SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

Umiddelbart tænker jeg at det er en god idé. Primært at den grund at man får et enhedskoncept i hele Skandinavien, men absolut også af den grund at det vil være en måde at adskille sig fra konkurrenterne og vise at man hos SAS får et bedre produkt. Hvis man ikke kan tåle at rejse economy extra, så står det vel alle frit for at rejse economy.

Man skal heller ikke tage fejl af at economy extra kan være være et godt salgsparameter overfor storkunder, hvor man kan tilbyde dem economy-priser, men seating i extra. Det koster trods alt ikke ret meget ekstra at give lidt mad/drikke. jeg tror det kan være en vigtig faktor for større virksomheder når de skal lave årsaftaler.

Jeg er egentlig helt enig og ønsker selv dette innført. Problemet blir hvis Ola Nordmann trekker nisseluen langt ned over ørene og tar opp janteloven....som jo rammet BU

Jeg er egentlig helt enig og ønsker selv dette innført. Problemet blir hvis Ola Nordmann trekker nisseluen langt ned over ørene og tar opp janteloven....som jo rammet BU

Ja de er jo lidt specielle de nordmænd ;)

Dette med best/back slår meg også... Kanskje har man kommet hakket videre i Norge siden da, men det gjenstår jo å se...

Jippi, Endelig Fredag tilbake, da blir det hamburger i bøtter og spann:lol:
Men, spøk til side, hvorfor skulle dette falle heldigere ut nå, enn under Best/Back. Jyssla spent på dette

Men har ikke DY/FR gjort oss klare for dette? Best/Back var jo i en tid hvor SAS kjørte fullservice.

Men har ikke DY/FR gjort oss klare for dette? Best/Back var jo i en tid hvor SAS kjørte fullservice.

Rent kommunikations-mæssigt er der også en stor forskel i at tale om "Best" eller "Economy Extra". Det passer måske lidt bedre til jantelovsfolket her i Norden når man stadig taler om at bedste klasse er en slags economy.

SAS ledelsen er nå kjemisk fri for nordmenn. Kanskje det er rette måten å møte SAS sitt største marked ... Norge ?

Rett mann/kvinne på rett sted - ikke rett svenske eller danske.
Husk også at SAS hovedkontor ligger i Stockholm, og det er ikke alle som ønsker å ukependle. Det er ganske slitsomt. Believe me - I know. Det er ikke alle som ønsker å flytte eller ukependle

Angående Economy Extra innenlands i Norge sammenliknet med Best/Back: At det blir mulig å kjøpe gjennomgående extra-billetter er vel en stor fordel for mange forretningsreisende som skal reise langt. Ser for meg at dette primært er et tiltak med transfer-reisende som målgruppe, f.eks.: TOS-OSL-EWR/Europa.

Enig. EE innenriks, hvis det utelukkende betyr en matbit, er vel noe folk har vent seg av på innenriks. Faktisk tror jeg mange ser det som forrstyrrende at det er servering på f.eks. OSL-BGO en fredag ettermiddag. Folk har vent seg av at det skal være servering, utover kaffe, på innenriks.

Rent kommunikations-mæssigt er der også en stor forskel i at tale om "Best" eller "Economy Extra". Det passer måske lidt bedre til jantelovsfolket her i Norden når man stadig taler om at bedste klasse er en slags economy.

Jeg opplevde aldri at janteloven var problemet, men heller at Braathens fjernet service som konkurrenten hadde. Når man, mer eller mindre over natta, innførte trangere seter, lengre køer og ingen servering for en del av kundene, så ble det ikke spesielt bra. Jeg husker godt en britisk turist jeg satt ved siden av, som lurte på hva som var feil med flyselskapet, ettersom hun ikke fikk te. Det var neppe jantelovens sterke stilling i England som gjorde at hun reagerte.

Det virker som de fleste er rimelig fornøyd med dagens servicenivå hos SAS i Norge. Jeg er langt fra overbevist om at SAS kommer til å tjene inn overheaden med to klasser, men vi får se. Forhåpentligvis har de noen gode kalkyler på det.

Finnes det en lenke til strategien? Eller er pressemeldingen med 4Excellence-svadaen det mest konkrete? Det er vanskelig å være uenige i de fire målene - hva er alternativet til dette egentlig? ... Ingenting - det er bare selvfølgeligheter som ethvert flyselskap er opptatt av. Jeg savner en operasjonalisering.

Når det gjelder Economy Extra på innenriks, så er det bra med tanke på å harmonisere produktet og å skape en merverdi for alle de som faktisk kjøper flex/full flex-billetter på innenriksrutene. Disse sitter i dag igjen med ingenting unntatt fleksibilitet. Economy Extra på innenriks er også bra for å skape et mer differensiert produkt sammenliknet med Norwegian. Det betyr nok slutten for gratis frokost, kaffe og te innenriks for alle, med mindre dette innføres over hele fjøla i Economy, noe som kanskje ikke er utenkelig.

Føler janteloven er oppbrukt ord på dette forumet, og blir dratt opp altfor ofte som forklaringer på ting.

Iallefall glad SAS har fjernet et par av de nordmennene som satt på toppen, for de fant på mye rart i sin tid.

Det betyr nok slutten for gratis frokost, kaffe og te innenriks for alle, med mindre dette innføres over hele fjøla i Economy, noe som kanskje ikke er utenkelig.

Hvis man bare indfører kaffe/the/vand på economy over hele linien, så vil jeg personligt være yderst tilfreds. Det ville vise en forskel på SK og LCC's. Dette kombineret med BOB på ruter hvor tiden tillader det vil være fint. Specielt hvis det er muligt at opgradere til Eco+ eller Biz for rimelig pris, hvis der er plads.

Med sådan et produkt vil SAS komme rigtig langt og være med til at sætte standarden i fremtiden.

Faktisk ville de være gode på alle tre klasser ift. konkurrenterne:

Economy:
Bedre produkt end LCC og næsten på højde med andre partnere. Godt nok er der ikke frit drikkeudvalg, men man tilbyder da i det mindste alle kunder noget.

Economy Extra:
Her vil man have et betydeligt bedre Economy produkt til sine bedste economy pax end de får hos konkurrenter som LH, Swiss, BA, hvor de spises af med en pose pretzels eller en mikroskopisk sandwich.

Business:
Her er SAS faktisk allerede i toppen i Europa. SK C-klasse er i mine øjne betydeligt bedre end LH f.eks.

Jeg krydser fingre for at SK vælger denne model. Hvis de gør er jeg sikker på det er en vinderkurs for dem.

For meg virker dette som 75%.

Hvorfor ikke lansere Business innenlands? Istedenfor blir det ECO Extra. Dermed ligger man sikkert over Norwegian, men forsatt langt under sine Star-Partners. Fra mitt sikt ble det ikke den store vinner idag, fordi det kom ikke ut en ny innovativ produkt.

Den Business Mans Airline forsatt ikke tilbyr Business innenlands... Dette er dette hva jeg tar med meg som budskap.

Som vanlig mange store ord og uttrykk..........POFF og BLÅRØYK aka mye Lyd og Røyk og mindre av alt annet, men lykke til !!

The airline today launched its new focus, the strategy 4Excellence, which has the goal to by 2015 achieve excellence within four cornerstones: Commercial Excellence; Sales Excellence; Operational Excellence; and People Excellence.

Kan ikke si jeg ble veldig imponert av dette. Mange fine ord med lite innhold.
Slik jeg leser dette er dette egentlig en kortsiktig strategi (på litt over 3 år).
Man skal kutte kostnadene videre med 15% hvilket er bra, men å samtidig
klare å øke kvaliteten på produktet ("achieve excellence") tror jeg blir vannskelig.
Dette er jo nesten like mye som Core SAS kuttet på 3-4 år (23%)..

Børsen reagerer også negativt og SAS aksjen falt med nyheten.

W

Last edited:
Hvorfor ikke lansere Business innenlands?

Fordi det er vanskelig å selge. Economy Extra derimot er noe som de fleste firmaers reisekontorer kan akseptere. Et business-produkt vil bli eksklusivt, dyrt og mere kostnader enn inntekter. Economy Extra er hva markedet ønsker og trenger.

Ikke for å være kjip folkens. Men for meg så virker det som at det eneste som driver/ er viktig for et flyselskap er IFE og servering ombord... Det er litt mer enn som så som skal til for å drive en bedrift da.

Dette hoeres kjent ut:

Commercial Excellence; Sales Excellence; Operational Excellence; and People Excellence.

Gordon's Go Forward Plan:

Fly to Win, Fund the Future, Make Reliability a Reality og Working Together... :rolleyes:

Dag

Noe av problemet med best/back var jo at Braathens tok samme pris som tidligere. Forkjellen var at en ikke fikk avis eller drikke, og satt helt bakerst. Samtidig spanderte SAS god mat og alkoholfri drikke til samme pris. Nå vil en jo ikke ta noe bort fra noen (bortsett fra frokost innenriks i Norge da).

Blir spennende å se fortsettelsen og konkretiseringen.

Faktisk ville de være gode på alle tre klasser ift. konkurrenterne:

Economy:
Bedre produkt end LCC og næsten på højde med andre partnere. Godt nok er der ikke frit drikkeudvalg, men man tilbyder da i det mindste alle kunder noget.

Nesten på høyde med andre partnere?

La oss se: F.eks Lufthansa tillbyr en "snack", og varm mat på brett på flygninger over 2,5 timer. I tillegg til det te, kaffe, drikke (både med og uten alkohol) og alt er gratis.

Mens SAS kan by på: En gratis kopp kaffe + overpriset BOB.

Og dette kaller du "nesten på høyde med andre partnere"?

Du kommer fremdeles ikke bort ifra, at det eneste som skiller SAS sitt produkt ombord fra f.eks Norwegian og Ryanair er en gratis kopp kaffe. Og den koppen kan i mange tilfeller bli nokså dyr.

Last edited:
Back