SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

Hva er egentlig dette?

SAS har klart å kutte i servicetilbud og spare penger, men har fremdeles høy kundetilfredshet.

Har de nå spart ferdig? Bør ikke fokus være på å få ned kostnader istedet for å inkludere flere fordeler i prisen etc? Folk er vant til å betale for ekstra tjenester istedet for å bli påprakket full pakke.

Og har fremdeles ingen lært at 2 klasser i Skandinavia ikke fungerer? I Skandinavia er vi alle i en klasse, om du er sønn av en diretør eller søppeltømmer har vi alle like muligheter og er like mye verdt. Shame on SAS!

Og har fremdeles ingen lært at 2 klasser i Skandinavia ikke fungerer? I Skandinavia er vi alle i en klasse, om du er sønn av en diretør eller søppeltømmer har vi alle like muligheter og er like mye verdt. Shame on SAS!

Så øko extra på intrascandinavisk gir dårlig inntjening hos SAS, ingen flyr i den klassen?

Kan du ikke komme med tall som støtter dine utsagn...

om du er sønn av en diretør eller søppeltømmer har vi alle like muligheter og er like mye verdt. Shame on SAS!

Det har virkelig ingenting med saken å gjøre. Komme trekkende med menneskeverd oppe i dette er særdeles unødvendig!!

All right, du er ikke SAS fan, men få lige facts straight! Nu er der på et fly ikke tale om "klasser", men forskellige produkter, hvor hvert produkt medfølger en række services, man har behov for og ønsker at betale for. Og dine eksempler med direktøren og tømmeren hænger ikke længere sammen med virkeligheden. Fx på mange af vores flyvninger til Norge (SVG, KRS og BGO), er det ikke unaturligt at der i Economy Extra sidder netop håndværkere og minearbejdere, samtidig med, at de fleste af vores passagerer i jakkesæt sidder på Economy.

I Skandinavia er vi alle i en klasse, om du er sønn av en diretør eller søppeltømmer har vi alle like muligheter og er like mye verdt. Shame on SAS!

Nettopp dette er vel grunnen til at man kaller det eco extra og ikke business denne gang?

Om economy extra-produktet til SAS fra Wikipediasida deres:
The Economy Extra class is priced almost like Business class, and it is a play with words, since the state authorities and many companies in at least Sweden have rules saying that air travel shall be done in economy class if possible.

Ja, for Wikipedia er en offisiell SAS-side? Hvem som helst kan skrive hva de vil der

Er klar over det, og skal ærlig innrømme at jeg har null peiling på prising av eco extra vs business. Mulig det var en litt obskur referanse, men poenget er at det er mye lettere å selge en høyere klasse i Skandinavia hvis man kaller det economy.

Er klar over det, og skal ærlig innrømme at jeg har null peiling på prising av eco extra vs business. Mulig det var en litt obskur referanse, men poenget er at det er mye lettere å selge en høyere klasse i Skandinavia hvis man kaller det economy.

F.eks. selges full flex i Norge som bookingklasse C, D og J. Z, som jeg stort sett har fått i det siste, tror jeg er flex. Dette kommer opp som business alle andre steder, f.eks. checkmytrip. Økonomi ekstra innenriks vil ikke bety så mye annet enn at de som i dag betaler for fleksible billetter, vil få et litt bedre produkt enn kun en fleksibel økonomibillett. De som ikke trenger fleksibiliteten vil nok heller ikke kjøpe økonomi ekstra i fremtiden, til det er prisforskjellen for stor til en vanlig happybillett (som regel 5-8 ganger så dyrt).

Hva er egentlig dette?

SAS har klart å kutte i servicetilbud og spare penger, men har fremdeles høy kundetilfredshet.

Har de nå spart ferdig? Bør ikke fokus være på å få ned kostnader istedet for å inkludere flere fordeler i prisen etc? Folk er vant til å betale for ekstra tjenester istedet for å bli påprakket full pakke.

Ja, det har jo DY skjønt, derfor er der ingen forskjell uansett om du betaler etpar tusen lapper eller 249.- for en billett. Alle får det samme - 0, kanskje SK burde følge samme prinsipp

Hva er egentlig dette?

Dette er jo, med respekt å melde, tøv. Mange må ha fleksibilitet i billetten sin og betaler dyrt for denne. Da er det vel bare høyst naturlig at de også får en del ekstra fordeler som gratis mat etc. Dette har ærlig talt ingenting med passasjerens "klasse" å gjøre.
Man kan gjerne disuktere hensiktsmessigheten av eco flex innenriks, men da med bedre argumenter...;)

Dette er jo, med respekt å melde, tøv. Mange må ha fleksibilitet i billetten sin og betaler dyrt for denne. Da er det vel bare høyst naturlig at de også får en del ekstra fordeler som gratis mat etc. Dette har ærlig talt ingenting med passasjerens "klasse" å gjøre.
Man kan gjerne disuktere hensiktsmessigheten av eco flex innenriks, men da med bedre argumenter...;)

Endelig et fornufig innlegg. :)

Er jo det som er greia med eco extra, skjønner ikke hvorfor det skal bli så utrolig usaklig når SAS lanserer noe nytt.
Nå vet jeg at, ja det mangler sikkert mye etter den presentasjonen som henger i luften.

Synes det er greit å betale for det man får, som nevnt over betaler du mere hos DY for du ikke en dritt, så hva er problemet til enkelte her som skal rakke ned på SAS???
Betaler man x antall flere lapper for å fly SAS i eco extra så er det greit at man får mat inkl i det summen.

Last edited:
Endelig et fornufig innlegg. :)

Er jo det som er greia med eco extra, skjønner ikke hvorfor det skal bli så utrolig usaklig når SAS lanserer noe nytt.
Nå vet jeg at, ja det mangler sikkert mye etter den presentasjonen som henger i luften.

Synes det er greit å betale for det man får, som nevnt over betaler du mere hos DY for du ikke en dritt, så hva er problemet til enkelte her som skal rakke ned på SAS???
Betaler man x antall flere lapper for å fly SAS i eco extra så er det greit at man får mat inkl i det summen.

Takk for at du mener det jeg skrev hørtes fornuftig ut.:)

Enig det du skriver også.;)

For øvrig kan jeg si etter mye søking på SAS.no i det siste at det nok virker som SAS også er litt i tvil om hvor man prismessig skal legge seg på eco extra/business. Kan f eks nevne at jeg oppdaget at man her for et par uker siden plutselig hadde dumpet prisen på særlig business til Roma med nesten 3000 kroner. En vei kostet i sommer ca 6800 kr, men er nå nede i så vidt over 4000 kr (godt under 4000 kr dersom man bestiller t/r). Eco extra er nede i drøyt 5000 kr t/r. Det synes jeg er overkommelig, særlig sammenlignet med prisen til andre destinasjoner. Og prisen konkurrerer også godt med helgeprisene på SAS economy og også meget godt med DY en del attraktive dager.

Takk for at du mener det jeg skrev hørtes fornuftig ut.:)

Enig det du skriver også.;)

For øvrig kan jeg si etter mye søking på SAS.no i det siste at det nok virker som SAS også er litt i tvil om hvor man prismessig skal legge seg på eco extra/business. Kan f eks nevne at jeg oppdaget at man her for et par uker siden plutselig hadde dumpet prisen på særlig business til Roma med nesten 3000 kroner. En vei kostet i sommer ca 6800 kr, men er nå nede i så vidt over 4000 kr (godt under 4000 kr dersom man bestiller t/r). Eco extra er nede i drøyt 5000 kr t/r. Det synes jeg er overkommelig, særlig sammenlignet med prisen til andre destinasjoner. Og prisen konkurrerer også godt med helgeprisene på SAS economy og også meget godt med DY en del attraktive dager.

You welcome :)

Er man ute etter en billig billett uten noe innhold så har men diverse selskap man kan velge mellom.
Eco extra er jo et tilbudd mellom biz og eco, og da er det helt greit at man ja som produktet sier får noe extra.
Skal bli spennende å se hva SAS ledelsen kommer med etterhvert. Synd at enkelte her inne dømmer de nord og ned før alt har kommet ut.

Skal man ta en evnt tur på sparket så er det ikke dermed tatt for gitt at DY er billigst, så når SK eco extra er i samme gate er det ikke tvil om hva man ville booket. :)

For øvrig kan jeg si etter mye søking på SAS.no i det siste at det nok virker som SAS også er litt i tvil om hvor man prismessig skal legge seg på eco extra/business.

Det kalles 'revenue management' og de prisene vurderes nøye. Det kan være mange ting som spiller inn, men det er sjelden man kaster dartpil på priislista ... ;)

For øvrig kan jeg si etter mye søking på SAS.no i det siste at det nok virker som SAS også er litt i tvil om hvor man prismessig skal legge seg på eco extra/business. Kan f eks nevne at jeg oppdaget at man her for et par uker siden plutselig hadde dumpet prisen på særlig business til Roma med nesten 3000 kroner. En vei kostet i sommer ca 6800 kr, men er nå nede i så vidt over 4000 kr (godt under 4000 kr dersom man bestiller t/r).

Det kommer vel ikke som en overraskelse at prisene varierer over tid, avhengig av diverse faktorer?

Det kommer vel ikke som en overraskelse at prisene varierer over tid, avhengig av diverse faktorer?

Nei, det er helt riktig at prisene varierer over tid, men det er sjelden det er så store variasjonener i billettprisen for business class. På samme destinasjon så kan det kanskje variere med fra noen få hundrelapper til en knapp 1000-lapp (innen Europa), avhengig av hvilken bookingklasse som er ledig. Prisene i en gitt bookingklasse endres vel ikke så ofte, men tilgjengeligheten innenfor en gitt klasse endres nok mye mer dynamisk. Så stor forskjell som litt-amatør viser til har ikke jeg opplevd tidligere, men kanskje har man gjort noen grep med prisstrukturen/-nivået i løpet av disse ukene (i tillegg så sitter ikke jeg med tilgang til prislistene til SAS).

Om det nå blir Dag Mejdell så er jo det en mann som kjenner logistikkbransjen godt, som CEO i Posten. Det er sikkert ingen ulempe i luftfartsbransjen.

Back