SAS OSL-NYC

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Norwegian med 757 en drøm? Glemmer man den økonomiske forutsetningen som pr i dag gjør dette lite gjennomførbart tror jeg Norwegian hadde turt å åpne flere suksessfulle langruter fra Oslo.

De har bevist at de tørr. SAS har jo bevist det motsatte. De har jo aldri satset fra Oslo selv om det pr i dag er en rekke forutsetninger for flere langruter.
Det Beste beviset er jo i dag klinkene klart. At KLM flyr flere ganger daglig fra Trondheim, Bergen, Stavanger, kristiansand, torp og Oslo!!!!!!!!!

Det er synd at i ett land med en av verdens høyeste reiselyst og ikke minst skandinavias mest reisende folkeslag med en av verdens høyeste betalingsevner
at vi har hatt ett bolag som overhode ikke har benyttet seg av det!!!!!!!

SAS flyr da til ganske mange destinasjoner fra OSL. KLM flyr bare til AMS.

Jeg synes ikke det er løsningen og se på KLM. Det ville bety å legge ned OSL og ARN som hub helt og kun bruke CPH.

Kostnadene ved dette er saa hoeye at DY ville vaere konkurs foer de i det hele tatt startet opp ... ikke glem at de ikke tjener penger idag, og de har neppe raad til aa tape enda mer ...

Men wetlease er selvfoelgelig en mulighet hvis de finner en partner som er villig til aa vaere med paa risikoen ...

Originally posted by plane-spotter
Kjønner ikke hvorfor SAS legger en direkte rute til byer som Twincitties , hit er det en hel haug med nordemenn som reiser og de fleste har slektninger der.... og i tilleg er det en fin HUB;) SAS måååå begynne å tenke nytt, dem er veldig konservative, hvis det går an å si det;)

Naar ikke Northwest kan tjene penger i hoeysesongen, kan ihvertfall ikke SAS gjoere det. Ikke noe med aa tenke nytt. Og SAS har ingen interesse av aa feede NW i Minneapolis, saa det er intet argument.
Tried it, crashed and burned.

Originally posted by plane-spotter
Kjønner ikke hvorfor SAS legger en direkte rute til byer som Twincitties , hit er det en hel haug med nordemenn som reiser og de fleste har slektninger der.... og i tilleg er det en fin HUB;) SAS måååå begynne å tenke nytt, dem er veldig konservative, hvis det går an å si det;)

Helt enig, SAS bør tenke nytt og ikke så ensporet og gammeldags. En helt ny langrute fra OSL tror jeg hadde vært langt å foretrekke og gitt bedre utfall. En annen USA destinasjon....Østen...Dubai.
Norwegian hadde nok turt om de hadde hatt penger og fly tilgjengelig, men det har dem ikke. DE har nok med å få hjulene til å gå rundt i Norge, men de har bevist at det faktisk går an å fly nonstop ruter fra Norge til amneg destinasjoner som SAS aldri ville ha startet opp....f.eks. Dubrovnik, Pisa, Split, Venezia (tror SAS er innom her av og til), Berlin (SAS lanserte sin rute etter DY), Budapest, Praha, London (fra TRD), Nice (fra BGO, SVG) bla.

Men hvordan vil det bli om SAS starter langruter fra OSL. Vil man måtte bruke crew fra Danmark siden dette ikke er SASBraathens?

Blir inte SAS Danmark, SAS Braathens eller SAS Sverige utan den fjärde systern SAS Intercontinental som tar hand om detta med mixed crew om jag har förstått detta.

Ja min feil, var det jeg mente, men har bare trodd at den Intercont.delen hadde base i CPH og trudde dermed den var dansk, men det jobber vel et par nordmenn der ennå....kanskje.

Originally posted by MartinLangaas
tror ikke helt du tok poenget mitt. Interkontinentale destinasjoner fra Oslo!!!!
Jeg maa si at jeg ikke skjoenner hva poenget ditt med KLM er:

Saavidt jeg forstaar vil en reise i fra Seattle eller Vancouver med KLM bety en transatlatisk strekning til Amsterdam - flybytte og videre Oslo. Med SAS er det ogsaa en Transatlatisk strekning til CPH - flybytte og videre til Oslo.......rent bort sett i fra at noen liker AMS bedre enn CPH saa ankommer ingen av de Interkontinentale flightene Oslo...en maa bytte fly i begge tilfeller....

Jeg tviler sterkt paa at KLM KUN henter passasjerer i fra TRD,BGO,SVG,KRS,TRF og OSL for aa fylle de interkontinentale flightene, det er nok passasjerer i fra AMS, HAM, DUS STO, PRG etc ombord....og helt det samme for SAS....SK937 i fra CPH til SEA har ogsaa passsjerer som har startet paa forskjellig steder i Europa.....saa hva har KLM bevist som jeg ikke har faatt med meg.....?

For oss som ikke bor i OSL området, er det nå like enkelt å reise til AMS å bytte fly en å gjøre det på OSL. Fra AMS kommer du deg til de fleste store byer i USA + KLM er mye bedre likt av nordmenn en SAS:)

Originally posted by Savipix
Originally posted by MountainDew
+ KLM er mye bedre likt av nordmenn en SAS:)

och detta kan du backa upp med konkret fakta?
Ikke at det var jeg postet dette, men i norske media så har det vært lagt frem flere undersøkelser hvor SAS kommer tilnærmet på bunnen sammenliknet med andre selskaper. Men har ingen linke rå komme med jeg, men det har kanskje Mountaindew

"mye" var vel kansje litt drøyt:) , men KLM er best likt blant oss nordgubbar!!!

Markedsundersøkelse av MMI:
KLM - best likte flyselskap i Norge
85 -års jubilanten KLM er det best likte flyselskapet i Norge. Det viser en undersøkelse som er foretatt av MMI. Det nederlanske flyselskapet skårer 8.0 poeng på en skala fra 1 til 10, Braathens som ifjor toppet listen, får dette året 7.8, mens British Airways havner på tredjeplassen med 7.7 poeng. Når man spurte forbrukerne hvor sannsynlig det er at man vil bruke flyselskapet igjen, havnet KLM på en tredjeplass.

http://www.boarding.no/art.asp?id=13292

Originally posted by Savipix
+ KLM er mye bedre likt av nordmenn en SAS:)

och detta kan du backa upp med konkret fakta?
Så det ser ut som nordmenn ikke er så begeistret for SAS...egentlig ikke så merkelig når en ser hvordan de har gjort ting i Norge - ikek akkurat personalpolitikk av høyeste klasse og Norge virker hele tiden som det landet som "får" minst ut av dette samarbeidet.

"mye" var vel kansje litt drøyt:) , men KLM er best likt blant oss nordgubbar!!!

Markedsundersøkelse av MMI:
KLM - best likte flyselskap i Norge
85 -års jubilanten KLM er det best likte flyselskapet i Norge. Det viser en undersøkelse som er foretatt av MMI. Det nederlanske flyselskapet skårer 8.0 poeng på en skala fra 1 til 10, Braathens som ifjor toppet listen, får dette året 7.8, mens British Airways havner på tredjeplassen med 7.7 poeng. Når man spurte forbrukerne hvor sannsynlig det er at man vil bruke flyselskapet igjen, havnet KLM på en tredjeplass.

http://www.boarding.no/art.asp?id=13292

Då var Savipix nöjd över att fått konkret fakta på vad hans landsmän tycker om KLM :up:

For oss som ikke bor i OSL området, er det nå like enkelt å reise til AMS å bytte fly en å gjøre det på OSL. Fra AMS kommer du deg til de fleste store byer i USA + KLM er mye bedre likt av nordmenn en SAS:)

Jupp, men da er du enig i resonnementet mitt at du ønsker at OSL og ARN burde legges ned som hubber og man burde heller satset på direkteruter fra hele Norge til CPH i stedet. Da kan man ta ut de flyene som flyr til ARN og heller bruke de på nye interkont destinasjoner fra CPH. Da får man samtidig fly til en av verden best likte flyplasser. ;)

Personlig har jeg ikke noe imot mellomlandinger og lange omveier!!! Som sterkt angrepet av flybassillen vil eg jo selvfølgelig fly mest mulig :up:

Klarer heller ikke å se det helt store problemet...men uansett moro med en SAS 757 hadde det vært...:)

ok, så det var feil og "SAS bryrs eg ikke om nordmenn" når SAS la ned OSL-EWR etter dårlig belegg og høye kostnader med å drive én 767 på OSL, og jammen er det ikke feil når det nå ryktes (ingenting er bekreftet fra management i STO) om at SAS skal forsøke seg på OSL-NYC igjen?? Jeg sliter med å forstå...

Når det gjelder argumentet at KLM er så mye bedre enn SAS skjønner jeg ikke dét heller. For det første har jeg testet begge på long haul, og selv om det er SAS som betaler lønnen min hver måned hadde ikke KLM en sjans på produktet ombord. Etter å ha testet AA, LH, SK og KL over Atlanteren er jeg hetl klar i min dom om at KLM er det klart dårligste alternativet.

Når det gjelder rutenettet, ja KLM flyr fra OSL, TRD, SVG, BGO, KRS og TRF til AMS og så deretter ut i verden. SAS flyr fra de samme byene direkte til CPH og videre ut i verden, men - i motsetning til KLM - kan du reise fra ALLE norske byer (jeg er litt usikker på Fagernes, Røst og Narvik, men ellers alle) til CPH eller OSL og deretter ut i verden med SAS (og/eller Star Alliance)

Personlig har jeg ikke noe imot mellomlandinger og lange omveier!!! Som sterkt angrepet av flybassillen vil eg jo selvfølgelig fly mest mulig :up:
Da er vi to :hi2

Back