SAS skal kjøpe nye fly

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Takker for pirket... Håper alle skjønte hvilken flytype jeg siktet til :p
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Originally posted by Tommy777

Takker for pirket... Håper alle skjønte hvilken flytype jeg siktet til :p

E170 (eller er det E175..?) er iallefall en veldig fin og romslig maskin. Jeg antar at E195 er laget over samme lest og dermed like bra fra et passasjerkomfortsynspunkt (det var et langt ord på en lørdagskveld...). Jeg synes at SAS/WF skal gå for disse maskinene heller enn CRJ som ikke akkurat er noen stor favoritt i mine øyne. Nå er vel -700 varianten en rekke hakk bedre enn -100 og -200. -900 har jeg ikke testet ut så der kan jeg ikke mene noe særlig.
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Originally posted by Tommy777

Jøss, TOS! Vi er enige! :D :wink

Jeg tenkte samme tanke selv....:D Det kan vel tenkes at det er andre ting vi er enige i også - vi finner sikkert ut av det etterhvert.;)
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Smak og behag, men CRJ 100/200 kan ikke sammeliknes med CRJ 700/900. Jeg opplevde kabin ombord i CRJ 900 like romslig som på Q400 og støynivået ganske langt bak var også på et helt akseptabelt nivå. Er det godt nok for LH Cityline duger det vel for SAS og?
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Har nyligt været ombord på LH CRJ 900....det var OK synes jeg....Har også
prøvet US Airways Express CRJ 900....det var lidt "come si come sa"...
---
Generelt OK fly set i forhold til CRJ 100-700
Ja det er jo min mening

Hilsen

Ole
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Har flydd CRJ-200 og ERJ-145, og av de to kom ERJ-145 best ut, meget behagelig fly å reise med. Når så Embraers E-jets i tillegg slår CRJ ned i støvlene på passasjerkomfort, så vil jeg håpe SAS innser at dette er eneste alternativ når de nå skal bytte ut Q400 og MD-80.

Embraer oppgir break even point på E175 og 195 til 58%. Dvs, med 58% belegg, så tjener en penger på flighten.

E175 nøkkeltall alle tall AR (tyngste utgave med lengst range):

Egenvekt tom: 21,64t
Maksvekt MTOW: 40,37t
Maks nyttelast: 10,36t
Maks passasjerer: 88

Kabinlengde: 21,2m
Kabinbredde (ved armhøyde): 2,74m
Kabinhøyde: 2,00m
Midtgang bredde: 0,5m
Setebredde: 0,46m

Kabin cross section E175

Kabinlayout

CRJ-900LR nøkkeltall (tyngste utgave med lengst range):

Egenvekt tom: 21,43t
Maksvekt MTOW: 38,32t
Maks nyttelast: 10,59t
Maks passasjerer: 90

Kabinlengde: 21,16m
Kabinbredde (ved midtpunkt ikke oppgitt ved armhøyde): 2,57m
Kabinhøyde: 1,89m
Midtgang bredde: IKKE OPPGITT
Setebredde: IKKE OPPGITT

Ved selvsyn kan en se at en CRJ er mye trangere ved å se på bildene av kabinen. Embraer har seter som nesten er en halv meter bred og en midtgang som er en halv meter bred, se på forskjellen på bildet hos Bombardier og deres CRJ:
Kabin CRJ-900

Det naturlige motstykke til Embraer 190/195 er nylig lanserte CRJ-1000, dette flyet har Bombardier enda ikke sluppet noen tall om på sine websider

Alle tall og info hentet fra hhv:
http://www.bombardier.com
http://www.embraer.com
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Det er ikke noen tvil om at f.eks. E170 føles mye romsligere enn f.eks. CRJ 700. Jeg har testet begge flytypene og ville nok satset på E170 i valget mellom de to typene (E170 er kanskje noe større i utgangspunktet enn CRJ700, men her snakker jeg om komforten som passasjer). For CRJ100/200 er det, selv for en mann som er en del lavere enn gjennomsnittet for en nordmann som meg (175cm), nesten som at du føler at du har kledd på deg flyet.... Det er trangt... EMB-145 er også mer komfortabel enn både -100 og -200. EMB-135 er det så lenge siden jeg har prøvd at jeg ikke helt husker.
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Jeg ser for meg at SAS ender opp med CRJ'er for Q400'ene og A319 for MD'ene, Embraer E-175 for Q400 og 195 for de minste MD'ene, og A319/320 for de litt større MD'ene. Vil nesten tro at en ordre til Airbus er det sikreste budet.

Jeg har ikke prøvd verken CRJ eller E-jets, men hvis det som nevnes her stemmer håper jeg definitivt på Embraer. Dårlig komfort og lite plass til håndbagasje harmonerer dårlig med reklamekampanjene som går om dagen.
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Originally posted by Trety

Jeg ser for meg at SAS ender opp med CRJ'er for Q400'ene og A319 for MD'ene, Embraer E-175 for Q400 og 195 for de minste MD'ene, og A319/320 for de litt større MD'ene. Vil nesten tro at en ordre til Airbus er det sikreste budet.

Så her helgarderes det litt....:D
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Originally posted by TOS

Originally posted by Trety

Jeg ser for meg at SAS ender opp med CRJ'er for Q400'ene og A319 for MD'ene, Embraer E-175 for Q400 og 195 for de minste MD'ene, og A319/320 for de litt større MD'ene. Vil nesten tro at en ordre til Airbus er det sikreste budet.

Så her helgarderes det litt....:D

Bigtime! I kjent SAS stil er jo dette et scenario jeg kan se for meg. Kast inn noen 737 så er det komplett ^_^
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Originally posted by Tommy777

Originally posted by TOS

Originally posted by Trety

Jeg ser for meg at SAS ender opp med CRJ'er for Q400'ene og A319 for MD'ene, Embraer E-175 for Q400 og 195 for de minste MD'ene, og A319/320 for de litt større MD'ene. Vil nesten tro at en ordre til Airbus er det sikreste budet.

Så her helgarderes det litt....:D

Bigtime! I kjent SAS stil er jo dette et scenario jeg kan se for meg. Kast inn noen 737 så er det komplett ^_^

De kunne nok sikkert også tatt et par av den nye russiske RJ'en, samt den som bygges i Kina også......:D Da kommer de garantert ikke i en ny situasjon hvor alle maskinene må settes på bakken på samme tid.....:wink
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Originally posted by Tommy777
Bigtime! I kjent SAS stil er jo dette et scenario jeg kan se for meg. Kast inn noen 737 så er det komplett ^_^

Selvsagt - SAS har stolte tradisjoner med dette. :p Men det jeg ikke greide å få frem var at jeg tror CRJ900 + A319 mest sannsynlig blir svaret, selv om Embraer 175 er ønskedrømmen. :)
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

En mix av

E175
E195
A320
evt
A321

hadde vært det beste i mine øyne. En E195 dekker ganske godt opp det antall pax en klarer å få ombord i en A319, men til en langt billigere penge.

Eneste store pluss med en A319 over en E195 er at en kan frakte palletized cargo i belly, det går ikke i en E-jet. Det er en del syting og klaging fra folk som laster bags ombord i spesielt E190/195, det er nemlig lange smale bagholds på disse typene, og tror heller ikke Embraer tilbyr moving carpet slik en kan få ombord i B737.

I kjent SAS stil regner jeg med de lander på en kvasi dårlig løsning. Det er nok store rabatter å hente fra Bombardier for at SAS fortsatt skal beholdes som kunde der. Men like fullt vil jeg håpe man tenker langsiktig på flåtestrategien og at man tar hele flåtestrukturen med i bildet når beslutningen fattes.

Som nevnt over så er det visse ruter en E-jet kan ta over for A32X/B737/MD der passasjerene ikke får en følelse av å ha kommet ombord i ett lite RJ, mens dette absolutt vil være tilfellet ombord i en CRJ.
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

I denne tråd har der været en del fokus på hvormeget håndbagage du må må medtage.
---
For håndbagage er der jo nogle bestemte enheder du ikke må overskride, som vægt og
mål....
JEg er sikker på at CRJ også kan overholde disse...Det er jo ikke meningen , at hele kontoret skal med i kabinen....Alle kan jo ikke bare sige"jamen jeg må ha`med med
al bagagen i kabinen, ellers misser jeg næste flight"....
---
Men jeg er enig i de betragtninger som siger CRJ/E-JETS for flyvninger i nordeuropa med
max flyvetid 2 timer

Hilsen
ole
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

E195 erstatter ikke en A319 passasjermessig, men er et mye bedre alternativ på ruter som ikke har så mye pax. Og det kan bety at flere mindre direkteruter kan åpnes. CRJ er veldig begrenset mtp håndbaggasje, skal man ha med maksstørrelsen som SK opererer med så må man ha skap i kabinen. Det tar bort verdifull sete og galley plass. LH kjører med sommer og vinter konfig pga dette. Man må også legge opp til rutiner for DAA håndbaggasje som er en ekstra kostnad som må veies opp for fordelen med mindre kabin.
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Originally posted by sk931

I denne tråd har der været en del fokus på hvormeget håndbagage du må må medtage.
---
For håndbagage er der jo nogle bestemte enheder du ikke må overskride, som vægt og
mål....
JEg er sikker på at CRJ også kan overholde disse...Det er jo ikke meningen , at hele kontoret skal med i kabinen....Alle kan jo ikke bare sige"jamen jeg må ha`med med
al bagagen i kabinen, ellers misser jeg næste flight"....

Det er mulig jeg husker feil, men så vidt jeg vet så får man ikke plass til en trillekoffert med "kabinstørrelse" i hattehyllen på en CRJ. Jeg kan iallefall huske å ha måttet levere en normal størrelse handbaggasje fra meg utenfor flyet når jeg har fløyet med LHs CRJ'er (men jeg husker ikke om dette var -100/-200 eller -700).
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Vi opererer også med DAA for større håndbagasje, både på Dash og CRJ 200. Skulle egentlig gjerne sett at man kunne gjøre det på Fokkerne våre også. Jeg synes det er en uting at man får slepe med seg så store kolli som faktisk er tillatt inn i flyet. Det er tidvis ekstremt fullt i hattehyllene (lite passende navn nå til dags) selv på en 737.
Vet ikke hvor store kostnader som er involvert når man har muligheten for DAA, men hos oss fungerer det stort sett meget bra og om jeg har kofferten i hyllen over meg eller får den levert straks jeg kommer ut av flyet kan være det samme.
 
Re: SAS skal kjøpe nye fly

Originally posted by TOS
Det er mulig jeg husker feil, men så vidt jeg vet så får man ikke plass til en trillekoffert med "kabinstørrelse" i hattehyllen på en CRJ. Jeg kan iallefall huske å ha måttet levere en normal størrelse handbaggasje fra meg utenfor flyet når jeg har fløyet med LHs CRJ'er (men jeg husker ikke om dette var -100/-200 eller -700).

Det stemmer. Du får med deg ei lita PC-veske eller tilsvarende ombord.

I følge øyemålet mitt er det på langt nær like mye plass til håndbaggasje per passasjer i en E-jet som i en 737/320 heller, men der går ihvertfall en normal kabinkoffert i hylla.
 
Viss risk finns för att detta svar skrivs i fel tråd...
Jag kom tillbaka i går från Spanien utan att ha läst några nyheter alls under förra veckan. Det var intressant och se att SAS hade bestämt sig för att sluta med Q400...
I någon av trådarna läste jag att kostnaderna för att flyga med A319 skulle vara mycket högre än att flyga med CRJ/ERJ... Detta kan väl bara gälla per flygplan, inte per passagerare eller hur? I så fall skulle väl inte Easyjet valt att flyga med A319???
 
Last edited:
Back
Top