SAS OSL-NYC

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Originally posted by Dag Viking
En ganske forutsigbar debatt, der de fleste har sagt de samme tingene mange ganger før. Likevel er det en ting som slår meg:
Hvorfor glorifiseringen av (spesielt) KLM, og AF + LH?
Produktet deres er ikke i nærheten av SAS. KLM og LH kommer jeg aldri til å fly øko på langdistanse igjen, med mindre jeg får billetten gratis. Dessuten.. skulle det utenkelige skje, at man blir forsinket på turen østover, og kommer for sent til avgangen videre til Norge, hvor er det best å lande? CPH/ARN eller AMS/CDG/FRA? Flyplassen med tosifret avganger til OSL pr dag, eller den med noen få?
Dessuten går det mye raskere å connecte i Skandinavia, så man har bedre mulighet får å rekke raske flybytter.

Det eneste som irriterer med SAS interc, er at de ikke har "skikkelige" fly (les T7) og at de mangler 10" pitch på biz. Ellers er produktet topp!

Jeg har liten tro på at SAS klarer OSL-EWR i konkurranse med CO, selv med 752, men dersom de klarer å forhandle frem stor nok kakebit på UA-connections fra ORD, så er definitivt markedet der. UA har sykt mange avganger fra ORD, så mange at de stadig får beskjed om å redusere antall flighter for å hindre store forsinkelser.

Selv kunne jeg egentlig tenkt meg en SAS T7 ukentlig til MCO:thumbup
Enig SAS burde satse på OSL-ORD isteden.Med Uniteds nettverk derfra kan man vel nå like mange destinasjoner som med CO fra EWR.

Og nå ryktes det at SAS ledelsen snakker om å lease opptil 3 stk B757/767. Kanskje endel nye ting på trappene likevel. Dette kan jo bli spennende. Kanskje en får flere ruter ut fra OSL?
Og på andre forum er det nå bekreftet at SAS ledelesen har hatt samtaler med piloter og kabinansatte om dette. Ikke lenger et rykte med andre ord.:up:

det jeg hører nå er at man i SAS-ledelsen angrer på kjøpet av A330. Flyene har for liten range, og ikke mye billigere å operere enn A340 (samme crewkost bl.a.), og det gjør det vanskeligere å optimere langdistanseflåten ut av CPH (som, lik det eller ikke, er hovedhub'en for interkontrafikk til/fra Skandinavia). Med en ren A340-flåte (gjerne med to A340-600 for Japan-trafikken), hadde SAs kunnet slinge flyene f.eks. NRT-CPH-EWR-CPH-NRT (her hadde det vært perfekt med to A340-600), Sør-Afrika kunne også ha blitt mulig om man kunne kombinert en A340 til å fly CPH-JNB-CPH-WAS-CPH-JNB f.eks.

For SAS' lille hjemmemarked (som ligger langt unna det meste) hadde 787-8 vært perfekt, med et par 787-9 til CPH-NRT og CPH-EWR, men Dreamliner'n var ikke tilgjengelig den gang i 1999... Det er nok litt tidlig å kaste Bus'ene ut av flåten, men de skal på sikt også byttes ut - enten med nye av samme eller noe helt annet. Man skal ikke se det som helt utenkelig at SAS i fremtiden kan gå for Dreamliner, og første mulighet til å få levert noen nå er vel i 2010 - da nærmer A340'ne seg 10 år (så gamle som de første 767'ene var da de ble erstattet...)

Jeg ønsker nye interkontruter i SAS velkommen - kan ikke se noen grunn til at man IKKE skal glede seg over nye ruter (om man da ikke er en konkurent:) )

Originally posted by CK
Jeg ønsker nye interkontruter i SAS velkommen - kan ikke se noen grunn til at man IKKE skal glede seg over nye ruter (om man da ikke er en konkurent:) )

Det gjør jeg også, for all del, vel og merke så lenge de er "in it for the long-haul" (Pun intended!), men det er nettopp det er jeg langt fra overbevist om at de er.

Men hvis de kommer med 787 kan de gjøre (nesten) hva de vil med konkurrentene for min del!;)

Det eneste som irriterer med SAS interc, er at de ikke har "skikkelige" fly (les T7) og at de mangler 10" pitch på biz. Ellers er produktet topp!
:thumbup
De av oss som betaler billetten selv :) (?) blir også ofte skuffet over at SAS alltid ligger noen hakk over i pris. Og at man som student ikke kan bestille billett med avreise fra et annet land enn i Skandinavia. Det gjør det litt vanskelig å reise hjem med SAS på ferie når de stort sett ligger 50 % over CO/KLM i pris.

Hilsen økende CO-fan by the flight.

Originally posted by OMW
De av oss som betaler billetten selv :) (?) blir også ofte skuffet over at SAS alltid ligger noen hakk over i pris. Og at man som student ikke kan bestille billett med avreise fra et annet land enn i Skandinavia. Det gjør det litt vanskelig å reise hjem med SAS på ferie når de stort sett ligger 50 % over CO/KLM i pris.

Hysj.....kanskje de ikke hører det
:D

Originally posted by OMW

Måste vara ett USA problem. Från NCE går det utmärkt att boka youthtickets.

Og da er bids for 2005-2006 levert pr. data,og 757/767 ble plassert nest nederst,foran 737.
På topp A330/340,så MD-80.

Litt for mange ukjente "strings attached" til at 757/767 ble aktuelt.:zzz

Originally posted by FBU 4EVER
Og da er bids for 2005-2006 levert pr. data,og 757/767 ble plassert nest nederst,foran 737.

Ja da venter man i spenning på hvordan bemanningen bakover i "røret" bli gjennomført , ser at det i det minste er bekreftet at noe pågår Kabin.no

Originally posted by OMW

Er du smart booker du tur og retur fra Norge! Youthbillettene kan vel (om jeg ikke husker helt feil) endres på returen uansett.

Kan du forklare litt for en legmann hvordan dette fungerer, er det en slags avstemning eller hva?

Originally posted by Trety

Kan du forklare litt for en legmann hvordan dette fungerer, er det en slags avstemning eller hva?

kortversjonen:
Man legge inn et ønske (bid) på hva man ønsker å fly i kommende periode ( i prioritert rekkefølge) , så er det vel avhenig av egen ansinitet i forhold til behov og hvor mange andre med bedre ansinitet hva man ender opp med å fly ...

/G

kortversjonen:
Man legge inn et ønske (bid) på hva man ønsker å fly i kommende periode ( i prioritert rekkefølge) , så er det vel avhenig av egen ansinitet i forhold til behov og hvor mange andre med bedre ansinitet hva man ender opp med å fly ...

Takk, da skjønner jeg tegningen!

og nå har ogsp ATW fått med seg saken:

Scandinavian Airlines is evaluating introducing smaller aircraft to operate some of its transatlantic routes where its A330/A340 fleet offers too much capacity, particularly during the winter months. The airline is working with its pilot unions to evaluate the concept, a spokesperson told ATWOnline. One of the possibilities under study is leasing an Icelandair 757 for the Oslo-New York sector. "But also from Stockholm Arlanda to other destinations there could be some possibilities," the spokesperson added. The earliest date for such a change would be the next winter season.--

http://www.atwonline.com/indexfull.cfm?newsid=4991&CMP=NLC-dailynewsletter

Ice har "alltid" en eller flere 757'ere på leasing ett eller annet sted i verden, dog i veldig varierende lengde. F.eks. flyr -FII på Sør-Amerika for Avianca for tiden, -FIS flyr rundt helhvit, mens tre andre flyr for Loftleidir.

Ser ut som Continental får råde grunnen alene under denne høysesongen. Kan ikke være lett å starte opp en SAS rute i lavsesongen og samtidig kreve lønnsomhet fra første dag (eller andre om Jørgen er blid):) Hadde trodd på raskere oppstart, men "fly" er vel det magiske ordet her....

Og det siste er visst at man ønsker å lease 5 fly av B757/767 typen. Ruter som er nevnt er OSL-EWR, ARN-EWR(flight no2 daily), OSL-BOS.......;)

Nedleggelsen av OSL-EWR for 10 mnd. siden hadde også en annen bakenforliggende grunn:man var i forhandlinger med en rekke fagforeninger og nedleggelsen var også som "riset bak speilet" å regne.

Man forventer resultater fra de "concessions" som langt de fleste av SAS 39+- fagforeninger ga i fjor vår.Vi har ikke sett så veldig mye til dette,akkurat.Ryktene sier at kravet fra SAS vis-a-vis de flygende ikke akkurat er som skapt til å henrykke.Med nye forhandlinger til våren ser jeg hele dette 757/767 som et nytt "nedleggelsesprosjekt dersom ikke...hint,hint,nudge,nudge".

Vi skal ikke se oss blinde på OSL-EWR alene.Her tror jeg det er et markeringsbehov for SAS i forhold til sitt "revir",og ARN-EWR kan faktisk være viktigere enn OSL-EWR.Strategisk sett og ikke nødvendigvis økonomisk.Med Malaysians inntog på STO-NYC så har faktisk ryktene om at å starte opp på Skandinavia er som å "stjele sukkertøy fra barn" fått substans.Hvis ikke SAS demmer opp for dette,så er det noen i SAS som ikke gjør jobben sin,så enkelt er det.

Det foregår til enhver tid en rekke evalueringer i SAS om både destinasjoner og flytyper.I forbindelse med avsparket med wet-lease for Spanair i forrige uke,så kunne en av prosjektlederne som var med ned,fortelle at OSL-BOS er vurdert som mer sannsynlig enn OSL-ORD.Det er også snakk om inntil 5 fly.40 besetninger totalt betyr 8 pr. fly.Dette er noe lavere enn på Airbus-flåten som opererer med 10 besetninger.Les: mindre fritid mellom turene som pr. idag er 3 i gjennomsnitt på øst-vest flygningene.

Back