SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Med tanke på at 350 kommer til SK i 2018, og de da kvitter seg med de 4 eldste, som erstatning for de 4 eldste 330/340 (min tankegang), hvor gamle vil gjenværende maskiner være i 2018, før de evt fases ut?

Nesten synd å si det, men A350 ser penere ut i SAS fargene enn 787 gjør i NAX farger..

Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Ble litt overrasket over at SAS gikk for såpass store fly som A359, hadde mest tro/håp på B787 i et par størrelser... Men bevares, gratulerer med nye LH-fly!

Så litt på payload range kartet for SAS sine 333, og 330-300E vil kunne ta ca 37t payload med 80km/t motvind til de fjerneste destinasjoner som er på rutekartet i dag, og full payload med vind i ryggen på returen.
Er det vindstille kan man fly til dagens destinasjoner med 44t og oppover payload.
Ser med andre ord ut som en god arvtaker til 343.

Attachments

Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Fra nær konkurs til nye fly er jo en flott reise for SAS. Så får vi håper det varer! Ser jo vakkert ut i ny design. En gledens dag.

Fra nær konkurs til nye fly er jo en flott reise for SAS. Så får vi håper det varer! Ser jo vakkert ut i ny design. En gledens dag.

Tenkte akkurat det samme. Her går det fort i svingene!
Flott at SAS kjøper nye IC fly!

Kul att det tillslut blev av. 8 A350 samt option på ytterligare 6 st låter väl ändå som en vettig plan? Vissa muttrar att ordern borde ha varit större men med denna beställning fullt nyttjad tillåts en realistisk expansion.

For bare en uke siden, sad jeg og så alle de ordre som Airbus fik på A350'eren, mens der var Paris Air Show. Tenkte dengang, at SAS faktisk ville passe godt med A350, og at de kunne brukes til erstatning for A340. Spesielt fordi A340'eren går for at være noget af en fuel-sluger.

Og her ca 1 uke senere blev det sandhed, men at der også lige skulle komme 4 ekstra A330 havde jeg dog ikke set.

Ser ut som om Airbus forventer at 242 Mtow versjon av 330 skal levers i løpet av midten av 2015, og jeg regner med at det er denne SAS har bestilt? I så fall kan man forvente at SAS får disse levert i midten/slutten av 2015.

Blir spennede å se følge oppgraderingen av de gamle flyene, så får vi håpe at de ikke tar en LH, men heller en LX, når de gjelder tid brukt på oppgraderingen :)

A350 kommer bli snygg i SAS färger! Kan man hoppas på en retro målning med vikingaskeppet??

Strengt tatt er vel ingen bestilling plassert hos Airbus, men en Memorandum of Understanding som er en intensjon om at dersom man skal kjøpe nye fly så blir det A359 og A333E.

Ingen bindende avtale er dermed inngått pr dato så vidt jeg kan forstå.

Mulig jeg tar feil..?

Strengt tatt er vel ingen bestilling plassert hos Airbus, men en Memorandum of Understanding som er en intensjon om at dersom man skal kjøpe nye fly så blir det A359 og A333E.

I praksis er det en avtale om at man skal forhandle seg til en bindende avtale. Det er sjeldent at det ikke blir en avtale ut av det, så lenge det er et reelt behov som banker, eiere etc. aksepterer.

I praksis er det en avtale om at man skal forhandle seg til en bindende avtale. Det er sjeldent at det ikke blir en avtale ut av det, så lenge det er et reelt behov som banker, eiere etc. aksepterer.

Nettopp, og sannsynligvis har nok SAS samtidig forhandlet inn oppgradering av kabinen på eksisterende fly i en samlet MoU. Har nok vært noen gode runder rundt forhandlingsbordet og et par hyggelige middager mellom SAS og Airbus i forkant av dagens melding.

Det er vel svært sannsynlig at denne intensjonsavtalen har en referanse til et forbehold om finansiering. Det blir nok ingen signering av bindende kontrakt før det er klarlagt. En kan regne med at Airbus har et krav på 10-15% upfront ved kontraktsignering. SAS er allerede lånt opp til pipa så mye at de må ha statsgaranti for at ikke kreditorene slår dem konkurs.

I den situasjon er det langt fra opplagt at de vil få 2 milliarder i nye lån. Da vil i såfall pengene gå rett til Airbus hvis ikke SAS står ut løpet til 2018. Jeg ser ikke for meg andre banker enn Giske Bank som vil ta den risikoen.

Fram til reell kontraktsignering er denne intensjonsavtalen lite annet enn et PR stunt for SAS og Airbus.

Uff.. jeg er ikke helt begeistret..

Bra er det at de satser, men hele flåtestrategien deres har jo ikke vært helt god. Heldigvis, for økonomiens skyld, er MDene snart historie, skulle bare ønske de hadde
tenkt mer helhetlig på kort- og mellomdistanseflåten. Altså at de enten går for kun Airbus eller kun Boeing og ikke en salig blanding av CRJ, Aer og Ber slik det har vært til nå.

Jeg skulle også ønske at de satset hardere på long haul, mye mer enn nå. At Sas har vært unnvikende er noe vi har merket godt i SVG. Her har KL virkelig kost seg med å dra inn lass på lass med passasjerer takket være kort vei til AMS og en hinsides forbindelsesmulighet derifra. Kan ikke si det samme om Sas på CPH eller OSL.. Men men.. bare min veldig ubetydelige ytring.

Hvor skal SAS få pengene ifra til å finasiere kjøpet.

Eksportfinansiering og sale-leaseback

Som man har sett de siste årene så virker det omtrent like lett å få finansiert fly som å skaffe seg et halvtvilsomt forbrukslån

Selv selskaper under konkursbeskyttrlse klarer skaffe finansiering i mangemilliardersklassen

Re: Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Eksportfinansiering og sale-leaseback

Som man har sett de siste årene så virker det omtrent like lett å få finansiert fly som å skaffe seg et halvtvilsomt forbrukslån

Selv selskaper under konkursbeskyttrlse klarer skaffe finansiering i mangemilliardersklassen

Men de må vel betale cash 1-2mrd når de bekrefter ordren?

Hur lyckades American som befann sig i konkursskydd beställa totalt 460 Airbus A320 NEO & 737 MAX flygplan i juli 2011? AA har även beställt minst 10 stycken 777-300ER medan bolaget var i konkursskydd.
Med kreativ finansiering verkar det mesta vara möjligt...
Både Airbus & Boeing kan väl själva erbjuda olika slags lån också till flygbolag?

Men de må vel betale cash 1-2mrd når de bekrefter ordren?

Hur lyckades American som befann sig i konkursskydd beställa totalt 460 Airbus A320 NEO & 737 MAX flygplan i juli 2011? AA har även beställt minst 10 stycken 777-300ER medan bolaget var i konkursskydd.
Med kreativ finansiering verkar det mesta vara möjligt...
Både Airbus & Boeing kan väl själva erbjuda olika slags lån också till flygbolag?

Er vel ikke noe mystisk i dette? Akkurat som at en støvsugerselger i 2007 kunne "kjøpe" 10 blokkleiligheter, vel vitende at han i 2009 kunne selge dem med kjempegevinst før betalingen forfalt og bygget stod ferdig. Banken visste også dette og fullfinansierte bygging av 100 leiligheter dersom disse var tinget på av tilsammen 10 støvsugerselgere ig at disse hadde betalt inn 50.000 fullfinansierte kroner hver.

Så kan man sikkert kjøpe populære fly på fullfinansiering (leasing) siden leadingselskapet føler seg sikre på å kunne avhende med gevinst ved levering, om det skulle skje noe med SAS. Alt pga at man tror på en stor behov for nye fly.

Nå er kanskje avsnitt en litt syrlig, men om alle partene tror de skal tjene penger, så er det ufattelig hva man får til. ;)

Så kan man sikkert kjøpe populære fly på fullfinansiering (leasing) siden leadingselskapet føler seg sikre på å kunne avhende med gevinst ved levering, om det skulle skje noe med SAS. Alt pga at man tror på en stor behov for nye fly.

Jeg mistenker at leasing er stikkordet her. Ser ingenting i pressemeldingen om at flyene skal kjøpes.
Og som nevnt, det er ganske "lett" å få leaset fly om den faktiske eieren ser risikoen som lav - enten ved at leietaker har lomma full av penger eller at det er et marked om noe skulle skje.

Back