• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS skal kjøpe nye fly

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
E195 erstatter ikke en A319 passasjermessig, men er et mye bedre alternativ på ruter som ikke har så mye pax. Og det kan bety at flere mindre direkteruter kan åpnes. CRJ er veldig begrenset mtp håndbaggasje, skal man ha med maksstørrelsen som SK opererer med så må man ha skap i kabinen. Det tar bort verdifull sete og galley plass. LH kjører med sommer og vinter konfig pga dette. Man må også legge opp til rutiner for DAA håndbaggasje som er en ekstra kostnad som må veies opp for fordelen med mindre kabin.

Superhai, du har rett i at en A319 ikke kan erstattes helt med en E195, men en A319 med en full economy layout har 134 seter i en 32" pitch. En E195 har 122 seter da med 30/31" pitch. Dermed er det bare ca 10 seter som skiller, ca 20 hvis en øker pitch til 31" over hele kabinen.

Når en E195 veier 28,9t tom og en A319 veier 40,2t tom så er en E195 MYE billigere å operere når vekten bestemmer start/landingsavgifter.
 
Superhai, du har rett i at en A319 ikke kan erstattes helt med en E195, men en A319 med en full economy layout har 134 seter i en 32" pitch. En E195 har 122 seter da med 30/31" pitch. Dermed er det bare ca 10 seter som skiller, ca 20 hvis en øker pitch til 31" over hele kabinen.

Når en E195 veier 28,9t tom og en A319 veier 40,2t tom så er en E195 MYE billigere å operere når vekten bestemmer start/landingsavgifter.

SAS sine 319 har vel 141 seter så det er endel forskjell i forhold til E195, itillegg kan 319 ta vesentlig mere cargo.

Men jeg er enig i at E-jet serien kan gjøre seg godt hos SAS
 
Superhai, du har rett i at en A319 ikke kan erstattes helt med en E195, men en A319 med en full economy layout har 134 seter i en 32" pitch. En E195 har 122 seter da med 30/31" pitch. Dermed er det bare ca 10 seter som skiller, ca 20 hvis en øker pitch til 31" over hele kabinen.


Hvis man skal sammenligne epler med epler, så har E-195 ca112 seter og A319 134 seter med samme pitch (32"), altså en forskjell på 22 seter.
 
Back
Top