SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Ser ut som det blir MSN 1660 og 1673

I følge den nyeste MSN allokeringsoversikten blir de tre første til SAS nå MSN 1660, 1665 og 1673.

Hvis det stemmer og ikke endrer seg (disse listene er litt flytende såpass langt ut) så betyr vel det at kasnkje tre fly faktisk blir levert innen jul 2015, og ikke 2 som tidligere antydet?
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

2-3-2 i en 330 er vel fortsatt bedre enn 2-4-2 i en 350, antar det er nok beinplass i pluss?

Og i Go, som er mest aktuellt for min del, er 2-4-2 overlegent 3-3-3.

Må nok skuffe deg der WF789. Forskjellen i innvendig bredde er 68 cm (som tilsvarer 26,8 tommer) mellom A350 og A330, og med bare et ekstra sete mellom de to i begge klasser er det helt klart bedre plasse sidelengs i A350 enn i A330.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Og da blir det 50% flere midtseter i go og 100% flere midtseter i plus. Vi får altså en klar forringelse av produktet i A350 hvis disse midtsetene fylles av folk.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Må nok skuffe deg der WF789. Forskjellen i innvendig bredde er 68 cm (som tilsvarer 26,8 tommer) mellom A350 og A330, og med bare et ekstra sete mellom de to i begge klasser er det helt klart bedre plasse sidelengs i A350 enn i A330.

All den tid man ofte bruker samme seter/setebredde, vil forskjellen ofte bli å finne i midtgangen. Samme selskap vil typisk bruke samme setemodell på flere flytyper.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Og da blir det 50% flere midtseter i go og 100% flere midtseter i plus. Vi får altså en klar forringelse av produktet i A350 hvis disse midtsetene fylles av folk.

I forhold til en 787 med 3-3-3* i Go vil det fremdeles være og foretrekke 3-3-3 i en A350. Og for Plus, så ja det blir flere midseter, men det blir også flere seter og selge, og de fleste 777 operatører med premium economy kjører jo 2-4-2 her, uten at det oppleves som noe veldig stort problem da man uansett ikke sitter skulder-til-skulder der. Så i praksis er vel den forringelsen mer til irritasjon på nettfora enn i praksis



*Jeg vet ANA og JAL har 2-4-2 i economy på noen av sine 787, men det er unntaket da 787 dessverre i praksis har endt opp som et 3-3-3 fly enten man har jukset seg til 5 eller 1 stjerne hos Skybløff
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

I forhold til en 787 med 3-3-3* i Go vil det fremdeles være og foretrekke 3-3-3 i en A350. Og for Plus, så ja det blir flere midseter, men det blir også flere seter og selge, og de fleste 777 operatører med premium economy kjører jo 2-4-2 her, uten at det oppleves som noe veldig stort problem da man uansett ikke sitter skulder-til-skulder der. Så i praksis er vel den forringelsen mer til irritasjon på nettfora enn i praksis



*Jeg vet ANA og JAL har 2-4-2 i economy på noen av sine 787, men det er unntaket da 787 dessverre i praksis har endt opp som et 3-3-3 fly enten man har jukset seg til 5 eller 1 stjerne hos Skybløff

Siden SAS går fra 330/340 til 350, var mitt innlegg myntet på det. 787 og 777 var ikke med i betraktningen. Lenge siden jeg har flydd langt med SAS plus, men mener man sitter skulder mot skulder der? Smale armlener og ikke staggered seating fører som regel til det, uansett om setet er 17 eller 20 tommer.
Flere midtseter er jo også en fordel ved lav kabinfaktor, men det er en annen diskusjon, og kanskje sjelden aktuelt på SAS langdistanse.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Må nok skuffe deg der WF789. Forskjellen i innvendig bredde er 68 cm (som tilsvarer 26,8 tommer) mellom A350 og A330, og med bare et ekstra sete mellom de to i begge klasser er det helt klart bedre plasse sidelengs i A350 enn i A330.

Foretrekker fortsatt en toseter fremfor en treseter. Reiser stort sett alene eller i tospann.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Skulle der være nogen der tilfældigvis kender registreringerne på de nye SAS A330...Både den franske og skandinaviske ???

Hilsen Ole
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Skulle der være nogen der tilfældigvis kender registreringerne på de nye SAS A330...Både den franske og skandinaviske ???

Hilsen Ole

Ville det ikke være logisk at de nye A330 vil bli satt på norsk reg, LN-RKx osv. Og de nye A359 får en helt ny variant, der er vel kanskje LN-, SE- og OY- usikkert.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

I følge den nyeste MSN allokeringsoversikten blir de tre første til SAS nå MSN 1660, 1665 og 1673.

Hvis det stemmer og ikke endrer seg (disse listene er litt flytende såpass langt ut) så betyr vel det at kasnkje tre fly faktisk blir levert innen jul 2015, og ikke 2 som tidligere antydet?

Ser ut som MSN1673 ikke lenger skal til SAS, hvilket passer bedre med 2 fly i H2 2015, som tidligere annonsert. Og MSN1660 og 1665 er de to første nye A330ene som kommer
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

1673 har såvidt jeg vet aldri vært planlagt til SAS. SAS skal ha 1660 (sept), 1665 (okt), 1705 (feb16) og 1739 (jun16).
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Kan det passe at SAS første nye A330 skal til FAL omkring sidst i april? En lille fugl der hviskede mig det i øret, men er kraftigt i tvivl om det er sandt.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Ellers så står der 5 forholdsvis nye Skymark A330 i Haneda,,,ja dvs det finder jeg ud af i næste uge om de stadig står derude

Hilsen Ole
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Høres tidlig ut .. men det er selvfølgelig mulig.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Postet av invader26 på cphspotters.dk

De nye A330:
LN-RKT 1697 Bele Viking 31-jan-16
LN-RKU 1739 Helge Viking 30-apr-16
LN-RKS 1665 Frithiof Viking 30-sep-15
LN-RKR 1660 Tore Viking 31-aug-15
 
Last edited:
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Kanskje et irrelevant spørsmål for denne tråden, men finnes det en god forklaring på hvorfor brorparten av SAS' langdistanseflåte er LN-registrert? Har LN noen fordeler over SE/OY, eller er det fordi vi nordmenn ikke skulle være så triste over at vi lenge sto uten langdistanseruter?
 
Back
Top