• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS med alvorlig hendelse i BRU 05FEB26

Jeppesen har mye informasjon, som er bra. Lido derimot, har samme type info men det er vist mye mer dårligere. Det er Lido vi bruker i SAS.

Så noen kommenterte på facebook at "de" brukte et slags moving map i deres flyselskap - jeg vet ikke hvilket flyselskap vedkommende eventuell tilhørte, og om dette finnes? Og brukes det i såfall ikke hos SAS? Det begynner å bli såpass lenge siden jeg klappseta rundt i Norge på B737 classics at min kunnskap om alt angående approaches, ground etc er basert på de gamle papir-kartene klipsa på stikkene 🤶

Moving maps er noe som dette, og hadde absolutt hjulpet de her. Noen fly har jo noe lignende integrert i skjermene i flyet eller på ipaden/efb i Lido/Jeppsen. SAS har ikke dette i Lido eller på A320en.
LufthansaSystems_Lido_mPilot3-sm.jpg

Så noen kommenterte på facebook at "de" brukte et slags moving map i deres flyselskap - jeg vet ikke hvilket flyselskap vedkommende eventuell tilhørte, og om dette finnes? Og brukes det i såfall ikke hos SAS? Det begynner å bli såpass lenge siden jeg klappseta rundt i Norge på B737 classics at min kunnskap om alt angående approaches, ground etc er basert på de gamle papir-kartene klipsa på stikkene 🤶
Ikke i SAS, enda hvertfall.

AMM, Airport Moving Map er en opsjon man kan betale for hos Lido. Vi har det på endel flyplasser, men f.eks. BRU er ikke en av de. Er en fin feature.

I delta bruker vi jeppesen med AMM og trafikk. Ser hele tiden posisjonen. Så godt som umulig å ta feil

Famous last words ;)
Vi har også moving map (LIDO) på nettbrettet for alle flyplassene vi flyr til (dog uten trafikk) og i Thomas Cook hadde vi Airbus sitt OANS (On board Airport Navigation System) som er en tilsvarende bakkemodus på ND (navigation display). Jeg vet ikke hvor mye jeg liker noen av dem da jeg ikke liker at ting flytter på seg hele tiden (samme som jeg ikke liker sat-nav i en bil for fin-navigering) og foretrekker det gode gamle statiske flyplass-kartet. Det er jo selvfølgelig en vane men foreløpig kan jeg fortsatt være gammeldags 😃

Hvis en ikke ser ut gjennom vinduet, vil en da se på et fint og flott kart om det er "real time" aldri så mye?! Poenget er at alt kan oversees og til slutt og rest krever begge metodene (kart eller vindu) at en faktisk gjør en innsats (generell kommentar og ikke rettet mot denne hendelsen). Av og til er det eneste som må til at en tar 10 sekunder og puster inn og ut og det skal det alltid være tid til, spesielt hvis en har "hastverk" (igjen, ikke spesifikt rettet mot denne hendelsen)...

Famous last words ;)
Vi har også moving map (LIDO) på nettbrettet for alle flyplassene vi flyr til (dog uten trafikk) og i Thomas Cook hadde vi Airbus sitt OANS (On board Airport Navigation System) som er en tilsvarende bakkemodus på ND (navigation display). Jeg vet ikke hvor mye jeg liker noen av dem da jeg ikke liker at ting flytter på seg hele tiden (samme som jeg ikke liker sat-nav i en bil for fin-navigering) og foretrekker det gode gamle statiske flyplass-kartet. Det er jo selvfølgelig en vane men foreløpig kan jeg fortsatt være gammeldags 😃

Hvis en ikke ser ut gjennom vinduet, vil en da se på et fint og flott kart om det er "real time" aldri så mye?! Poenget er at alt kan oversees og til slutt og rest krever begge metodene (kart eller vindu) at en faktisk gjør en innsats (generell kommentar og ikke rettet mot denne hendelsen). Av og til er det eneste som må til at en tar 10 sekunder og puster inn og ut og det skal det alltid være tid til, spesielt hvis en har "hastverk" (igjen, ikke spesifikt rettet mot denne hendelsen)...
Derfor jeg la til "så godt som". Kan ikke huske å ha vært i en situasjon selv der jeg rota meg så bort at jeg måtte med nesa ned i AMM. Den gode gamle måten fungerer som regel best.

AMM fungerer «ofte» men ikke alltid for oss. Men et stort og viktig verktøy. Jeg vet ikke hva som har vært Europa’s «terpe punkter» de sisete 20 år, men i USA har det vært bakke bevegelse. På en checkride er ofte det værste gjort når du kommer deg i lufta. Vi må verifisere rullebane, trafikk på final både visuelt og med TCAS før du takser inn på rullebanen. Så når du er linet opp så sjekker du kompass retning og banemerking, om den er der. Men som vi alle vet, stress, fart og human factors jobber den andre veien.
Dette blir SAS, og alle andre, til å trene og terpe mye på. Prosedyrer blir skrevet eller omskrevet.

Denne tråden synes jeg er flyprat på sitt beste. I steden for «hvordan er det mulig?» er det respekt for at feil kan og vil skje, og at det høye sikkerhetsnivået i luftfart er et resultat av viljen til å lære heller enn å utpeke syndebukker.

Back