SAS og utfasingen av MD80

Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Man leaser ikke et fly for å bruke det som reservedeler...

Why not, man leier jo ogsa flymotorer som spare-parts. Den eneste grunnen hvorfor ingen part-out selskap kjöpre MD80s na er faktum at det blir stadig mindre operatörer og man kan ikke tjene sa mye pa disse i forlik med brukte A320/B737CL/B737NG.

Saken er rett og slett at DL ikke vil ha disse fly pa balance-sheet. Men dersom SK sine MD80s holder nok value i dem, sa er det forsatt smart a leie dem og bruke de LLP's til grensen. Motorer, APU, Gears pluss en god del strukturelle deler kommer til hodet... Ting som er na riktig dyr dersom du skal la dem overhale eller kjöpe nytt fra Boeing. Husk at bade Boeing og Airbus tjener ikke sa veldig mye pa salg av nye fly, men heller pa salg av reserve-deler!

Den eneste som du ma sikre er faktum at dersom du en dag returnerer denne fly formelt til eier, at du har de originale deler skruet til skogen. Da er flyet ikke flydyktig lengre, men det vandrer til Mr. Scrapper uansett etterpa. Allegiant beviser at man klarer a spare Millioner med slik en strategi, sa lenge man finner pent-brukte MD80 som har LLP's med nok remaining hours/cycles...
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Har fått bekreftet at Allegiant ikke skal ha dem. Jeg har imidlertid hørt fra to uavhengige kilder at de skal til Delta
Time will show .... :fly

Stämmer nog bra , OY-KHP är ju nu N475DN reg. på Delta Air Lines Inc. 12 september 2012.
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Stämmer nog bra , OY-KHP är ju nu N475DN reg. på Delta Air Lines Inc. 12 september 2012.

Ja, og DL har reservert N476-498DN i tillegg. Ja, det har kommet frem fra flere hold at SAS-maskinene skal brukes til delefly. Mystery solved!
 
Last edited:
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Ja, og DL har reservert N476-498DN i tillegg. Ja, det har kommet frem fra flere hold at SAS-maskinene skal brukes til delefly. Mystery solved!

Har så også læst at "ordren" skal være afsluttet i 2013...hvilket vel vil sige at SAS stort set er uden MD80 fra 01.jan 2014, altså om ca. 14 måneder...der leveres vel så 1 pr. måned...
Går ikke ud fra at de leveres til Delta i ATL, men flyves til Marana, Kingman eller lign.
Hilsen Ole
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Går ikke ud fra at de leveres til Delta i ATL, men flyves til Marana, Kingman eller lign.
Hilsen Ole

Ja, OY-KHP ankom ju Marana 5 september så det blir nog något liknande för de andra.
 
Alle skal rett til ørkenen og kannibaliseres. Etter sigende er delene Boeing selger svinedyre, så dette er for å spare tildels store penger på deler.
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Snakker vi om definitivt siste dager for OY-KHU nå ?
Var booka på en rundtur fra Køben til Ålborg i går på vei hjem fra Venezia, men maskinen ble av en eller annen grunn satt inn på ettermiddagsavgangen til Frankfurt i stedet. Dermed ble det 'bare' 4x MD-82 og 1x 737-400 på meg i går ... Galskap, men alt i alt veldig hyggelig dag. :D
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Finner dette på Skyliner, men ingenting i våre systemer eller Flightaware .. forsinket?

MD Douglas MD83 49642 1421 SE-DHF SAS ferried 21sep12 ARN-KEF-BGR, Spanair / Star Alliance cs ex EC-GVO
 
Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Finner dette på Skyliner, men ingenting i våre systemer eller Flightaware .. forsinket?
Er uden tvivl ikke på et SK flight nummer...ar checket idag og finder den ikke
Hilsen Ole
 
Back
Top