SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Kjappere levering?

Ja, absolutt et poeng det også. Imidlertid er jo leasing en option dersom man trenger noe forholdsvis raskt, og vil kvitte seg med det etter en gitt periode.

Hva er for øvrig prisforskjellen på A330-"enhanched" og A350-900?
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

En positiv og ventet melding. Personal kostnadene er redusert betydelig, neste naturlige steg er reduserte drivstoff og driftskostnader. Nå gjelder det for salg/markedsavdelingen å utvikle ruter som kan fylle disse flyene.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Siden 7 av de nåværende maskinene skal oppgraderes, betyr det at vi også ser ekspansjon i dette?
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Antallet fly i bestilling overrasket meg - jeg trodde SAS hadde en ambisjon om å vokse på longhaul ettersom det vil gi større marginer? Hadde forventninger om en plass mellom 15 og 20 nye 350'er eller 787'er... Så feil kan man ta
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Jag tror SAS kommer behålla nuvarande 4 A330-300 minst fram till 2020. Det är bra flygplan som fortfarande är bränsleeffektiva arbetshästar..särskillt på flygningar under 10h.
Man får inte glömma att A350-900 är betydligt större än A330-300..med plats för fler pax.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

RG siger 8 orders og 6 options på A350...godt nyt...

Hilsen Ole
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Antallet fly i bestilling overrasket meg - jeg trodde SAS hadde en ambisjon om å vokse på longhaul ettersom det vil gi større marginer? Hadde forventninger om en plass mellom 15 og 20 nye 350'er eller 787'er... Så feil kan man ta

SAS vil få fire A330 ganske raskt - da blir flåten utvidet fra 12 til 16 fly. Spørsmålet er hvor lenge de har tenkt å ha A340-maskinene - men ettersom de varsler oppgradering av i tre av dem, vil de nok beholde mange av dem helt til åtte A350 er levert. Så får vi se om de utnytter opsjonene, men det legger jo i alle fall grunnlaget for en flåte på rundt 20 fly.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Var klar over A350, det var vel forventet. Men fire nye A330-300 Enhanced sjokkerte meg. Beste hadde vel vert å fase ut alle LH de har nå, og ta en ren A350 flåte...

Men da måtte de jo ha ventet med å ekspandere? A350 kommer ikke før i 2018.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Da kan vi begynne å snakke nye destinasjoner? Men dette får bli i en annen tråd. ;-)
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Ja, det var godt å høre at de satser på nye fly. Overraskende at de tar inn 330, men som flere nevner er det vel for rask levering. Siden de har options på flere 350, så kan det vel godt være de kjøper ut og selger de nyere 330, om de får en god pris og satser på en hel 350 flåte?
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Er helt overbevist om at der kommer nye LH ruter...
Seoul,Rio og måske JNB er 3 gode gæt, men nye LH ruter..ja helt overbevist
Hilsen Ole
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Seating om bord.

Må ikke business class være staggered for å få skikkelig lie-flat?

Ser Finnair har en konfigurasjon med 7 rad a 4/5 seter hvilke gir 32 BC seter.

EDIT: Glem det, misset at man går for Lufthansa versjonen med fotflørt:
16941-artikel-sas-bestaeller-airbus-a350-till-langlinjeflottan-sk-rmavbild-2013-06-25-kl.-11.09.38.jpg
 
Last edited:
Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

SAS vil få fire A330 ganske raskt - da blir flåten utvidet fra 12 til 16 fly. Spørsmålet er hvor lenge de har tenkt å ha A340-maskinene - men ettersom de varsler oppgradering av i tre av dem, vil de nok beholde mange av dem helt til åtte A350 er levert. Så får vi se om de utnytter opsjonene, men det legger jo i alle fall grunnlaget for en flåte på rundt 20 fly.

Hva legger du i "ganske raskt"? Blir det levering av nye 330 neste år / før retrofit av de eksisterende er ferdig i 2015?
 
Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Må ikke business class være staggered for å få skikkelig lie-flat?

Ser Finnair har en konfigurasjon med 7 rad a 4/5 seter hvilke gir 32 BC seter.

Nei. Nye LH C, på både 333 og 748 er helt flat og ikke staggered.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Hva legger du i "ganske raskt"? Blir det levering av nye 330 neste år / før retrofit av de eksisterende er ferdig i 2015?

Levering av 330 er i 2015, ikke neste år. Planlagt EIS for 242t 333 er sommer 2015.

Må ikke business class være staggered for å få skikkelig lie-flat?

Ser Finnair har en konfigurasjon med 7 rad a 4/5 seter hvilke gir 32 BC seter.

EDIT: Glem det, misset at man går for Lufthansa versjonen med fotflørt:

Det er kun illustrasjon. Det er ikke offentlig hvilken variant man velger. Mulig det ikke er valgt ennå.
Forøvrig kan man ha vanlig 2-2-2 med flate seter også, som f.eks. QR har.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Svært gode nyheter, og i alle fall i delvis i tråd med de ryktene jeg har hørt, både med tanke på 350-900 og bestillingstidspunkt.

Ikke veldig overrasket over 330E da disse vil passe perfekt på ltt "tynnere" ruter.

Er derimot overrasket over at antallet business seter går ned fra dagen 45 på 340en til henholdsvis 34 (330E) og 36 (359).
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

En ting som slo meg er jo at 330 vil ha noe mindre kapasitet og kanskje kan passe greit på oppstarts prosjekter hvor -900'en blir for stor?

På de tunge rutene ser jeg ikke noe problem i større fly ettersom businessmodellen med fleksible billetter for de som betaler godt ikke passer som hånd i hanske på ruter med veldig høyt belegg.

I den litt forenklede teorien kan de jo ha tilsvarende antall lavere prosentmessig belegg som prosentmessig lavere sete/km kost, og allikevel ikke gå i minus på denne investeringen i større fly :)

Fleetsize på 15-20 fly er nok et minimum de bør opp på for å møte fremtiden :)
 
Last edited:
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Antallet fly i bestilling overrasket meg - jeg trodde SAS hadde en ambisjon om å vokse på longhaul ettersom det vil gi større marginer? Hadde forventninger om en plass mellom 15 og 20 nye 350'er eller 787'er... Så feil kan man ta

De bestiller 12 fly og opgraderer op til 7 fly, det er totalt 19. Formoder, at de 7 opgraderede forventes at blive i produktionen en del år fremover.
 
Back
Top