SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Passer bra med bildet av Seattle for et par utgaver siden ... :lol:

Ikke et par utgaver siden. I begge de to siste utgavene. Never change a winning team! :)
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Står ikke eksplisitt, men man kan vel anta at det i tilfelle er A330 som skal beholdes.

Selv med en milliardordre inne hos Airbus, vurderer flyselskapet å beholde de gamle langdistanseflyene i flåten.

2. setning i innledningen av artikkelen.
Nå var vel det også meningen at noen av den eksisterende flåten skulle oppgraderes når ordren ble plassert hos Airbus, men kanskje vurderer de flere alternativer.


Vidar
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Står ikke eksplisitt, men man kan vel anta at det i tilfelle er A330 som skal beholdes.

"I tillegg til minst 12 nye fly skal SAS oppgradere kabinene i syv av deres eksisterende langdistansefly."

SAS hav vel bare 4 stk A333,så da må det vel bli minst 3 stk A343 som skal oppgraderes
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

2. setning i innledningen av artikkelen.
Nå var vel det også meningen at noen av den eksisterende flåten skulle oppgraderes når ordren ble plassert hos Airbus, men kanskje vurderer de flere alternativer.


Vidar

Men de gamle kan jo refere til A340 og de gamle A330.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Jeg tipper nok at SAS ønsker å beholde alle fire A330 maskinene litt lenger, disse er vel kun litt over 10 år gamle.

I tillegg har SAS også 7 stk. A340-maskiner (teller ikke med den 8. maskinen som kommer inn neste år). Tolket det også slik at 3 av disse A340 maskinene skulle få ny kabin. De fire som ikke får ny kabin forsvinner vel ut av flåten etterhvert som A330 Enhanced maskinene leveres fra 2015 tenker jeg.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

EE-limited cabin capacity i felles-klassen Airbus WB A33X + A34X er (med fire Type A doors = 4 x 110 =) 440 pax. Airbus forleden dag lovet A34X-eierene ä umiddelbart kunne by pä retrofit av en ekstra Type III flip-out (overwing) EE som öker exit limit pä A34X med + 35 pax til ny total 475 pax iöyenmed ä hente frem bedre drifts-lönnsomhet i disse flyene ... jeg skulle da tro at isäfall blir samme SCN tilgjengelig som en opsjon (nybygg) + retrofit-mulighet for A33X ? Er det noen som vet om SAS har fätt tilbud fra Airbus i rammen av sin 4 x A330-kontrakt ang. öket exit limit til 475 pax ? Det samme spörsmälet er aktuelt ogsä mht TCS sine A330 ? Skulle ikke en slik opsjon vaere interessant ?
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Er det noen som vet om SAS har fätt tilbud fra Airbus i rammen av sin 4 x A330-kontrakt ang. öket exit limit til 475 pax?

Er dette forsøk på trolling eller har du overhodet ikke satt deg inn i SAS sin konfigurasjon på langdistanse maskinene deres?

Med business, economy plus og economy har SAS som de aller fleste andre nettverkselvskaper ca 250 seter +-20% i disse flyene så en økning i exit limit til 475 er jo totalt uinteressant
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Hvorfor skal SAS gjøre dette, når de pdd kjører 264/245 i A340/A330 maskinene sine?
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Greit, karer, jeg tar poenget ... det naermeste man kommer nuvaerende exit limit er vel hos TCS med litt over 400 seter i A333 ... Opsjonen til ytterlig èn EE (overwing ?) vil vel bli mer aktuell med en eventuell ny A336 NEO (dvs, en twin NEO med samme kabin-lengde son nuvaerende A346 ??), som ville bli 61 meter lang eller 2,400" : teoretisk, med all Y-class 2+4+2 @ 33" (glem G/L/EE et öyeblikk !?) gir dette 72 rader eller 576 seter (mer hvis man velger 3+3+3 ?), derfor er det ikke usannsynlig at (om denne en dag kommer pä tilbud fra Airbus ?) en A336 NEO ville komme med en ekstra (overwing) EE, sä kan man pitche ned og pakke sammen 3+3+3 i Y-class bak i kabinen ? Dog passer dette sikkert bedre til de asiatiske/kinesiske regionale "people movers" (LCC) ?
 
Last edited:
Re: SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

Er det besluttet, at de fire A330 der kommer ind fra 2015 skal erstatte fire A340?

Eller kan det ske, at SAS beholder nogle yderligere A340 som reserve eller til at dække sæsonudsving?
 
Re: SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

Er det besluttet, at de fire A330 der kommer ind fra 2015 skal erstatte fire A340?

Eller kan det ske, at SAS beholder nogle yderligere A340 som reserve eller til at dække sæsonudsving?


Mon ikke det først bliver besluttet i sidste øjeblik - og at der er meget forhandlingstaktisk spil i det.

Officielt skal de udfases, men mit bud er at de får en superdeal fra leasingselskabet når kontrakten udløber, da ingen andre vil have A340. Det kan give SAS så lave priser på leasing at det kan danne grundlag for sats på nye ruter. Samtidig er det en win-win. Leasingselskabet slipper for at brænde inde med flyene og SAS får en ualmindelig god deal.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Enig med siste taler - og Roald er klar på at SAS ønsker å jekke opp IC-satsingen.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Enig med siste taler - og Roald er klar på at SAS ønsker å jekke opp IC-satsingen.

Er det bare jeg som mener og ha lest her inne at de kommer til å gjøre slik som FlyHi antyder ???
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Er det noen som vet om SAS har fätt tilbud fra Airbus i rammen av sin 4 x A330-kontrakt ang. öket exit limit til 475 pax ?


Nå ligger SAS langt under dagens begrensning, så jeg vet ikke hvorfor SAS skulle ønske å ta sine maskiner ut av tjeneste for en slik endring. DK kan nok sikkert være interessert i større kapasitet, men det er ikke sikkert det er så viktig. Jeg regner med at dette er en operasjon som tar et godt stykke tid.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Basert på siste investorpresentasjon så ser det ut som en relativt rolig innføring av A350 hos SAS (forklares vel litt av få ledige slots hos Airbus) med en maskin i 2018, en i 2019, to i 2020 og fire i 2021
 
Back
Top