"SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

I den siste tiden før jeg dro på ferie, så var det flere ting som antyder at SAS-styret ikke kommer til å satse på SAS Airline i fremtiden. Eventuell ekspansjon vil komme de andre flyselskapene tilgode. Det begynner å bli mangel på piloter i SAS Airline, men det finnes overhodet ingen planer om nyansettelser i nærmeste fremtid. Jeg, og flere med meg, tror den siste groundingen av Q400 betyr en vesentlig reduksjon av SAS Airline. Flyene vil ikke bli erstattet, istedenfor blir det Air Baltic, Blue 1 og Widerøe som får nytt materiell til å overta.
SAS Norge skal hele tiden utrede muligheter for nye ruter fra Norge, også IC. Det er endel av jobben deres. Et eventuelt behov for IC-ruter vil bli formidlet til SAS IC. De gjør en vurdering, og sender en forespørsel om tillatelse til å starte opp til Styret. Svaret blir garantert nei!
Oppstart av IC-ruter fra OSL, eller nye ruter/fly til SAS IC i det hele tatt? Ikke i min tid i "bolaget".

I den siste tiden før jeg dro på ferie, så var det flere ting som antyder at SAS-styret ikke kommer til å satse på SAS Airline i fremtiden. Eventuell ekspansjon vil komme de andre flyselskapene tilgode. Det begynner å bli mangel på piloter i SAS Airline, men det finnes overhodet ingen planer om nyansettelser i nærmeste fremtid. Jeg, og flere med meg, tror den siste groundingen av Q400 betyr en vesentlig reduksjon av SAS Airline. Flyene vil ikke bli erstattet, istedenfor blir det Air Baltic, Blue 1 og Widerøe som får nytt materiell til å overta.
SAS Norge skal hele tiden utrede muligheter for nye ruter fra Norge, også IC. Det er endel av jobben deres. Et eventuelt behov for IC-ruter vil bli formidlet til SAS IC. De gjør en vurdering, og sender en forespørsel om tillatelse til å starte opp til Styret. Svaret blir garantert nei!
Oppstart av IC-ruter fra OSL, eller nye ruter/fly til SAS IC i det hele tatt? Ikke i min tid i "bolaget".

Det er synd å si, men jeg tror du har rett. Time will show!

Det er synd å si, men jeg tror du har rett. Time will show!

Enig med Kua (!?) tror neppe det kommer noen IC ruter, med Sas, til OSL. Synd det, for hadde Sas beholdt NYC ruta så tror jeg den ville ha vært veldig populær.

Enig med Kua (!?) tror neppe det kommer noen IC ruter, med Sas, til OSL. Synd det, for hadde Sas beholdt NYC ruta så tror jeg den ville ha vært veldig populær.

SAS prøvde å halde ruta til NYC oppe, men då kundane ikkje brukte ruta, blei den lagt ned. Ein kan ikkje ha rute til NYC berre fordi det er stas med ei direkterute. All ære til CO som greier å tene pengar på det, SAS gjorde det ikkje. Og SAS kan ikkje behalde ei rute fordi nokon "trur" at den hadde vore populær.......:rolleyes:

Er det ikke noen år siden den ruten ble lagt ned da? Om CO startet opp rett etterpå eller ventet de litt?

Prisene var vel noe høyere på den tiden, slik at det ikke var så mangen som reiste da, det var vel stort sett bare forretningsfolk. Ikke slik som i disse LCC tider, hvor prisene er presset ned.

SAS gikk jo opp fra 767 til A330 litt etter 11. september. Og da ble flyet for stort. Nå er det kanskje ikke for stort lenger, men konkurrenten har etablert seg.

Ellers stod det i DN i går at SAS skal vurdere nye ruter på nyåret, med mulig oppstart i 2009.

Hvis vi alle er enige om at det bare er rom for et selskap på OSL-NYC synes jeg at det egentlig er greit at CO som har den. Personlig synes jeg at det er bra at andre enn SK og DY lykkes på norske (all honnør til de selskapene) ruter. Tror ikke det er sunt for markedet ut fra Norge hvis det blir veldig, og mer enn i de andre landene, dominert av de to selskapene. Hvis CO fortsetter å gjøre det som ser ut å være en suksess med Oslo-ruten synes jeg det er bra.

Selvsagt kan nok enkelte få såret stolthet når vårt nasjonale flyselskap ikke har IC-ruter, veldig spesielt. Men, jeg synes det er litt stas (ganske sært å synes sånne ting selvsagt:lol:) at CO til vinteren flyr 6 ggr/uken fra Oslo og 5 ggr/uken fra ARN og CPH.

Vil absolutt ikke ha vekk CO, men synes at Sas kanskje burde fly noe IC ut ifra OSL.

Litt OT, men hva er egentlig vårt nasjonale selskap? Sas som er kun eid en liten del av norske myndigheter og norske statsborgere? Eller Norwegian som Kjos eier mest av?

Er det ikke noen år siden den ruten ble lagt ned da? Om CO startet opp rett etterpå eller ventet de litt?

Prisene var vel noe høyere på den tiden, slik at det ikke var så mangen som reiste da, det var vel stort sett bare forretningsfolk. Ikke slik som i disse LCC tider, hvor prisene er presset ned.

SAS la ned OSL-EWR i mars 2004 og CO startet vel opp vinteren etter. Flyprisene over Atlanteren var ikke lavere på den tiden. Husk at LCC sine operasjoner innen Europa ikke har noen innvirkning på prisene over Atlanteren og f.eks så har faktisk prisene steget de siste 2 årene.

SAS og CO mellom Oslo og New York er nødvendigvis ikke det samme, noe som jeg har forklart ganske mange ganger før. SAS fra Oslo har langt mindre feed å mate ruten med enn CO som har en kjempe hub på EWR og dermed har langt større potensiale for transfer pax på ruten enn SAS, og det selv om CO ikke får innenriks pax i Norge. Itillegg så har de mindre fly som de kan bruke og dermed trenger færre passasjerer enn SAS for å gå med overskudd på ruten. Et annet aspekt man ikke tenker på er at SAS i perioden 2001-2005 var i dyp økonomisk krise og i denne perioden gjaldt det for SAS å kutte kostnader for å hele tatt overleve og når man kutter så kraftig i kostnadene som SAS gjorde og hadde så stort fokus på dette (det er fortsatt mange områder det kan spares på), er det nærmest umulig å samtidig ekspandere noe særlig. Det blir litt som å gasse og bremse på en gang

Men når det er sagt skulle jeg gjerne sett IC ruter med SAS (Star Alliance) fra OSL, men det er begrensete ruter hvor det vil være lønnsomt, selv om enkelte liker å tro at Oslo er verdens navle

Last edited:
Men når det er sagt skulle jeg gjerne sett IC ruter med SAS (Star Alliance) fra OSL, men det er begrensete ruter hvor det vil være lønnsomt, selv om enkelte liker å tro at Oslo er verdens navle

Det blir bare å ta det hele ut av sin sammenheng igjen, igjen og igjen. Det er ALDRI noen her som har påberopt seg at Osl fortjener en større dekning av intercontinentale ruter enn både ARN og CPH. Hvorfor kan ikke denne diskusjonen gå uten at noen gang på gang påberoper seg at Norge vet best, er best osv i sine argumenter. Det hører ikke hjemme og har aldri vært påpekt.
Det er helt naturlig at Osl og engasjementet rundt denne flyplassen åpner en diskusjon om et bedre interkontinentalt rute opplegg når vi snart nærmer oss 20 mill Pax.

Det det reageres på er at SAS IKKE viser interesse av å strarte opp fra Osl, mens ARN og CPH blir prioritert.
Felles HUB i CPH og at SAS må satse fra kun en hub er bare pisspreik. SAS har i dag 2 intercontinentale hubber for sin trafikk. Hadde ARN hatt 0 ruter, skulle jeg ha holdt kjeft og latt argumentet falle inn, men SAS er villige til å utvide sitt HUB begrep. Ja de har jo døtte meg søkt om å få åpne oversjøiske ruter fra andre europeiske land og det signaliseres stadig med planer om flere ruter fra ARN. For meg som SAS kunde i Norge (med mange andre) kan ikke dette oppfattes som annet enn at Norge blir totalt nedprioritert i denne sammenhengen. Ekspansjon og nytenkning innen SAS intercont må gjerne finnes sted, bare ikke fra Osl!

Markedet er her som du sier Someone, men SAS kommer IKKE før de blir tvunget hit og da sier jeg som mange andre; Da unner jeg heller CO, KLM, FINNAIR, PIA med fler om å gjøre brak suksess i SAS sin egen kjøkkenhage!

Det det reageres på er at SAS IKKE viser interesse av å strarte opp fra Osl, mens ARN og CPH blir prioritert.

Har du noengang stusset paa at andre selskaper, med unntak av CO og PK, synes aa gjoere seg samme betraktnonger ... ?

Markedet er her som du sier Someone, men SAS kommer IKKE før de blir tvunget hit og da sier jeg som mange andre; Da unner jeg heller CO, KLM, FINNAIR, PIA med fler om å gjøre brak suksess i SAS sin egen kjøkkenhage!

Dette dreier seg ikke om noens kjøkkenhage. Dette dreier seg om noens overskudd!

Det er milevis fra at CO kan drive lønnsomt med en 757 inn til en stor hub til at SAS skal drive med en A330 på kun O/D-markedet (og noe feed fra resten av Norge) til NYC.

hvorfro må sas absolut bruke store fly på intercontintentale ruter ?? hvorfor kan ikek de skaffe en brukt A310 elller 300 på oslo- new york ruten .. ?

åh ? hvordan dyrt ?

de kunne bruke dem på andre ruter også da.. feks i noe enkelte ruter i europa.. og kanskje til asia og.. og charter...

For et par år siden ble det sagt at SAS snuste litt på å flytte Chicago-ruten fra ARN til OSL. Begrunnelsen jeg hørte da, var at en stor del av paxen på ARN-ORD faktisk kom via OSL. Enda ble det besluttet å fortsette ruten fra ARN.

Stemmer det at så mye av paxen kom/kommer via OSL at dette kunne vært realisert?
Eller var dette kun løse rykter?

3 IC huber for ett såpass lite selskap som SAS, med det materielle de har idag ville vært ren og skjer galskap. Selv 2 huber er å strekke strikken langt, men det går

Det er helt naturlig at Osl og engasjementet rundt denne flyplassen åpner en diskusjon om et bedre interkontinentalt rute opplegg når vi snart nærmer oss 20 mill Pax.

For meg som SAS kunde i Norge (med mange andre) kan ikke dette oppfattes som annet enn at Norge blir totalt nedprioritert i denne sammenhengen. Ekspansjon og nytenkning innen SAS intercont må gjerne finnes sted, bare ikke fra Osl!

Ja, jeg er enig en diskusjon kan finne sted, men det er ikke en sammenheng mellom hvor mange passasjerer en flyplass har og om den "fortjener" flere langruter eller ikke.

Så lenge det er mer lønnsomt for SAS å bruke sin IC kapasitet og satse fra ARN og CPH så er det det riktige, uansett hvor mye du måtte rive deg i håret over det. Det har faktisk ikke noe med nedprioriteringer å gjøre, men rene økonomiske fakta. Og som du er inne på, hvorfor skal SAS satse IC utifra OSL når "ingen" andre gidder å gjøre det? SAS sine IC ruter har meget godt belegg idag (deres problem er kostnader og en for liten flåte) og det ville ikke hjulpet noe på lønnsomheten deres skulle de begynne å fly fra OSL, snarere tvert imot.

Og som andre også er inne på, hadde IC ruter vært så veldig lukrativt utifra OSL som du mener det er, så hadde andre selskaper også satset der forlengst og ikke bare CO med en liten 757 og PIA som tar skyhøye priser og må fly via CPH for å få nok pax.

For 40 år siden, da flyselskapene var statseid kunne de drive ruter utifra prestisje og politiske mål, slik fungerer det (heldigvis) ikke lenger. Nå er det markedet som rår, noe som har bidratt til den enorme veksten i flytrafikken og stadig billigere billetter for de reisende. For 40 år siden måtte man vel ut med en halv månedslønn for å få råd til en billett til London, mens man idag kan få dekket billett ved hjelp av flaskepanten hvis man har ett litt heftig vorspiel. Hadde man operert slikt idag som man gjorde på den tiden så hadde det sikkert hvert mange IC ruter fra OSL, men som du neppe hadde hatt råd til å reise med.

Men som jeg har nevnt tidligere, en gang i fremtiden tror jeg vi kan få se noen nye IC ruter fra OSL (da snakker jeg ikke om "charterruter" til Krabi), men det kommer når tiden er inne for det og det er den ikke per dags dato. Det vil komme når markedet er klar for det og på lang sikt har markedet alltid rett. Itillegg har jeg også en mistanke om at OSL ikke er spesielt dyktig til å markedsføre seg mot nye flyselskaper i forhold til ARN og CPH:angry:

Per dags dato har heller ikke SAS flytyper som passer for IC ruter utifra OSL og det ville vært totalt gale-mathias å skaffe seg enda en flytyper (spesielt når det SAS må bruke penger på er MD-80 og Dash-8 replacement, samt å utvide IC flåten med 333/343 før de om noen år bør gå til anskaffelse av 787 eller 350)

åh ? hvordan dyrt ?

de kunne bruke dem på andre ruter også da.. feks i noe enkelte ruter i europa.. og kanskje til asia og.. og charter...

Dyrt fordi:
- Det er dyrt å anskaffe nye fly
- Det er dyrt å ha en liten flåte på 2-3 fly
- 767/310/300 er gårsdagens flytyper, som har dårlig cargokapasitet, høyt drivstoffforbruk og dyre i drift
- Å bruke widebodies innen Europa og på korte ruter har SAS prøvd før....det gikk ikke så bra

Back