SAS og utfasingen av MD80

Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Pressemelding fra SAS: SAS signs an agreement to sell and phase out all MD-80 aircraft

SAS continues to renew its aircraft fleet and has signed an agreement to sell four MD-82/87 aircraft. The purchaser also has an option on a further 19 MD-82s and 10 spare engines from SAS. Assuming that the option is exercised, this will complete the phase-out of the SAS MD-80 aircraft fleet, which was one of the largest in the world in the mid-1990s, with over 70 aircraft in use.

The first MD-80 aircraft in this sale was delivered onSeptember 11, 2012, and the remaining three aircraft will be delivered during Q4 2012. The aircraft and the engines covered by the option will be delivered, if the option is exercised, on a gradual basis from Q1 2013 to Q1 2015.

For further information please contact
Sture Stølen
Head of SAS Group Investor Relations

Litt overrasket over denne pressemeldingen. Trodde dette alt var i boks. Regner med det fortsatter Allegiant som er kjøper. Men er det sikkert at de vil kjøpe de siste flyene? Tenker spesielt med tanke på at de snart begynner å fase inn Airbus 319 i flåten.....

Og ja, jeg skjønner at det ikke er sikkert ettersom det er en opsjon til å kjøpe de siste MD-ene.

Ser også at siste MD nå skal ut i 2015, og ikke 2014 som tidligere kommunisert.

Pressemelding fra SAS: SAS signs an agreement to sell and phase out all MD-80 aircraft

Solgt til Skyworks leasing, som har flyselskaper over hele verden i porteføljen. Ser Allegiant er kunde hos dem, men tviler på at maskinene skal til dem. Prisen er lav og de har cash nok til å kjøpe dem selv, så hvorfor gå via leasingselskap?

Det kan vel hende Allegiant skal bruke de, så vidt jeg husker har de bestilt A319 nå så da er det jo greit å ikke eie flere.

Fløy med en MD80 på tirsdag morgen fra Trondheim til København. Fantastisk herlig fly! Utrolig synd at disse skal fases ut.

Det kan vel hende Allegiant skal bruke de, så vidt jeg husker har de bestilt A319 nå så da er det jo greit å ikke eie flere.

Fikk slengt etter meg en annen operatør via en annen kanal, men det hørtes litt rart ut så den vil jeg sjekke litt nærmere først ...

Enig med Everest; beste flytypen du kan fly med, god plass, gode seter, og ganske stille der fremme!

Har fått bekreftet at Allegiant ikke skal ha dem. Jeg har imidlertid hørt fra to uavhengige kilder at de skal til Delta, noe som jeg likevel finner merkelig selv om CEO Richard Anderson er en stor MD80-fan. Delta opererer kun -88 av MD-80 serien og selv om de har sopt til seg omtrent det som kan skaffes av MD90 og MD95 (B717), så høres det mildt talt merkelig ut at de skal innlemme en ny subfleet med gamle fly. Med tanke på den lave prisen finner jeg det også merkelig at Delta ikke kjøpte disse cash framfor å gå via et leasingkompani ..

Time will show .... :fly

Back