Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Fra nær konkurs til nye fly er jo en flott reise for SAS. Så får vi håper det varer! Ser jo vakkert ut i ny design. En gledens dag.
Strengt tatt er vel ingen bestilling plassert hos Airbus, men en Memorandum of Understanding som er en intensjon om at dersom man skal kjøpe nye fly så blir det A359 og A333E.
I praksis er det en avtale om at man skal forhandle seg til en bindende avtale. Det er sjeldent at det ikke blir en avtale ut av det, så lenge det er et reelt behov som banker, eiere etc. aksepterer.
I praksis er det en avtale om at man skal forhandle seg til en bindende avtale. Det er sjeldent at det ikke blir en avtale ut av det, så lenge det er et reelt behov som banker, eiere etc. aksepterer.
Hvor skal SAS få pengene ifra til å finasiere kjøpet.
Eksportfinansiering og sale-leaseback
Som man har sett de siste årene så virker det omtrent like lett å få finansiert fly som å skaffe seg et halvtvilsomt forbrukslån
Selv selskaper under konkursbeskyttrlse klarer skaffe finansiering i mangemilliardersklassen
Men de må vel betale cash 1-2mrd når de bekrefter ordren?
Hur lyckades American som befann sig i konkursskydd beställa totalt 460 Airbus A320 NEO & 737 MAX flygplan i juli 2011? AA har även beställt minst 10 stycken 777-300ER medan bolaget var i konkursskydd.
Med kreativ finansiering verkar det mesta vara möjligt...
Både Airbus & Boeing kan väl själva erbjuda olika slags lån också till flygbolag?
Så kan man sikkert kjøpe populære fly på fullfinansiering (leasing) siden leadingselskapet føler seg sikre på å kunne avhende med gevinst ved levering, om det skulle skje noe med SAS. Alt pga at man tror på en stor behov for nye fly.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.