SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

Presentasjonen igår bar preg av en forelesning om sas' målsetninger og identitet, men det var slettes ingen lansering. En lansering hadde vært helt konkrete tiltak om ombordproduktet, Eurobonus og destinasjoner. Man kan ikke skape så store forventninger for så å egentlig ikke lansere noe som helst, bortsett fra småjusteringer og ee. Ja, helt enig 4Excellence er en riktig målsetning, men når man har media på plass må man ha en til ting, EXCITEMENT! Det siste var dog aldri til stede igår.

Personlig synes jeg dette er et poeng. Det er rimelig spesielt at et selskap basert på samarbeid melllom tre land ikke finner plass til en person fra landet med kanskje det viktigste markedet, det norske innenriksmarkedet. Er svenske og danske lederes innsikt i dette markedet helt perfekt. Man må heller ikke se bort fra symboleffekten. Jeg skulle likt å se det andre europeiske landet som hadde akseptert å bli skviset ut av ledelsen på en slik måte. Tror noen dette hadde gått i et fransk-tysk samferdselssamarbeid f eks?

.

Gustafson sa til NRK i går at en av de to nye lederstillingene i konsernet skulle besettes av en nordmann (eller i alle fall skulle man bestrebe seg på det). Man skal ikke se bort fra symboleffekten i Norge - i alle fall når man erklærer Norwegian som hovedkonkurrenten.

Last edited:
Gustafson sa til NRK i går at en av de to nye lederstillingene i konsernet skulle besettes av en nordmann (eller i alle fall skulle man bestrebe seg på det). Man skal ikke se bort fra symboleffekten i Norge - i alle fall når man erklærer Norwegian som hovedkonkurrenten.

Tycker det låter helt galet att symbolvärde är något man skulle väga in när man tillsätter en ledande person. Kompetens måste gå före allt annat. Jag tror inte att antalet norrmän i ledningen har betydelse för PR-värdet.

Tycker det låter helt galet att symbolvärde är något man skulle väga in när man tillsätter en ledande person. Kompetens måste gå före allt annat. Jag tror inte att antalet norrmän i ledningen har betydelse för PR-värdet.

Da tar du nok feil. Noe av det første NRK spurte Gustafson om i går var hvorfor det nå ikke var noen nordmenn med i ledelsen. Når SAS gjør det dårlig på popularitetsundersøkelser, blir det ikke bedre av at noen kan ha følelsen av at det er Sverige og Danmark som styrer. Det blir et billig poeng for konkurrenten, men et poeng. Og det er fortsatt mange som husker uttrykket "Svensk Alt Sammen" - uten at dette er relevant i dag.

(OT - for øvrig er jeg ikke helt enig i at nasjonal/lokal tilknytning overhodet ikke har noen betyning)

Det vi kan konstatere er at nordmenn er mye mer kommersielle og har mye mer peiling på salg og markedsføring

Uten å gjøre dette til en landskamp, så vil jeg påstå at SAS trenger en nordmann som kan fronte SAS i Norge, rett og slett "en Kjos".
De færreste vet hvem SAS sin sjef er og hva han heter, men alle vet hvem Kjos er. Hvor mye slikt betyr for å bygge merkevare og tiltrekke passasjerer, kan man bare ane. De trenger en person med mediatekke, som kan si de riktige tingene, være folkelig når det trengs og seriøs når det trengs. Et ansikt og et navn folk husker.

Hvordan en svenske eller danske skal klare dette, klarer jeg rett og slett ikke se. Så kan svensker eller dansker si hva de vil, det norske markedet er faktisk temmelig viktig (innenriks i Norge er rundt 2,8 ganger så stort som innenriks i Sverige og Danmark til sammen, og 20% større enn innenriks Sverige + innenriks Danmark + intraskandinavisk)

Edit, jeg snakker kun om SAS sin RPK, ikke det totale markedet, der forskjellene blir enda større.

Last edited:
Uten å gjøre dette til en landskamp, så vil jeg påstå at SAS trenger en nordmann som kan fronte SAS i Norge, rett og slett "en Kjos".
De færreste vet hvem SAS sin sjef er og hva han heter, men alle vet hvem Kjos er. Hvor mye slikt betyr for å bygge merkevare og tiltrekke passasjerer, kan man bare ane. De trenger en person med mediatekke, som kan si de riktige tingene, være folkelig når det trengs og seriøs når det trengs. Et ansikt og et navn folk husker.

Hvordan en svenske eller danske skal klare dette, klarer jeg rett og slett ikke se. Så kan svensker eller dansker si hva de vil, det norske markedet er faktisk temmelig viktig (innenriks i Norge er rundt 2,8 ganger så stort som innenriks i Sverige og Danmark til sammen, og 20% større enn innenriks Sverige + innenriks Danmark + intraskandinavisk)

Dette er gode og velfunderte poenger. Rene kommersielle hensyn burde tilsi at man får inn en kompetent nordmann.

Dette er gode og velfunderte poenger. Rene kommersielle hensyn burde tilsi at man får inn en kompetent nordmann.

.. og det kommer sikkert. Det er jo to åpne plasser fortsatt.

Ellers synes jeg mange her er altfor bombastiske - dette var ingen produktlansering men en strategipresentasjon. Vi vil nok i tiden fremover se mange ting som vil få både den ene og den andre her på forumet til å løfte på øyenbrynene. Det virker som Rickard G. har hatt på seg passasjerbrillene og det betyr at vi får se ting som de reisende vil sette pris på.

Stay tuned - det er mye gøy i vente! :fly

Ellers synes jeg mange her er altfor bombastiske - dette var ingen produktlansering men en strategipresentasjon.

... men det er jo ingen presentasjon av en strategi aa si at vi skal bli eksellente paa folk, operasjonelle forhold, salg og kommersielle forhold... Det er aa fortelle folk hva man oensker aa bli - ergo en presentasjon av maalsettinger. En strategi er en redegjoerelse for hvordan man skal realisere disse maalene.

Synes det hele bærer preg av at SAS-styret sannsynligvis fortsatt ønsker
ett salg/fusjon. Man vil gjøre seg attraktiv for en partner ved å kutte kostnader
og konsolidere situasjonen ytterligere. Ingen langsiktig strategi eller visjon.
Core SAS "2" spør du meg.

Som en klok svenske engang sa.
"Det finnes kun 2 typer bedrifter, de som er under utvikling, og de som er under avvikling".

W

Vi vil nok i tiden fremover se mange ting som vil få både den ene og den andre her på forumet til å løfte på øyenbrynene.
Stay tuned - det er mye gøy i vente! :fly

Hvor mange ganger har vi ikke hørt dette? At noe spennende er på gang og sånt ...

Jeg forholder meg uansett til hva som er offentlig kommunisert - jeg kan ikke si at strategien var bra bare fordi det kanskje er noe gøy i vente.

Det grunnleggende problemet er likevel at målene er så overordnede at de neppe kan være retningsgivende for noe som helst. Ergo er det andre hensyn som vil virke bestemmende for fremtidige endringer i SAS.

CK lovde vel en og annen overraskelse, men saa langt jeg kan se saa er vel det eneste som kan komme i den kategorien er economy extra paa domestic.

Foroervrig saa maa jeg si meg enig med FlightDeck i at disse maalene ikke forteller mye eller gir mye retning for SAS.

Da tar du nok feil. Noe av det første NRK spurte Gustafson om i går var hvorfor det nå ikke var noen nordmenn med i ledelsen. Når SAS gjør det dårlig på popularitetsundersøkelser, blir det ikke bedre av at noen kan ha følelsen av at det er Sverige og Danmark som styrer. Det blir et billig poeng for konkurrenten, men et poeng. Og det er fortsatt mange som husker uttrykket "Svensk Alt Sammen" - uten at dette er relevant i dag.

(OT - for øvrig er jeg ikke helt enig i at nasjonal/lokal tilknytning overhodet ikke har noen betyning)

Bara för att media tar upp saken betyder nödvändigtvis inte att det är negativ PR för SAS. Det PR-värde SAS förlorar pga eventuellt några upprörda norrmän vinner man igen på att visa att det inte är politik och nationalitet som styr valet av nyckelpersoner. ”Svensk Alt Sammen” har väl förresten aldrig fått norrmän att sluta flyga med SAS?

Sen finns det mycket bättre kommersiella anledningar än symbolvärden varför en person ska sitta i ledningen. Kännedom om den så viktiga norska marknaden låter i mina öron som ett gott skäl till att ha någon från Norge uppe i toppen.

Sen finns det mycket bättre kommersiella anledningar än symbolvärden varför en person ska sitta i ledningen. Kännedom om den så viktiga norska marknaden låter i mina öron som ett gott skäl till att ha någon från Norge uppe i toppen.

Ja, det kunnskap og fakta er viktigere enn symboler og trynefaktor. Men Norwegian er et godt bevis på at det siste også er viktig.

Ikke grunn til å hoppe i taket,skulle gjort det samme som de andre i alliansen med gratis matbit og drikke på europa rutene.
Det er smålig å ta 20kroner for kopp kaffe eller te.
På turen Frankfurt -Dubrovik fikk jeg servert kald kylling,ost og en kakebit,selvsagt med gratis drikke.
Det var på billigste turist klasse,(Croatian air)

Ikke grunn til å hoppe i taket,skulle gjort det samme som de andre i alliansen med gratis matbit og drikke på europa rutene.
Det er smålig å ta 20kroner for kopp kaffe eller te.
På turen Frankfurt -Dubrovik fikk jeg servert kald kylling,ost og en kakebit,selvsagt med gratis drikke.
Det var på billigste turist klasse,(Croatian air)

Dette er argumentasjon jeg ikke forstår. Verken mat eller drikke er gratis hos noe flyselskap. Men enkelte har det inkludert i prisen. Det vil si at kunden må betale for det uansett.

Det har altså ingen ting med smålighet å gjøre at SAS ikke tilbyr det. Det er snakk om servicenivå, kostnader og konsept. Jeg kan skjønne at enkelte kan synes det er lite smart, unødvendig eller irriterende at SAS går for det konseptet de gjør. Men det har verken noe med "smålighet" eller "gratis" å gjøre.

Denne journalisten har flydd lite med SAS, og gjort elendig research til artikkelen.

http://www.tv2.no/nyheter/okonomi/sas-lanserer-fattigmannsluksus-3584602.html

Flyselskapet opplyser samtidig at de vil innføre Economy Extra på innenriksrutene neste år.

Dette betyr at du betaler litt ekstra for blant annet bedre plass til beina.

• 47 centimeter brede flyseter
• Raskere innsjekking
• Strømuttak til bærbar pc
• Tre retters måltid
• En egen vannflaske

3-retters måltid på OSL-BGO. Gleder meg allerede :)

hehe ... Journalisten har forholdt seg til Economy Extra slik den er på interkontinentale ruter. Jeg vil tro Economy Extra innenriks vil være den samme som man har innen Skandinavia, kanskje noe litt bedre på de lengste rutene.

• Raskere innsjekking
De som sjekker inn på Economy-Extra på sas.no får serveren med dobbel CPU, de som har vanlig economy-billett får serveren med en CPU og strupet båndbredde.

Back