daglig, Tor-Fre/Søn 2 daglig, Lør 1 daglig)
E195: 23x122=2806 (S25/KSU-OSL: Man-Fre 4 daglig, Lør-Søn 1 daglig)

Men at det er riktig justering med bytte av flytype er nok klokt, så spørs det om det kommer en del tilbakemeldinger på nettopp den justeringen på søndager.
 
Blir jo bare flisespikkeri og helt uvesentlig. Men har inntrykk av at det er mye A319 på KSU? Så det har vel gjerne ikke vært 16x180, men også x150?

Uansett så er det vel gledelig med flere avganger, som man vel kan sette inn større maskiner på ved behov.

Men hvordan er det med E195 og værforholdene oppe på nord-vestlandet? Er det helt ukompilert?
 
Blir jo bare flisespikkeri og helt uvesentlig. Men har inntrykk av at det er mye A319 på KSU? Så det har vel gjerne ikke vært 16x180, men også x150?

Uansett så er det vel gledelig med flere avganger, som man vel kan sette inn større maskiner på ved behov.

Men hvordan er det med E195 og værforholdene oppe på nord-vestlandet? Er det helt ukompilert?

Hvis jeg ikke har sett feil, er den schedulert med 32N, og at de benytter 319 hvis belegg tilsier det fornuftig for disponeringen i de daglige operasjonene i Norge dag for dag.
E195 har vel vist seg å takle værforholdene ganske bra, vært med på noen heftige landinger i Norge med dyktige E195-crew. Men mulig det er noen flyvende som kan utfylle denne mere. Eneste negative jeg har hørt er at stuerne hater den pga trangt og lavt lasterom, og inndeling av prio/transfer og lokalebagasje, mens gatepersonale er glade for å slippe CRJ900 (trapp/assistanse/PRM-bil/DAA osv.).
 
Blir jo bare flisespikkeri og helt uvesentlig. Men har inntrykk av at det er mye A319 på KSU? Så det har vel gjerne ikke vært 16x180, men også x150?

Uansett så er det vel gledelig med flere avganger, som man vel kan sette inn større maskiner på ved behov.

Men hvordan er det med E195 og værforholdene oppe på nord-vestlandet? Er det helt ukompilert?

Hvis jeg ikke har sett feil, er den schedulert med 32N, og at de benytter 319 hvis belegg tilsier det fornuftig for disponeringen i de daglige operasjonene i Norge dag for dag.
E195 har vel vist seg å takle værforholdene ganske bra, vært med på noen heftige landinger i Norge med dyktige E195-crew. Men mulig det er noen flyvende som kan utfylle denne mere. Eneste negative jeg har hørt er at stuerne hater den pga trangt og lavt lasterom, og inndeling av prio/transfer og lokalebagasje, mens gatepersonale er glade for å slippe CRJ900 (trapp/assistanse/PRM-bil/DAA osv.).

Virker som det store flertallet av avgangene er med A320neo, i blant A319, også sniker det seg inn en E195 en gang i blant. Basert på FR24 siste 2 uker.

Ellers har vek aldri bakkemannskaps blitt hørt når det kommer til valg av flytype.
 
Apropos E195 og Norge. TRD-BOO-TOS overgår til E195 fra 11. august

Det har vel hovedsaklig vært A320 i det triangelet den senere tid, men der var vel A319 maskinene å se hyppig etter at de kom til Norge.

Uansett så tar da E195 fullstendig over arven etter 735/736 langs hele kysten fra SVG til TOS.
 
Det har vel hovedsaklig vært A320 i det triangelet den senere tid, men der var vel A319 maskinene å se hyppig etter at de kom til Norge.

Uansett så tar da E195 fullstendig over arven etter 735/736 langs hele kysten fra SVG til TOS.

Korrekt. Der vil fortsat være meget lidt med CRJ-900 på SVG-BGO-TRD trekanten, men det er også det.
 
Fortsatt nesten bare CRJ900 TRD-CPH (og motsatt). Det er vel den ruta jeg personlig skulle ønsket fikk E195 først/mest :P
 
Hva er PRM og DAA?

«Assistanse-bil» for å heise opp og ned personer med redusert mobilitet (PRM), eller den nå korrekte forkortelsen PWD (person with disability) - internasjonalt skal bruken av benevnelsen PRM byttes ut med PWD.

DAA = Delivery at aircraft, altså håndbagasje som leveres ved flytrappa m/DAA-tag.
 
Roet seg nok ned i Beirut, så da blir det comeback dit. 3x ukentlig fra CPH og 2x ukentlig fra ARN.

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2025/sas-resumes-flights-to-beirut-for-summer-2025/

SAS retur på Beirut er ud af CPH, en natflyvning. Den er med garanti presset ind for at udnytte flykapacitet som ellers havde stået på jorden natten over i CPH.

Derudover skal man også huske at alliancepartneren Middle East Airlines fortsat flyver på ruten. Og det er spændende hvilke samarbejde SAS og MEA kan skabe :-)
 
SAS retur på Beirut er ud af CPH, en natflyvning. Den er med garanti presset ind for at udnytte flykapacitet som ellers havde stået på jorden natten over i CPH.

Derudover skal man også huske at alliancepartneren Middle East Airlines fortsat flyver på ruten. Og det er spændende hvilke samarbejde SAS og MEA kan skabe :-)

Det er 'tuffe' tider både til/fra CPH og ARN:

SK2827 CPH2110 – 0225+1BEY 32N 135
SK2828 BEY0325 – 0650CPH 32N 246

Fra ARN:
SK2967 ARN2120 - 0255+1BEY 32N 26
SK2968 BEY0355 - 0740ARN 32N 37
 
Det er 'tuffe' tider både til/fra CPH og ARN:

SK2827 CPH2110 – 0225+1BEY 32N 135
SK2828 BEY0325 – 0650CPH 32N 246

Fra ARN:
SK2967 ARN2120 - 0255+1BEY 32N 26
SK2968 BEY0355 - 0740ARN 32N 37

Det er det ja. Og i det tilfælde ville jeg personligt nok vælge MEA. Både servicemæssigt og tidsmæssigt, er de nok at foretrække.
 
At de bruker maskiner som ellers ville stått over natten er åpenbart, men som nerd på operasjonell effektivitet merker jeg meg følgende: dersom SAS kansellerer masse i sommer også pga crewmangel, da ser dette fryktelig dumt ut. Tipper forresten at det er en del av de som skal fly mye CPH-YYZ som også ofte blir å fly mye på denne, da det er tidkrevende å få folk fra dag til nattarbeid, litt ala EWR og LYR-redeye fra OSL
 
Back
Top