SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Kanskje et irrelevant spørsmål for denne tråden, men finnes det en god forklaring på hvorfor brorparten av SAS' langdistanseflåte er LN-registrert? Har LN noen fordeler over SE/OY, eller er det fordi vi nordmenn ikke skulle være så triste over at vi lenge sto uten langdistanseruter?
Har vel noe med skattemessig verdi på flyene og at det er bedre kreditorvern i Norge kontra de 2 andre landene.

Thomas
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Kanskje et irrelevant spørsmål for denne tråden, men finnes det en god forklaring på hvorfor brorparten av SAS' langdistanseflåte er LN-registrert? Har LN noen fordeler over SE/OY, eller er det fordi vi nordmenn ikke skulle være så triste over at vi lenge sto uten langdistanseruter?

Norge har bedre konkursbeskyttelse enn de andre skandinaviske landene. Derfor ble gjort noen grep da det stormet som værst i 2012


Når flyene skulle flyttes fra henholdsvis dansk og svensk luftfartsregister til norsk luftfartsregister, skyldes det ifølge centrale SAS-kilder, at Norge i modsætning til de to andre skandinaviske lande har ratificeret den såkaldte Cape Town-konvention, der betyder, at ejerne af fly og andre såkaldte mobile aktiver er ydet en særlig beskyttelse mod krav fra kreditorer i tilfælde af en konkurs.

http://politiken.dk/oekonomi/ECE1820497/sas-floej-sine-dyreste-fly-i-konkursly/
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

I tillegg til det som er nevnt over så mener jeg også at jeg har lest at Norge har betydelig lavere avgifter når fly registreres enn DK og SE. Det teller også endel for et selskap som skal spare 2,1 mrd... ;)
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Kanskje et irrelevant spørsmål for denne tråden, men finnes det en god forklaring på hvorfor brorparten av SAS' langdistanseflåte er LN-registrert? Har LN noen fordeler over SE/OY, eller er det fordi vi nordmenn ikke skulle være så triste over at vi lenge sto uten langdistanseruter?

Det er ikke bare "de store" som re på Norsk register....
Broderparten af SAS flyene er "norske"...Der er vel bare mellem 10-15 svenske SAS fly
Hilsen Ole
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Vet noen om SAS kommer til og ha centre fuel tank aktivert på de nye A330-300 som kommer, da dette er en opsjon på 242t varianten?
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Dessverre ingen bilder, men såvidt det rapporteres om er det observert en A330 hale i SAS-farger på monteringslinja i TLS
 
Re: SAS nya A330-300E

En allmän fråga: kommer SAS nya A330 att , inofficiellt , vara -343X eller -343E ? Olika uppgifter i olika publikationer.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Ref:

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6550228/



Tap dropper A350 og går for A330neo.



Er litt av den samme logikken gyldig for SAS også, eller trenger de kapasiteten og effektiviteten på lengre distanser?


Både og. SAS har endel relativt lange ruter og har jo A330-300 (av to forskjellige vektklasser) for de litt kortere langrutene. TAP har riktignok fire A340-300, men hoveddelen av langruteflåten deres er jo A330-200, og da er det en merkbart hopp opp i størrelse til A350
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Både og. SAS har endel relativt lange ruter og har jo A330-300 (av to forskjellige vektklasser) for de litt kortere langrutene. TAP har riktignok fire A340-300, men hoveddelen av langruteflåten deres er jo A330-200, og da er det en merkbart hopp opp i størrelse til A350

Skulle likt å sett regnestykke mellom A330neo og A350.

Fra et kundeperspektiv er 2-4-2 i Y og mulighet for flere ruter (kan kjøpe flere fly for samme pris) fordeler med A330.
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

SAS må vel gjøre noe...
Til sommeren så har de 8 A340 maskiner (en i "reserve") og 8 A330-maskiner.

Når A350-900 er ferdig levert så regner jeg med at disse erstatter A340-maskinene, da har de 4 stk. A330-300 som begynner å nærme seg 20 år, hvis ikke de skal ha en reduksjon i flåten så er det vel på tide å bytte ut disse.

Det er lov å håpe at de kanskje konverterer de 6 opsjonene de har på A350-900 maskiner til ordre på A330-900neo
 
Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

I følge SAS sin kvartalsrapport kommer første A350 nå i 2019. Etterfulgt av 2 i 2020 og 5 i 2021
 
Back
Top