SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

De som sjekker inn på Economy-Extra på sas.no får serveren med dobbel CPU, de som har vanlig economy-billett får serveren med en CPU og strupet båndbredde.

Aldri opplevd at online innsjekking har vært et problem på Economy-billett, så det kan ikke utgjøre sååå mye :p

CK lovde vel en og annen overraskelse, men saa langt jeg kan se saa er vel det eneste som kan komme i den kategorien er economy extra paa domestic.

Foroervrig saa maa jeg si meg enig med FlightDeck i at disse maalene ikke forteller mye eller gir mye retning for SAS.

Nå har vel ikke seriøse selskaper som vane å legge ut sin detaljerte strategiplan for allmennheten? Jeg føler meg trygg på at SAS-ledelsen sitter med konkrete planer for hvordan de har planer om å nå disse målsetningene og at disse vil bli åpenbart for røkla ved en passende anledning.

Hva forventer man? -Fra September 2014 håper vi som en del av strategien vår å starte flygninger mellom Oslo og Bangkok med avgang mandag, onsdag, torsdag og lørdag kl. 14:35. Vær så god Thai, forbered dere i tide. Mvh, Rickard Gustafson.

Nå har vel ikke seriøse selskaper som vane å legge ut sin detaljerte strategiplan for allmennheten? Jeg føler meg trygg på at SAS-ledelsen sitter med konkrete planer for hvordan de har planer om å nå disse målsetningene og at disse vil bli åpenbart for røkla ved en passende anledning.

Hva forventer man? -Fra September 2014 håper vi som en del av strategien vår å starte flygninger mellom Oslo og Bangkok med avgang mandag, onsdag, torsdag og lørdag kl. 14:35. Vær så god Thai, forbered dere i tide. Mvh, Rickard Gustafson.

Jeg har full forståelse for at selskap ikke presenterer hele sin strategi i all offentlighet, men nå var det altså SAS selv som inviterte til en slik presentasjon og da ville man kanskje forvente at de kom med noe mer konkret enn dette. Om de ønsket hemmelighold omkring strategien så var det vel bare å ikke invitere pressen til en slags lansering?

Forsåvidt en fin (og litt selvfølgelig) strategi. Syntes Economy Extra på innland er et flott tiltak. Ved større konferanser/møter med prominente gjester gremmes man litt over at de ikke tilbys mer enn economy, spesielt på de lengre rutene.

Så blir det spennende å se hva som kommer av nyheter i høst.

Tycker det låter helt galet att symbolvärde är något man skulle väga in när man tillsätter en ledande person. Kompetens måste gå före allt annat. Jag tror inte att antalet norrmän i ledningen har betydelse för PR-värdet.

Synes du virkelig det? Men det er sikkert mange svensker som tenker slik fordi de er vant til å være storebroen i nordisk business. Men det beviser egentlig at svensker og nordmenn er litt forskjellige. Og testen er jo om du virkelig, med hånden på hjertet, kunne sagt at du synes det ville vært helt uproblematisk med en SAS-ledelse helt uten svensker...;)

Og "kompetens" hva er egentlig det? Og i forhold til hva? Man er jo ikke på jakt etter de beste folkene i verden til å drive SAS (da hadde åpenbart ikke ledelsen vært full av dansker og svensker), men man er på jakt etter de beste til å drive SAS i en skandinavisk kontekst. Og for meg er det åpenbart at det inkluderer en, sannsynligvis flere, nordmenn.

Og jeg nekter å tro at den beste personen til å være sjef og kjenne det norske innenriksmarkedet, er svensk eller dansk. Store melkeruter som OSL-BGO/TRD/SVG er ruter hvor det er små detaljer som avgjør hvor godt man konkurrerer med DY. Og det tror jeg man må være norsk og kjenne norsk forretningskultur for å vite.

I så måte bemerker jeg at jeg ikke tror det er et sjakktrekk å innføre eco extra innenriks samtidig med at man tar bort den gratis frokosten for alle, som man i to år har pøst ut sikkert hundre millioner for å reklamere for.:8: Jeg er isolert enig at man egentlig trenger eco extra innenriks, men for det norske markedet tror jeg på ingen måte en slik klasse er noe som er veldig viktig, men dog heller ikke noe særlig negativt, jf. Braathens BEST-fiaskoen.

Jeg sliter litt med å se hva Economy Extra innenriks innebærer. Neppe tre retter innenriks (hehe) neppe servering av mat på korte strekninger og man er vel ikke så dum at man blokkerer midtsetet på allerede overfylte fly?

Jeg sliter litt med å se hva Economy Extra innenriks innebærer. Neppe tre retter innenriks (hehe) neppe servering av mat på korte strekninger og man er vel ikke så dum at man blokkerer midtsetet på allerede overfylte fly?

Nettopp defor er det EE og ikke Business..... Tipper det blir gratis servering.

Nettopp defor er det EE og ikke Business..... Tipper det blir gratis servering.

Det er jo allerede gratis frokost i dag, for alle. Og er det virkelig noe ønske/behov for noe enkel gratis mat OSL til Stavanger, Bergen, Ålesund og Trondheim? Flere hyppige reisende her inne har jo påpekt at det er greiere å bare slappe av og lukke øynene om man flyr hjem på ettermiddag / kveld. En tørr baguett er vel ikke noe som får noen til å betale noe mer?

OSL - Bodø og Tromsø stiller det seg jo litt annerledes, seff.

Extra innebærer ikke blokkerte midtseter, det er kun i business på intraeuropeisk.

Jeg synes også dette var høytsvevende ord, og dette sett at jeg er _interessert_ i strategi, studerer økled 3. år OG generellt liker SAS!

Strategi kan godt være mer operasjonalisert enn akkurat dette, jau! JEG har mine tvil om hvordan de skal bruke dette som styring fremover ;)

Men SAS har klart seg lenge, så de klarer seg nok litt til og, men spørs om ikke de må tenke enda mer radikale endringer skal vi se annet enn røde tall

Det er vel bare å sammenligne med hva Economy Extra allerede er på intrascand: Eco Extra har aldri betydd blokkert midtsete noe sted. Det innebærer vel flex på billett, seter fremst i flyet (først av!), en liten snacks, eller et skikkelig måltid på BOO,EVE,TOS etc, gratis øl, vin, brus og kaffi.

Totalt sett tror jeg det er mange som syns dette er verdt pengene, og siden det neppe medfører at de dyrere billettene blir dyrere så tror jeg definitivt at forretningspendlerene tar dette svært positivt!

Enkle meg syns dette er den eneste konkrete, forståelige, og derav fornuftige, delen av 4X....

KK

Er visst ikke alle her som vet hva en en strategi her. Den skal være konkret på hvor selskape er om noen år, men ikke så konkret på hvordan man kommer dit. Det er mer taktikk.

Ellers trenger selvsagt ikke sas en norsk i ledelsen. Eneste grunnen til det er symbolikken, som man selvsagt heller ikke skal undervurdere. Men såvidt jeg vet klarer DY seg jo foreløpig fint uten svensker og dansker i ledergruppen. Detaljene og kjennskapen til det svenske og danske markedet har de folk under seg som er eksperter på selvsagt.

Men såvidt jeg vet klarer DY seg jo foreløpig fint uten svensker og dansker i ledergruppen. Detaljene og kjennskapen til det svenske og danske markedet har de folk under seg som er eksperter på selvsagt.
men så er jo norwegian et norsk selskap som opererer i sverige og danmark. ikke et
skandinavisk selskap som sas.

men så er jo norwegian et norsk selskap som opererer i sverige og danmark. ikke et
skandinavisk selskap som sas.

Spiller det egentlig noen rolle når det gjelder å utvikle selskapet i de forskjellige markedene ifht. det å bemanne stillinger? SAS har nok dyktige folk i alle tre land ifht. lokale markeder og behov. Skal nordmannen i ledelsen ha norsk pass, holder det med norsk adresse, et norsk-klingende navn eller rett og slett en nisselue?

selvfølgelig spiller det en rolle. norwegian er privateid og sas er statlig. som deleier i sas gjennom mitt norske statsborgerskap forventer jeg at mine interesser ivaretas av en nordmann i toppledelsen.

I alle organisasjoner/selskaper er det viktig med posisjoner for "sine" representanter. Derfor vil ansvarlige for ansettelser gjøre sitt ytterste for å få alle parter representert. Gustavson bemerket at dette var noe de ønsket - men vedkommende må selvsagt passe inn. Jeg tror SAS går langt i å hente inn en kompetent nordmann.

Hvis et av de største (den største?) delen av konsernet ikke er representert i toppledelsen vil dette skape misnøye. Det skal ikke mer til enn at OSL-EWR legges ned før vi nok en gang får "slik går det når danskene og svenskene bestemmer" - uansett hvor klok beslutningen var - Og da mister man kunder. Dette er utad sett. Innad er det utvilsomt alltid en fordel generelt sett, spesielt har jeg ikke grunnlag å uttalle meg om.

Det kunne vært artig med en oversikt over alle snuoperasjoner, nye forretningsplaner med nye fancy navn og ikke minst nye navn i toppledelsen de siste tyve år i SAS.

Har på følelsen av at det har vært maaange. 4Exellence, CoreSAS, Snowflake, Well Connected with SAS, osv. er jo navn man husker i farten.

Navnene i ledelsen forsvinner fort i glemselen men mange har det vært.

Det kunne vært artig med en oversikt over alle snuoperasjoner, nye forretningsplaner med nye fancy navn og ikke minst nye navn i toppledelsen de siste tyve år i SAS.

Har på følelsen av at det har vært maaange. 4Exellence, CoreSAS, Snowflake, Well Connected with SAS, osv. er jo navn man husker i farten.

Navnene i ledelsen forsvinner fort i glemselen men mange har det vært.

Jo, men se på "Core SAS". Det er ganske enkelt å trekke en rød tråd utifra det. Det er en skikkelig strategisk rettesnor. Og den har vel vært rimelig vellykket også.

4EXCELLENCE - Det eneste de sier er at de skal være kjempeflinke på alt, og at hele verdens befolkning skal være målgruppen. Jeg synes ikke dette er en strategi. Nesten tvert om.

selvfølgelig spiller det en rolle. norwegian er privateid og sas er statlig. som deleier i sas gjennom mitt norske statsborgerskap forventer jeg at mine interesser ivaretas av en nordmann i toppledelsen.

SAS er ikke statlig, men delvis offentlig eiet. Og med 14,7% av aksjene kan ikke akurat den norske staten trumfe gjennom alle sin ønsker

Back