SAS og utfasingen av A340

Ja, Marana rette utenfor Tucson. Antar den måtte via Tucson for litt toll og immigration før den tok den korte turen til andre siden av byen

Ja, ser ut som de øvrige A340 har fløyet akkurat samme opplegg. Tucson først og så Marana. Er A340-maskinene fly SAS eier eller leier?

Over Grønland nå. Synd jeg aldri fikk reist med A340 i regi SAS. Jeg hadde gleden av å fly med Cathay Pacific en gang, og må bare si at det var den stilleste, mest komfortable flyreisen jeg har hatt.

Ja usj, trist når sånne flotte maskiner forsvinner ut! For meg er long haul = fire motorer ;)
Men - det er jo et formidabelt flåteprogram SAS har på trappene nå. I grunnen long over due. Blir bra med en moderne og drivstoffgjerrig flåte. Og ikke minst en enhetlig flåte. Den har vel aldri vært så enhetlig i SAS som den blir nå?

Ut fra bildene ser det ut til at maskinene skrotes med fullt interiør. Eller blir dette demontert og sendt tilbake til SAS?

Ut fra bildene ser det ut til at maskinene skrotes med fullt interiør. Eller blir dette demontert og sendt tilbake til SAS?

Al interior er stadig installeret på flyet. Det var noget med at hvis det fjernes så skulle det certificeres igen. Derfor bliver det fjernet når flyet kommer til Pinal Airpark.

Vi kunne igår ikke få svar på om det skal tilbage til SAS eller hvad planerne er.

Her er lidt billeder fra OY-KBM i går.

IMG_1819.jpeg

IMG_1995.jpeg

IMG_1950.jpeg

Flere billeder her: https://finalcall.travel/no/adjo-til-sas-siste-airbus-a340-som-forlater-sas-idag/

Ai ai, tenk så fin du kunne blitt, men så blir du malingsspann og bildeler istedet... En liten modifikasjon på en hastefotofikkel fra tidligere som en liten farvel.

bULZkYU.jpg

Nå brenner det virkelig virkelig på dass for en som aldri har fått prøve den flygende blyant.

Farvel til en vakker og deilig skapning.

Må innrømme at jeg har vært en smule bekymret ved takeoff fra Newark et par ganger. Den gjerrig-powerede A343 har ihvertfall gjort flat-eartherne til skamme! Hadde ikke jorda vært rund, hadde vi nok sett flere rejected take-offs!

Vil bli savnet, har hatt så mange fine turer ombord både foran og bak diverse gardiner.
Den korteste og mest eksotiske var nok Bangkok-Singapore i biz, flott servering på 2t lang dagflight, på en billett som kostet nesten ingenting.

Framtiden kommer; vil minnes A340'en til SAS med den spenningen forbundet til min aller første Amerika-tur og et magisk skue over Grønland fra cockpit. Time for something new :)

Husker jeg var lite imponert over A340'en da jeg prøvde den første gangen. Langt bak på economy var setene grusomt harde og setene hadde en snål utforming som ikke gav god støtte til rygg og rumpe. Jeg ble derimot fascinert av den lange take-off rollen flyet hadde. I tillegg var flyet alltid fløyet med grasiøse bevegelser, ikke noen kraftige stigninger og rolige svinger, var derfor alltid meget behagelig å fly med.

Heldigvis byttet SAS seter etter noen år og det ble litt mer behagelig å fly langdistanse på Economy. Har hatt noen turer på Business class, som var meget behagelig, men fikk aldri prøve siste utgave av nåværende Business class, håper det lar seg gjøre når Korona slipper taket.

Vil absolutt bli savnet, det er trist å se at ørkenen er full av majestetiske fullt brukbare fly, men som blir for dyre å operere nå. :cry:

Ikke min favoritt. Temperaturkontrollen i kabinen er rævva og har mang en gang gått i land dyvåt av svette.

Farvel til en vakker og deilig skapning.

Må innrømme at jeg har vært en smule bekymret ved takeoff fra Newark et par ganger. Den gjerrig-powerede A343 har ihvertfall gjort flat-eartherne til skamme! Hadde ikke jorda vært rund, hadde vi nok sett flere rejected take-offs! ��
På en 340 er nok Newark til Oslo kun et lite hopp. Lang takeoff roll var nok sannsynligvis flex take off.

Dere som er på facebook ... 'Boneyard Safari' er stedet. Mange ferske bilder fra Marana ..

Attachments

• 131623376_3580375048704685_7727810198706379279_o.jpg
    131623376_3580375048704685_7727810198706379279_o.jpg
    129.7 KB · Views: 349
Back