SAS sommerprogram 2023

Re: SAS Sommerprogram 2023

Fra OSL så er det Stuttgart som er mest overraskende

All den tid man ikke tar opp igjen MUC, og overlater mye av DACH til LH-gruppen er det nok en av få destinasjoner som gir mening. Mye penger og folk i nærheten av Stuttgart om du ikke vil fly MUC/FRA..
 
Re: SAS Sommerprogram 2023

Reduksjonen på CPH-HND, slik at den først blir daglig fra 1 juni

https://www.aeroroutes.com/eng/230310-skjp

Jag ställer mig tveksam till om man verkligen kommer att gå upp till daglig trafik från den 1. juni.

Dels visar SAS, i sin bokningsmeny, bara tre avgånger per vecka under hela sommaren, dels har man inte tillräckligt med maskiner för detta om man fortsatt tänker flyga CPH-PVG och dessutom använda Airbus 350 på två USA-linjer. I skrivande stund tycks det vara CPH-LAX och CPH-IAD som kommer att trafikeras med 350. (Ändrat sen några dagar från CPH-LAX och CPH-EWR)

Inhyrda maskiner från Hi-Fly kan möjligen ersätta på någon USA-linje men knappast på Japan eller Kina.

Det ser för övrigt ut som om CPH-ORD i sommar inte kommer att erbjuda Plus-biljetter så det torde väl indikera att en Hi-Fly-maskin sätts in på SK943/944.
 
Re: SAS Sommerprogram 2023

Jag ställer mig tveksam till om man verkligen kommer att gå upp till daglig trafik från den 1. juni.

Dels visar SAS, i sin bokningsmeny, bara tre avgånger per vecka under hela sommaren, dels har man inte tillräckligt med maskiner för detta om man fortsatt tänker flyga CPH-PVG och dessutom använda Airbus 350 på två USA-linjer. I skrivande stund tycks det vara CPH-LAX och CPH-IAD som kommer att trafikeras med 350. (Ändrat sen några dagar från CPH-LAX och CPH-EWR)

Inhyrda maskiner från Hi-Fly kan möjligen ersätta på någon USA-linje men knappast på Japan eller Kina.

Det ser för övrigt ut som om CPH-ORD i sommar inte kommer att erbjuda Plus-biljetter så det torde väl indikera att en Hi-Fly-maskin sätts in på SK943/944.

När jag hade galley talk med Anko t JFK lät det som han ville ha 1-3 inhyrda maskiner på PVG och eller HND för att kunna flyga på USA med eget material. Får se vad som kommer.
 
Re: SAS Sommerprogram 2023

Teoretisk og hypotetisk spørsmål: Hvis SAS leier fly og mannskap fra et land som ikke boikotter Russland, vil de da kunne fly direkte, eller vil de fremdeles være bundet av europeisk juss til å måtte fly rundt?
 
Re: SAS Sommerprogram 2023

Teoretisk og hypotetisk spørsmål: Hvis SAS leier fly og mannskap fra et land som ikke boikotter Russland, vil de da kunne fly direkte, eller vil de fremdeles være bundet av europeisk juss til å måtte fly rundt?

Hvem skulle det være? Hele EU/EØS er med i sanksjonene mot Russland....
 
Re: SAS Sommerprogram 2023

Utenom Tyrkia og Serbia, og kanskje enda flere?

Konsekvensene hadde vært for store -- med boikott og sanksjoner... for ikke å snakke om muligheten for russiske myndigheter til å beordre fly med NATO-borgere ned på bakken underveis.

Greit nok med hypotetiske spørsmål, men...
 
Re: SAS Sommerprogram 2023

Utenom Tyrkia og Serbia, og kanskje enda flere?

Tyrkia og Serbia har vel ikke tilgang til EUs indre marked. Så vidt jeg vet, så kan man ikke engasjere flyselskap utenfor EU/EØS for å fly for selskaper som er basert i EU/EØS. SAS kan f.eks ikke lease inn United for å fly for dem.....Du må ha AOC i det indre marked.

Med fare for å ta feil......
 
Re: SAS Sommerprogram 2023

Teoretisk og hypotetisk spørsmål: Hvis SAS leier fly og mannskap fra et land som ikke boikotter Russland, vil de da kunne fly direkte, eller vil de fremdeles være bundet av europeisk juss til å måtte fly rundt?
De vil jo markedsføre det og fly som SK så det vil nok være sett på som et forsøk å forsøke å omgå sanksjoner. I tillegg vil de nok skape store overskrifter i avisene de ikke vil være stolte av.
 
Re: SAS Sommerprogram 2023

De vil jo markedsføre det og fly som SK så det vil nok være sett på som et forsøk å forsøke å omgå sanksjoner. I tillegg vil de nok skape store overskrifter i avisene de ikke vil være stolte av.

I så fall er det vel Russland sine sanksjoner de omgår, ikke EU-regler? Selskaper fra EU-land ble utestengt fra russisk luftrom som tilsvar på at EU lukket sitt luftrom for russiske flyselskaper. Kjenner ikke til noen regler fra europeisk hold som forbyr selskaper i Europa å fly over Russland.
 
Back
Top