SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Intressant att både SAS & Finnar kommer ha likadana widebody fleets i framtiden..Airbus A350-900 & A330-300.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

ROLLS-ROYCE WINS $1BN ORDER FROM SCANDINAVIAN AIRLINES SYSTEM

Rolls-Royce has won an order worth $1 billion, at list prices, from Scandinavian Airlines System (SAS) for Trent XWB and Trent 700 engines and long term TotalCare® services.

The Trent XWBs will power eight Airbus A350-900 aircraft and the Trent 700s will power four A330-300s.

Rickard Gustafson, SAS Group President and CEO, said: "Today, we launch an extensive fleet renewal plan that gives SAS a state of the art long haul fleet. To maximize the fuel efficiency and reach of our aircraft, we have selected engines from Rolls-Royce. I'm very pleased with Rolls-Royce as our engine partner, who will contribute to offering our customers a comfortable and efficient journey."

Eric Schulz, Rolls-Royce, President - Civil Large Engines, said: "This is a significant order for the Trent XWB, the most efficient engine in the world today, and the Trent 700, which is a clear market leader. We look forward to developing our relationship with SAS."

The Trent XWB, specifically designed for the Airbus A350 XWB, is the fastest selling Trent engine ever, with more than 1,400 already on order. It powered the first test flight of the A350 XWB at Toulouse on 14 June this year.

The Trent 700 is the market leader on the A330 with more than 1,500 sold or on order. It has won 70 per cent of new orders in the last four years.

SAS currently operates four Trent 700-powered A330s.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Siden 7 av de nåværende maskinene skal oppgraderes, betyr det at vi også ser ekspansjon i dette?

Det virker sådan, jeg vil antage at de konverterer de 4 330 og tre af 8 340 inden 2015, Det vil så sige, at når de 3 330 E er leveret erstatter de 3 340 således, at der derefter er en flåde af:
4 gamle 330
4 nye 330
3 konverterede 340
1 oddball 340 (LAN-maskinen)
Total 12

Når så de 8 350 er leveret, er der:
4 gamle 330
4 nye 330
8 350
Total 16 (hvis man beholder de gamle 330 - til NYC fra OSL/ARN og ORD fra ARN og IAD fra CPH - altå de korte tynde langruter)

Med yderligere 6 350 på option, kan man evt udskifte de gamle 330 og stadig have plads til ydeligere ekspansion.

Mit gæt på expansion er:
Daily SFO
BOS
HKG
GRU
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Det virker sådan, jeg vil antage at de konverterer de 4 330 og tre af 8 340 inden 2015, Det vil så sige, at når de 3 330 E er leveret erstatter de 3 340 således, at der derefter er en flåde af:
4 gamle 330
4 nye 330
3 konverterede 340
1 oddball 340 (LAN-maskinen)
Total 12

Er det ikke sandsynligt, at LAN-maskinen ryger ud? Dertil kommer vel, at udfasningen af de relevante A340 evt. kan ske samtidigt med levering af A350 og ikke A330, lidt afhængigt af behovet?
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Er det ikke sandsynligt, at LAN-maskinen ryger ud? Dertil kommer vel, at udfasningen af de relevante A340 evt. kan ske samtidigt med levering af A350 og ikke A330, lidt afhængigt af behovet?

LAN-maskinen skal leies i 6 år. Så den blir nok i flåten til første A350 kommer inn! :)
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

kan hende også at en av de gamle A340 blir levert tilbake og da kan de sette inn den ex LAN frem til de får A350 ?
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Blir toalettene like bra i de nye flyene som i de gamle 330/340ene? Håper de fortsetter med de fineste toalettene i luften...
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Håper SAS vil igjen begynne med HKG og SEA når de får de nye maskinene. Synes de gjorde ett smart valg med A350 :)
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Det virker sådan, jeg vil antage at de konverterer de 4 330 og tre af 8 340 inden 2015, Det vil så sige, at når de 3 330 E er leveret erstatter de 3 340 således, at der derefter er en flåde af:
4 gamle 330
4 nye 330
3 konverterede 340
1 oddball 340 (LAN-maskinen)
Total 12

Når så de 8 350 er leveret, er der:
4 gamle 330
4 nye 330
8 350
Total 16 (hvis man beholder de gamle 330 - til NYC fra OSL/ARN og ORD fra ARN og IAD fra CPH - altå de korte tynde langruter)

Med yderligere 6 350 på option, kan man evt udskifte de gamle 330 og stadig have plads til ydeligere ekspansion.

Mit gæt på expansion er:
Daily SFO
BOS
HKG
GRU

Mye 2 fjær til 7 høns i denne tråden.

Det står ikke noe sted at 7 fly skal oppgraderes. Det står at opptil 7 fly. Dvs det kan like gjerne være 1, 2 eller de 330. Hvor mange individ de får i flåten om 3, 5 og 9 år er temmelig umulig å si noe om, siden SAS sine flåteplaner endres hele tiden. Forhåpentligvis får vi en liten økning i antall fly, men med så store fly er det begrenset hvor mange man har behov for. Å åpne nye ruter blir enda vanskeligere i fremtiden enn det er i dag pga uegnet materiell til nye tynnere ruter.

Daglig på SFO? Sannsynligvis.
SIN, HKG?Kanskje
BOS, GRU, JNB? Neppe.
Men IAH fra SVG kommer nok med 350 ;)
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Spørsmålet mitt var opprinnelig bare om de utvide flåten, men det virker jo som om de legger opp til å beholde 4-8 A330'er, og disse vil vel egne seg til evt. nye tynnere ruter. Det forutsetter selvsagt at A350'ene blir nødvendige på noen av de eksisterende som går med A330 dog.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Ved bruk av opsjoner, ligger det an til en flåteøkning til 14 fly. Men husk at 350'ene ikke leveres samtidig også .. Virker som en del her ikke helt har skjønt at en utskifting skjer over flere år ....
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Men IAH fra SVG kommer nok med 350 ;)

Sa ikke Rickard Gustafson at en eventuel rute til IAH fra SVG ville gå med en all Business Class og med et small/medium body aircraft, da?
 
Last edited by a moderator:
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Grattis med nye fly.

Imidlertid tror jeg de som ser for seg en stor flåteøkning skal helle litt kaldt vann i buksene. Det fremgår vel ingenting om flåteøkning her?

Hold 350'ene utenfor, de kommer ikke før om lenge.

Så har de altså 12 fly. Inntil 7 (altså maks 7) skal overhales. Så får man 4 nye... Det er maks 11 totalt. Med mindre de skal beholde 2-3 fly som ikke er overhalt. Men det ser jeg knapt pointet med.

Så kommer det en bunch (8 stk 350) om en stund. Legger du de sammen med de fire nye 330'ene så får du... (drumroll) ..... (holder pusten)..... 12.

De eldste 330'ene vil de vel hele tiden fase ut. Eller er det noe jeg ikke har skjønt her?

Unasett så er det grisefint at de har booket nye fly. Det er også grisefint at de oppgraderer de gamle.
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Så kommer det en bunch (8 stk 350) om en stund. Legger du de sammen med de fire nye 330'ene så får du... (drumroll) ..... (holder pusten)..... 12.

De fire 330'ene er nok en mellomløsning. Hvis SAS fyller opsjonene, vil de ha 14 350'er. De seks (eller noen av dem) anser jeg som svært sannsynlig vil bli en annen versjon.

330'ene blir nok borte når de siste 350'ene (av opsjonene altså) ankommer. Eller de blir erstattet av flere 350'er. Jeg er sikker på at dette er noe som er diskutert ...
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

MOD
Et par innlegg er slettet, samt et par til som siterte disse. Mener man at en tråd er off-topic, så bruker man den lille knappen det står "report" på, så ser moderatorene på det.
MOD
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

Intressant att både SAS & Finnar kommer ha likadana widebody fleets i framtiden..Airbus A350-900 & A330-300.

Har de ikke samme widebodies nå og mere eller mindre?

Flott at det blir bestillt noe nytt iallefall!
 
Re: Nye SAS fly (8 A350 + 4 A330)

De fire 330'ene er nok en mellomløsning. Hvis SAS fyller opsjonene, vil de ha 14 350'er. De seks (eller noen av dem) anser jeg som svært sannsynlig vil bli en annen versjon.

330'ene blir nok borte når de siste 350'ene (av opsjonene altså) ankommer. Eller de blir erstattet av flere 350'er. Jeg er sikker på at dette er noe som er diskutert ...
Hvilken "køplass" for levering har man vanligvis ved bruk av opsjoner? Styres det av når man inngikk avtalen om opsjoner, eller når man realiserer dem?
 
Back
Top