SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

I tillegg har LH vært gjennom flyet med tralla to ganger med drikkevarer før SK har fullført en BOB runde...:rolleyes: Deretter koser LH crewet seg i galley mens SK crewet sliter seg fortsatt igjennom flyet...:headbang

Jeg regnet med at det ville bli lkitt skuffelse pga mangel på konkrete tiltak - utover Economy Extra på innenriks.
4E.png

Men, det er STRATEGI det er snakk om - alt det andre er de konkrete operative tingene, og der vil det komme et og annet fremover i ukene og månedene som kommer.

Det viktigste nå er at veien fremover er satt. Vi er ikke først og fremst "the business man's airline" lenger, Richard - vi er "flyselskapet for det hele mennesket". Det er også viktig at SAS nå har funnet sin plass i markedet. Vi er ikke et stort globalt nettverksselskap som LH, AF, KL - vi er primært et flyselskap med store regionale trafikkstrømmer. Veksten fremover vil ikke være på long-haul, den vil være på short-haul, og våre konkurrenter er ikke først og fremst KLM, men vår rødnesende norske konkurrent.

BE EXCELLENT!

Søk i tidligere tråder, så finner man nok svar om hva som skiller de forskjellige selskapene fra hverandra. Kan vel ikke være nødvendig å diskutere det samme enda en gang? :)

La oss se: F.eks Lufthansa tillbyr en "snack", og varm mat på brett på flygninger over 2,5 timer.

All kred for LH for bra servering på flighter over 2,5t, men det hjelper lite da de fleste av deres intra-europeiske flighther er under dette. Og det gjelder SAS også, kanskje i enda større grad

Mens SAS kan by på: En gratis kopp kaffe + overpriset BOB.
Er den noe særlig dyrere enn andre? Selv synes jeg prisene er helt OK.

Og dette kaller du "nesten på høyde med andre partnere"?

Personlig vil jeg det, selv om du er uenig. Har fått så mange kjipe "sandwicher" på LH de siste årene at jeg mye heller velger meg SAS sin BoB hvor jeg faktisk kan velge hva jeg vil hva, og kvaliteten normalt er langt bedre.

I tillegg har LH vært gjennom flyet med tralla to ganger med drikkevarer før SK har fullført en BOB runde...:rolleyes: Deretter koser LH crewet seg i galley mens SK crewet sliter seg fortsatt igjennom flyet...:headbang

Av mine LH flighter de siste årene er det et mindretall av flightene tralla har kommet to ganger. Dog skal de ha kred for at man ikke betaler for drikken

SAS har mange ting de bør gjøre noe med. BoB på economy er ikke blant det!

Men, det er STRATEGI det er snakk om - alt det andre er de konkrete operative tingene, og der vil det komme et og annet fremover i ukene og månedene som kommer.

Jeg oppdatter de fire Excellence-målene først og fremst som fire selvfølgeligheter, ikke som strategi. En strategi kan ikke henge i løse luften, men være en ramme for de konkrete forbedringene man vil gjøre. Alle flyselskaper arbeider med "Commercial Excellence", "Sales Excellence", "Operational Excellence" og "People Excellence" - ja, til og med SAS har arbeidet med dette i alle år. Så hva er egentlig nytt?

I stedet for å slippe "et og annet fremover", slik du skriver, må det da være mye bedre å presentere hele pakken med en gang. Etter dagens pressemøte er det jo ingen som skjønner hva SAS' nye strategi går ut på. Jeg reiser mye med SAS og aner ikke hvordan den nye strategien vil endre reiseopplevelsen eller mitt forhold til SAS. Når man innkaller til pressemøte for å presentere SAS' strategi for de neste årene, vekker det selvsagt interesse. Derfor er det synd at SAS ikke utnytter muligheten til å kommunisere tydelig hvordan SAS skal utvikle seg i årene som kommer.

Da Core SAS ble presentert, sa SAS at Economy Extra skulle gi loungetilgang - det var omtrent det eneste konkrete som ble sagt om produktforbedringer. Det ble aldri loungetilgang for Economy Extra-reisende. Det eneste konkrete om produktet som er kommunisert i 4Excellence er Economy Extra på innenriks. Hvorfor er det akkurat dette som trekkes frem, har ikke SAS noe bedre å komme med de neste tre-fire årene?

Last edited:
Vi er ikke et stort globalt nettverksselskap som LH, AF, KL - vi er primært et flyselskap med store regionale trafikkstrømmer. Veksten fremover vil ikke være på long-haul, den vil være på short-haul, og våre konkurrenter er ikke først og fremst KLM, men vår rødnesende norske konkurrent.

Hvis dette virkelig er tilfelle så er det vel den største retretten i SAS historie! Vi overgir i så fall veksten i markedet til Asia til en konkurrent som har en femtedel av befolkningsgrunnlaget i Skandinavia, og Nord Amerika til konkurrenten med et hjemmemarked på størrelse med Bergen! Og så er er det LH, KLM og etterhvert Norwegian som plukker opp restene...? Nei dette syns jeg rett og slett blir for dumt - en falitterklæring uten sidestykke!

Veksten fremover vil ikke være på long-haul, den vil være på short-haul, og våre konkurrenter er ikke først og fremst KLM, men vår rødnesende norske konkurrent.

Så SAS har ikke tro på at de rødnesede vil klare å komme seg i lufta med intercont-produksjon? Det er bra SAS ikke er bekymret for å miste flere markedsandeler til hovedkonkurrenten :rolleyes:

well spoken...lige mine ord...men ret så typisk, hvis du spørger mig...
Hilsen Ole

Enig, slutt med nasjonalistisk vås.

For å diskutere saken, det stod i DNs artikkel at eurobonus skal bli mere attrativt. Det burde ikke være spesielt vanskelig. Opptjeningen i mange bookingklasser på Økonomu er så dårlig at det burde være en lett sak å fikse dette.

Last edited:
Jeg regnet med at det ville bli lkitt skuffelse pga mangel på konkrete tiltak - utover Economy Extra på innenriks.

Det viktigste nå er at veien fremover er satt. Vi er ikke først og fremst "the business man's airline" lenger, Richard - vi er "flyselskapet for det hele mennesket". Det er også viktig at SAS nå har funnet sin plass i markedet. Vi er ikke et stort globalt nettverksselskap som LH, AF, KL - vi er primært et flyselskap med store regionale trafikkstrømmer. Veksten fremover vil ikke være på long-haul, den vil være på short-haul, og våre konkurrenter er ikke først og fremst KLM, men vår rødnesende norske konkurrent.

BE EXCELLENT!

Men er ikke dette et knallhopp direkte tilbake til det man ikke tjente penger på da? Leisure travel og primært konkurranse med rødneser fremfor fullservice?

Dere skal ikke lenger være businessmanns airline, men det er da nettopp dette som gjør at dere har kunnet charge en premium?

Og nå har dere jo også annonsert økning med nye IC ruter, og flyene er stupfulle, men da skal dette allikevel ikke være viktig?

Man skal nå forsøke å "please" alle? Jeg synes det høres dristig ut.

Last edited:
Enig, slutt med nasjonalistisk vås.

For å diskutere saken, det stod i DNs artikkel at eurobonus skal bli mere attrativt. Det burde ikke være spesielt vanskelig. Opptjeningen i mange bookingklasser på Økonomu er så dårlig at det burde være en lett sak å fikse dette.

Personlig synes jeg dette er et poeng. Det er rimelig spesielt at et selskap basert på samarbeid melllom tre land ikke finner plass til en person fra landet med kanskje det viktigste markedet, det norske innenriksmarkedet. Er svenske og danske lederes innsikt i dette markedet helt perfekt. Må man ikke være norsk for virkelig å kjenne dette markedet som skiller seg markant fra både danskenes og svenskenes innenriksmarked?

Man må heller ikke se bort fra symboleffekten. Jeg skulle likt å se det andre europeiske landet som hadde akseptert å bli skviset ut av ledelsen på en slik måte. Tror noen dette hadde gått i et fransk-tysk samferdselssamarbeid f eks?

Ellers synes jeg SAS' planer ser bra ut. Meget bra med gratis kaffe/te hele dagen på alle ruter. Veldig bra!!;):D Litt lite konkret ennå ellers, men tror eco extra innenriks også kan bli en sukess.

Hmmmm....

- Slaget står på områder som hva kundene får for pengene, frekvensene og mulighetene vi tilbyr. Kundene er ute etter punktlighet. De ønsker å kunne velge, enten de vil ha ekstra tjenester om bord eller på flyplassen eller de vil ha fleksibilitet med hensyn til reisetidspunkt, sier Gustafson.

Hvordan stiller SAS seg til additional gebyr nå da ???
Denne må vel pusses litt på........

Fordeler-med-SAS_060911.jpg

:colgate::colgate::colgate:

Hvordan stiller SAS seg til additional gebyr nå da ???
Denne må vel pusses litt på........ [/IMG]

Hadde du hørt hva Gustavson faktisk sa i går så hadde du fått svaret på spørsmålet ditt. Og han sa det ganske klart at det ikke var aktuelt med innføring av masse gebyrer som andre selskaper

La oss si det klart og nöktern.

Marked leter etter nye lösninger, nye produkter, mer og innovativ service. Og alt hva SAS har som svar på dette utfordring er å lansere en produkt a la Air Berlin eller Germanwings. Som en nettverkselskap som skulle være product-leader.

Det ble jo paradoxalt igår for alle som leste DN.no online. Da reklamerte SAS på toppen med lave priser og Norwegian i midten med sin WiFi produkt. Forkerte verden trodde jeg. Hvem er pris og hvem er product-leader her.

4Excellence minner meg mye om (HP)3. Du har aldri hørt om (HP)3??? Fordi det er så enkelt, at man her nede kan ikke lansere dette som en strategi for en stor konsern...

Min fasit er litt bitter, fordi alle som kjenner SAS fra bedre dager vet at deres styrke i disse dager ble å være innovative og ble product leader. SAS har misted dette evne. Det hva ble lansert rekker ikke i det mindeste. Man bare fulger etter og håper at man mister ikke enda mere terreng, fordi dette er i beste fall en bevarings-strategi som kanskje virker innenlands, men ingen strategi som åpner nye markeder, skaper nye etterspørelse og deltar overproporsjonalt i veksten.

Man kan bare håpe at SAS snart kommer med "Excellence Påfyll" eller noe. Fordi det rett og slett rekker ikke for å kunne bestå på langt sikt mot alle sine aggressive konkurrenter. SAS er rett og slett for tam...

Personlig synes jeg dette er et poeng. Det er rimelig spesielt at et selskap basert på samarbeid melllom tre land ikke finner plass til en person fra landet med kanskje det viktigste markedet, det norske innenriksmarkedet. Er svenske og danske lederes innsikt i dette markedet helt perfekt. Må man ikke være norsk for virkelig å kjenne dette markedet som skiller seg markant fra både danskenes og svenskenes innenriksmarked?

Man må heller ikke se bort fra symboleffekten. Jeg skulle likt å se det andre europeiske landet som hadde akseptert å bli skviset ut av ledelsen på en slik måte. Tror noen dette hadde gått i et fransk-tysk samferdselssamarbeid f eks?

Ellers synes jeg SAS' planer ser bra ut. Meget bra med gratis kaffe/te hele dagen på alle ruter. Veldig bra!!;):D Litt lite konkret ennå ellers, men tror eco extra innenriks også kan bli en sukess.

"Der skal være mindst en nordmand i koncernledelsen. Der skal være en tydelig repræsentaiton fra både Norge, Sverige og Danmark," sagde koncernchefen ved gårsdagens pressemøde.

Dermed er der stadig lidt af arven fra tidligere tiders SAS forankret i selskabet. Det bliver således ikke nødvendigvis "bedste mand" på de sidste to poster i koncernledelsen, men i stedet nationalitetsbestemt.

Der er således reserveret en plads som enten direktør for Commercial eller direktør for Sales & Marketing til en nordmand - eller måske endda begge pladser til Norge for at sikre balance i landskampen. Men man skal heller ikke undervurdere SAS-ledelsens ønske om at have stærk norsk lederskikkelse, der kan tage kampen om med Norwegians koncernchef Bjørn Kjos på det vigtige norske marked.

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=51901

Apropos konsernledelsen, var ikke Robin Kamark (som vel er trønder, eller noe slikt) en del av konsernledelsen? Han har kanskje sluttet?

Jeg er forøvrig helt enig med de som her skriver at dette ikke akkurat er en startegi. 4EXCELLENCE er 4 målsettinger, som jeg vil tro veldig mange selskaper ville kunne skrevet under på. Kanskje til og med SAS sin konkurrent DY ville kunnet bruke disse 4 målsettingene, men sannsynligvis med en helt annen operasjonalisering enn det SAS kanskje mener skal ligge til grunn for å nå disse målene.

En strategi skal meisle ut satsningsområder og hvordan man skal møte diverse utfordringer i fremtiden, dvs. noe man skal gjøre ("a plan of action"), og ikke hva man ønsker å oppnå. Strategien skal realiserer målsettingene. Det er vel, som mange påpeker, lite i det som har kommet frem her som er noe annet enn gode ønsker (men jeg har ikke hatt tid til å se gjennom presentasjonen som CEO'en holdt, så jeg er prisgitt at fremstillingen av dette er nogenlunde korrekt her). Forhåpentligvis så kommer dette, men når man inviterer til presentasjon av ny strategi så burde man muligens hatt noe mer konkret å komme med.

Apropos konsernledelsen, var ikke Robin Kamark (som vel er trønder, eller noe slikt) en del av konsernledelsen? Han har kanskje sluttet?

Hvis du læser check-in.dk-artiklen, som jeg har linket til, kan du læse hvorfor og hvornår Kamark fratræder.

Hvis du læser check-in.dk-artiklen, som jeg har linket til, kan du læse hvorfor og hvornår Kamark fratræder.

Og her er beskrivelsen SAS selv velger å offentliggjøre:
Chief Commercial Officer Robin Kamark has decided to leave SAS, but will continue as CCO and as a member of the Group Management with responsibility for commercial functions as a whole at SAS until the two new heads are appointed – which will be no later than March 2012.

“When new structures are established and when an organization changes, you should always ask yourself if you want to be part of the future organization. After careful consideration, I have decided that I would like to pursue my career outside SAS,” says Robin Kamark.

“Robin Kamark has worked incredibly hard for SAS and I wish him every success in his future career,” says Rickard Gustafson.

Her lukter dårlig personkjemi lang vei for meg.

Back