SAS og utfasingen av 737-700

SE-REZ står fortsatt på OSL og har stått der siden den kom hvit fra DUB i starten av måneden
 
LN-TUF er planlagt SK9229;
OSL1000 - 1130BGR 03DEC
BGR0600 - 1100MZJ 04DEC

Siste flyvninger ble SK382 OSL-TRD 01DEC, med ble DIV tilbake til OSL pga stengt flyplass pga av kraftig snøvær. Ny avgang SK6382 OSL-TRD 02DEC og til slutt siste flyvning SK339 TRD-OSL 02DEC.
 
Ser den snart lander i Bangor, flytid ca. 7 timer og 45 minutter fra Oslo. Hva skjer videre med den - hugges den opp eller får den et videre liv?

Med over 20 år og rundt rundt 45000 flight hours på baken er det nok kroken på døra, tipper jeg ...
 
Med over 20 år og rundt rundt 45000 flight hours på baken er det nok kroken på døra, tipper jeg ...

.. eller kanskje ikke? Det tiskes og hviskes i krokene at den skal til Southwest og fylle litt MAX-tomrom ..
 
.. eller kanskje ikke? Det tiskes og hviskes i krokene at den skal til Southwest og fylle litt MAX-tomrom ..
Eller NG-tomrom... Southwest har jo fått et problem med en del brukte fly (88) de har tatt inn mellom 2013 og 2017 hvor gjennomgangen av disses vedlikeholdshistorie ble outsourced til underleverandører som tydeligvis ikke har gjort jobben sin skikkelig.
En artikkel i Flight i november omtaler at en FAA-inspektør oppdaget dette i juni, og de oppdaget etter hvert at 360 reparasjoner ikke var "etter boka". Etter hva Wall Street Journal rapporterte 11.november var det på det tidspunkt fremdeles 38 fly som manglet korrekt dokumentasjon. Om, og eventuelt hvor mange av disse som flyr uansett vet jeg ikke.

Uansett, en stygg ripe i lakken for Southwest.
 
Eller NG-tomrom... Southwest har jo fått et problem med en del brukte fly (88) de har tatt inn mellom 2013 og 2017 hvor gjennomgangen av disses vedlikeholdshistorie ble outsourced til underleverandører som tydeligvis ikke har gjort jobben sin skikkelig.
En artikkel i Flight i november omtaler at en FAA-inspektør oppdaget dette i juni, og de oppdaget etter hvert at 360 reparasjoner ikke var "etter boka". Etter hva Wall Street Journal rapporterte 11.november var det på det tidspunkt fremdeles 38 fly som manglet korrekt dokumentasjon. Om, og eventuelt hvor mange av disse som flyr uansett vet jeg ikke.

Uansett, en stygg ripe i lakken for Southwest.

Dette skal være løst ..

The agency agreed to let the planes continue flying following discussions with Southwest officials, and conditional upon the airline accelerating required inspections to bring paperwork into compliance by January.

https://www.businessinsider.com/faa...aperwork-missing-incomplete-2019-11?r=US&IR=T
 
Jeg fløy SE-REY en tur i dag. Må si at den så relativt sliten ut, møkkete og fæl utvendig, hvit nose cone og i det hele tatt... Mye som tydet på at SAS ikke har planer om å "pynte brura" eller vie den mye kjærlighet annet enn strengt tatt nødvendig. Noen som vet hva planen er med denne fremover?
 
Jeg fløy SE-REY en tur i dag. Må si at den så relativt sliten ut, møkkete og fæl utvendig, hvit nose cone og i det hele tatt... Mye som tydet på at SAS ikke har planer om å "pynte brura" eller vie den mye kjærlighet annet enn strengt tatt nødvendig. Noen som vet hva planen er med denne fremover?

Den skal ut av trafikk i mars, tror jeg. Så til sjekk før den returneres til eier i mai.
 
Jeg fløy SE-REY en tur i dag. Må si at den så relativt sliten ut, møkkete og fæl utvendig, hvit nose cone og i det hele tatt... Mye som tydet på at SAS ikke har planer om å "pynte brura" eller vie den mye kjærlighet annet enn strengt tatt nødvendig. Noen som vet hva planen er med denne fremover?
LN-RPR på mandag, gammel, sliten og skitten den også, og eldre. Så ikke alltid hjelp i at det er en 800. 19 år gammel. Uten wifi.

Retur dagen etter med LN-RRB, som er 700. Takboks, men funka ikke. Ellers på det jevne med SAS, småslitent og litt lenge siden vask. Men bare 12 år gammel er ikke så ille til å være det selskapet.
 
Last edited:
I følge Planespotters så er LN-RNO (Gjuke Viking) nå "Stored", og jeg ser at den er overtatt av Carlyle Aviation Partners, som er et slags begravelsesbyrå for fly. Så da er vel den over og ut.

Men fortsatt har SAS tre 737-700 som er over 20 år gamle. Det må vel være en del som forlater flåten i år?
 
Back
Top