• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS med alvorlig hendelse i BRU 05FEB26

Joa.. skjønner jo det. Men merkelig at det ikke er et regelverks som sier at man skal ta med alle de marginene man kan. Det er jo tross alt en bransje med sterk fokus på sikkerhet.
Prøver å ikke bli alt for teknisk, men en kan faktisk ha de samme marginene, eller til og med mindre, fra begynnelsen av rullebanen som en kan ha fra en "intersection".
Det er jo sjelden vi bruker full motorkraft og programvaren som regner på dette vil typisk justere motorkraft, hastigheter og flap setting og, for et stoppe-senario som i BRU, er det ikke veldig uvanlig med 50 meters margin (utover de som kreves i bestemmelsene, selvsagt) og det har en uansett hvor en starter avgangen. Programvaren vil typisk bruke så mye rullebane som mulig. Etter at en er i lufta kan en faktisk klatre bedre fra "intersection" siden en har mer motorkraft.

Ellers var det jo en særs ærlig PA som ble gitt og det står det respekt av.

Last edited:
Ja, kapitalismen er noe dritt. Du har vel noe bedre?
Sud, du må ha «numbers» på alle takeoff og landinger. Det betyr at du kan lovlig ta av fra intersection om du har «nok» rullebane, som er utregnet for hver takeoff på akkurat det føret og den vinden. De aller fleste piloter tenker at rullebane bak deg er ubrukelig og ikke liker å forkorte den uansett lengde. Samme med høyde og fart, vi legger på 5 knop for Bestemor og barna. Men det er ikke alltid vårt valg. På JFK blir 31L KE intersection brukt hver gang vinden tillater landing på 4R og takeoff på 4L. Men det er her veldig fornuftig, rullebanen er 14.500’ og over 10.000’ fra KE. Trenger du mer så sier du operational necessity og da er det ingen spørsmål. Med full lenge takeoff så kan du ikke bruke 4L/R. Når vinden er sterk så blir 31R brukt for landing. Samme i Chicago der bruker de intersection så taxi trafikk kan krysse bak takeoff trafikk. Det øker effektiviteten og sikkerheten og du har fortsatt laaang rullebane til rådighet. Om du trenger mer så får du det. Nye flyplasser er bedre designet, som Denver, og det er ingen behov for intersection takeoffs der.
Som piloter har vi svært få muligheter til å forandre planen til ATC, men gjør det om vi har behov. Jeg har holdt på lenge nok til å ha en holdning at jeg driter i hva de liker, om jeg ikke er enig. Og jeg vil alltid klare å forsvare en konservativ avgjørelse der jeg øker, eller holder på marginer, om jeg må sitte med FAA på andre siden av bordet. Andre har et annet syn og gjør alt de blir spurt om uten å tenke på det.
Vet ikke om jeg svarte på spørsmålet, men det var i alle fall masse ord…..

Brussel bør vel slutte med intersection takeoff fra krysset mellom rullebanene 01/ 7R og heller kun bruke full length ved takeoff fra disse 2 banene. Det er vel en god grunn til at krysset og tilhørende exit er merket som hotspot på chartene..
Finnes bedre måter å løse dette enn å forby. Bedre lys og skilting er steg nummer en. RAAS er også et option for operatørene

Litt underlig SAS ikke har RAAS på sine "State of the art" A320 NEOs...

Norwegian har ihvertfall systemet på alle sine MAXer. Om dette er standard fra Boeing eller et betalt tilleggsutstyr er jeg usikker på.

Varsler med hastighet over 40 knop på taxebane.

The Honeywell Runway Awareness and Advisory System (RAAS) is a software enhancement for the EGPWS/TAWS that improves pilot situational awareness, reduces runway incursions, and prevents runway excursions by providing audible and visual alerts. It announces runway proximity, identifies runways during takeoff/landing, and warns if taking off from a taxiway or with insufficient runway length.

Han sier at taxebanen er prikk lik rullebanen? Eeh, det er vel ganske langt fra sant..
Nei, ikke når man sitter makelig tilbakelent i sofaen og har all verdens tid til å tenke seg om.

Men når du kommer halvstressa i mørket etter en lang dag med mye styr, med tusenvis av ymse lys og skilt, og asfalten på taksebanen du uheldigvis svinger inn på er tre meter smalere enn på rullebanen (i svingen er den akkurat like bred), og du i tillegg nettopp har passert en avkjørsel som er veldig lik den du trodde du skulle passert før du svinger inn på banen…

Test deg selv: Du har ti sekunder fra du åpner bildet under til du skal ta riktig vei ut av krysset. Dette er krysset der de svingte feil.

Attachments

• IMG_7728.webp
    IMG_7728.webp
    221.2 KB · Views: 8
Back