"SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Da vet du vel også at Northwest på bakgrunn av info fra dette forumet, hadde bra pax antall, så bra at KLM visstnok presset ruten til nedleggelse (med forbehold om at info som er postet her om Nortwest sin osl rute stemmer)

Jeg trodde NW-ruten, som forøvrig var codeshare med BU, ble lagt ned grunnet for lave gjennomsnittsinntekter. Mener å huske en uttalelse om vanvittig uttak av bonuspoeng på ruten.
Dette med at det var KLM som presset NW ut har jeg aldri hørt før. Det vil også være meningsløst med tanke på det samarbeidet KLM og NW har over dammen.

10-10-2004, 03:35 #5
dc-8-63
ScanFlyer Molded
Global Moderator

Replying to Topic 'Norge-USA'
Northwest floey i fra Gardermoen med 747-200 til JFK og senere til MSP via LGW. Etter at OSL aapnet floey de en sesong med DC-10 MSP - OSL - MSP i samarbeide med Braathens ikke med KLM...sistnevnte var litt sure paa den ruten som tok passajerer i fra deres ruter via AMS .....

Her har du vel grunnen til hvorfor KLM ikke var så hypp på NW sin rute!!!

Last edited:
Da vet du vel også at Northwest på bakgrunn av info fra dette forumet, hadde bra pax antall, så bra at KLM visstnok presset ruten til nedleggelse (med forbehold om at info som er postet her om Nortwest sin osl rute stemmer)

Det jeg har sett rykter om her (uten at jeg klarer å huske hvordan det ble formulert) var at KLM heller ikke ha de norske passasjerene via Amsterdam. Å gå derifra til å si at KLM presset NW til å legge ned ruten fordi den gikk for bra er ganske langt.

Tror SAS at nordmenn skal strømme til med en gang de åpner en rute til USA?
Da er jeg redd de blir skuffet.
Jeg er f.eks veldig fornøyd med BA, og er nær ved å oppnå silver med de. Jeg kommer garantert ikke til å switche til SAS.
Jeg hadde en tur over atlanteren nylig og ble oppgadert til club på vei hjem. Utrolig bra opplevelse, og det er slike ting som gjør at man har lyst til å være lojal.

Det er dette som nå blir problemet om SAS skulle åpne direkteruter fra Osl. I mangelen på direkte dekning fra Norge og Osl, har konkurrentene til SAS fått et så sterkt fotfeste fra det norske markedet, at SAS vil få streve meget med å kunne ta markedsanndeler. Jeg tror dette er mye av årsaken til at få om ingen velger Osl til sitt lang program, nettopp fordi allianse partnere og andre selskaper så til de grader har et feste om paxen i Norge.
KLM og BA (med fler) har sett kjøpekraften og reiselysten til Nordmenn og utnyttet det til det fulle. I så måte har egentlig Osl et særdeles bra "Interkontinentalt" dekning fra Osl.
Tiden har ligget for lenge uten SAS sitt tilstedeværelse fra Norge og jeg er redd for at dette faktisk er den største årsaken til at SAS ikke kommer.

Det er dette som nå blir problemet om SAS skulle åpne direkteruter fra Osl. I mangelen på direkte dekning fra Norge og Osl, har konkurrentene til SAS fått et så sterkt fotfeste fra det norske markedet, at SAS vil få streve meget med å kunne ta markedsanndeler. Jeg tror dette er mye av årsaken til at få om ingen velger Osl til sitt lang program, nettopp fordi allianse partnere og andre selskaper så til de grader har et feste om paxen i Norge.
KLM og BA (med fler) har sett kjøpekraften og reiselysten til Nordmenn og utnyttet det til det fulle. I så måte har egentlig Osl et særdeles bra "Interkontinentalt" dekning fra Osl.
Tiden har ligget for lenge uten SAS sitt tilstedeværelse fra Norge og jeg er redd for at dette faktisk er den største årsaken til at SAS ikke kommer.

jepp. selv om det hadde vært veldig hyggelig, så er det svært mange jeg har snakket med som er dritlei frekke dansker slik at de heller reiser via LHR, FRA, AMS eller EWR og deretter har jo LH, BA, KL og CO fått et rimelig bra konkurransefortrinn.

Dere klarer de kunstykket å få det til å høres ut som om det er nordmenn som er best representert ombord på SAS sine IC flygninger og at Svensker og Dansker ikke flyr i det hele tatt.

Det er faktisk ikke så enkelt at man bare kan ha en base med 1 IC fly i Oslo, da dette ikke vil være særlig lønnsomt. SAS sin IC flåte er allerede idag for "for" spredt mellom ARN og CPH og å dele den mellom OSL, ARN og CPH ville med dagens flåte bety at stordriftsfordelene ville falle bort og det lille som er av lønnsomhet i SAS IC ville forvinne. Og SAS sin hoved hub er faktisk CPH og det har de selv sagt. Itillegg er 333/343 for store iforhold til hva som er ideelt fra OSL og å ta inn enda en type i flåten koster penger og øker kostnadene.

Dessuten er norsk næringliv eksperter i å ønske seg ruter hit og dit og når de først kommer så blir de knapt nok brukt.

Man må også huske på at Continental har et veldig stort fortrinn på sin Newark rute og det er at itillegg til O/D trafikk mellom Oslo og New York, så har de hub på EWR og feeder dermed passasjer til sitt nettverk i tillegg. Dette har kan f.eks ikke SAS gjøre i like stor grad da Star Alliance her veldig dårlig dekning fra EWR (og JFK) og SAS dermed stort sett måtte levd på O/D trafikk mellom Norge og New York. Dette er mulig fra Stockholm og København som er langt større byer og markeder enn Oslo. itillegg må man huske fra at for en fra Stavanger eller Bergen spiller det ingen rolle om personen må mellomlande i OSL, CPH, FRA, AMS, LHR etc etc noe som gjør IC markedet utifra OSL mindre enn ARN og CPH

Det å trekke konkusjoner basert på en analyse om at nordmenn har gjennomsnittlig god råd og reiser mye som enkelte av dere gjør her blir alt for ensidig (og feil) da det er utrolig mange aspekter som teller inn angående en lang-rute er lønnsom eller ikke

Enig med dine uttalelser her Someone. Jeg ser lite til alle de som ønsker longhaul fra Norge når jeg er ute på mine reiser.
Vi må akseptere at når et selskap som SK har så begrenset nettverk med oversjøiske ruter så kan man ikke spre disse på særlig flere plasser enn det som er idag. Jeg er helt fornøyd med å fly over CPH såfremt den oversjøiske ruten jeg trenger går derfra(f.eks. SIN) Når den ikke gjør det blir det KL isteden på linje med noen andre destinasjoner.
SAS kan ikke lenger gjøre som de gjorde i tidligere tider ; ekspandere oversjøiske ruter og sende regningen til eierne.Dette vil isåfall bli Norges største flyklubb noe det var i tidligere tider.
Og det var vi skattebetalere som var med å spytte stadig ny kapital inn i selskapet hver gang dette trengtes.
Drives SAS rasjonelt og tjener penger så kommer det kundene til gode i form av bærekraftige destinasjoner. Man kan heller ikke forvente at SAS skal opprette oversjøiske ruter bare for å konkurere med andre på samme strekning. Trafikkgrunnlag er en grunnleggende forutsetning for å starte opp en rute.Om Continental driver rimelig godt OSL-EWR så er det ikke sikkert at denne ruten blir en god forretning for 2 selskaper dersom SAS skulle drive den parallelt.

Ola og Kari Dunk flyr charter når han de skal oversjøisk. Husk, gamle reisevaner er ikke enkle og endre og charteroperatørene har i veldig mange år tilbudt direkteflighter til USA, Karibien og diverse destinasjoner i Østen. Når de skal andre steder er jo KL/BA/AY og LH flotte alternativer. Charterselskapene har et godt grep om markedet i Norge og øker stadig setekapasiteten.

Det jeg har sett rykter om her (uten at jeg klarer å huske hvordan det ble formulert) var at KLM heller ikke ha de norske passasjerene via Amsterdam. Å gå derifra til å si at KLM presset NW til å legge ned ruten fordi den gikk for bra er ganske langt.

Naa blandes vel kortene noe, det som ble sagt var at NW sin MSP - OSL rute tok trafikk fra KLM sin AMS hub, det ble ikke sagt at ruten gikk bra. Kilden til at KLM presset NW var NW manager Pacific Norhwest, som var frustrert over at KLM styrte all trafikk inn til AMS, ruten til OSL startet faktisk i SEA med gjennomgaaende flight nummer SEA-MSP-OSL vv. og Seattle solgte ganske saa bra paa denne ruten. Vi maa ogsaa huske at dette ligger omtrent 10 aar tilbake i tid, og da var KLM agressive med kjoepe seg inn i selskaper (AirUK, BU og NW) noe helt annet enn det KLM i dag som er selv er oppkjoept og kotrolleres av Groupe Air France. NW var ogsaa i en langt svakere posisjon paa denne tiden, og KLM hadde dengang sterke kort paa haanden, og det er vel ingen som tviler paa KLM oensket og fremdeles oensker aa bygge opp AMS som en sterk hub, og klart foretrekker at NW feeder deres hub.

Naa blandes vel kortene noe, det som ble sagt var at NW sin MSP - OSL rute tok trafikk fra KLM sin AMS hub, det ble ikke sagt at ruten gikk bra. Kilden til at KLM presset NW var NW manager Pacific Norhwest, som var frustrert over at KLM styrte all trafikk inn til AMS, ruten til OSL startet faktisk i SEA med gjennomgaaende flight nummer SEA-MSP-OSL vv. og Seattle solgte ganske saa bra paa denne ruten. Vi maa ogsaa huske at dette ligger omtrent 10 aar tilbake i tid, og da var KLM agressive med kjoepe seg inn i selskaper (AirUK, BU og NW) noe helt annet enn det KLM i dag som er selv er oppkjoept og kotrolleres av Groupe Air France. NW var ogsaa i en langt svakere posisjon paa denne tiden, og KLM hadde dengang sterke kort paa haanden, og det er vel ingen som tviler paa KLM oensket og fremdeles oensker aa bygge opp AMS som en sterk hub, og klart foretrekker at NW feeder deres hub.

Støtter dc-8-63 fullt ut her, MW-ruten til MSP gikk faktisk ganske bra, og ble brått lagt ned, etter press fra KLM. OSL ble ofret til fordel for AMS som på den tiden ble bygget opp til en vesentlig europeisk hub.

Ola og Kari Dunk flyr charter når han de skal oversjøisk. Husk, gamle reisevaner er ikke enkle og endre og charteroperatørene har i veldig mange år tilbudt direkteflighter til USA, Karibien og diverse destinasjoner i Østen. Når de skal andre steder er jo KL/BA/AY og LH flotte alternativer. Charterselskapene har et godt grep om markedet i Norge og øker stadig setekapasiteten.

Men er det tilfelle i større grad i Norge enn SE og DK? Det er vel heller ikke mange chartermaskiner fra Norge til USA? Når det er sagt er det ikke vanskelig å skjønne at SAS ikke ønsker tre baser for IC- trafikk, samtidig bør ingen bli overrasket over at noen klager på at det gjør nordmenn, som er et folk som flyr mye, til svært svært dårlig representert med direkteruter IC.

Men er det tilfelle i større grad i Norge enn SE og DK? Det er vel heller ikke mange chartermaskiner fra Norge til USA? Når det er sagt er det ikke vanskelig å skjønne at SAS ikke ønsker tre baser for IC- trafikk, samtidig bør ingen bli overrasket over at noen klager på at det gjør nordmenn, som er et folk som flyr mye, til svært svært dårlig representert med direkteruter IC.

Her er jeg enig med deg. Det som irriterer meg mest ligger i hva jeg er 100% overbevist om at vil skje i fremtiden. At SAS kommer heseblesende den dagen en annen operatør har etablert intercontinental base fra Osl. SAS vil aldri og jeg gjentar ALDRI være i forkant med noe som helst fly produkt fra norge om ikke andre tvinger det frem!

Da står hovmod for fall!

Last edited:
Her er jeg enig med deg. Det som irriterer meg mest ligger i hva jeg er 100% overbevist om at vil skje i fremtiden. At SAS kommer heseblesende den dagen en annen operatør har etablert intercontinental base fra Osl. SAS vil aldri og jeg gjentar ALDRI være i forkant med noe som helst fly produkt fra norge om ikke andre tvinger det frem!

Da står hovmod for fall!

ja du har nok rett i det og, men etter Lindegaard høvlet opp konsernet i 4 så kunne de jo egentlig døpt seg om til "personlig prestisje og intern konkurranse AS".

Det er positivt med en mann som Matss Jansson ved roret, men det får ikke full effekt når man har siromper som Myklebust som styreformann etc. Også er det litt politikk oppi hele mølja, og VIPS til slutt kan man bare glemme det (og det tror jeg vi kan si den dag i dag, tror det ikke før jeg får se det)

:71:

Saken om at SAS Norge vurderer ruter til Bangkok og New York fra OSL er også omtalt i en liten notis i dagens VG (papir). Det står at det vurderes å lease inn 757 og/eller 767 for å starte rutene da det er vanskelig å finne tilgjenglige A330/340.

Notisen er skrevet av Jan Ovind, og han pleier vel ha litt peiling selv om han i notisen mener det er Jessheim som får nye internasjonale ruter ;)

Saken om at SAS Norge vurderer ruter til Bangkok og New York fra OSL er også omtalt i en liten notis i dagens VG (papir). Det står at det vurderes å lease inn 757 og/eller 767 for å starte rutene da det er vanskelig å finne tilgjenglige A330/340.

Notisen er skrevet av Jan Ovind, og han pleier vel ha litt peiling selv om han i notisen mener det er Jessheim som får nye internasjonale ruter ;)

Nuwell , SOS (same old story) , dette med 757/767 var vel det som ble nevnt under Petter Jansens regime for 3år (+/-) siden også, så gikk det 2-3 mnd så innså man at det ville bli for dyrt å leie inn 757/767 for å oppgradere til til samme standard som bussene , så ble den ide'n droppet , eller var det Frøvik og SAS IC som sa NEI.

Det er jo lov å håpe ...

Last edited:
Mye bra å lese... OJB kommer som alltid med fornuftige betraktninger... Selv fløy jeg NW til MSP og videre til seattle - maskinen fra Oslo hadde gjennomgående rutenummer til San francisco - ikke Seattle. Litt av grunnen til at NW la ned Oslo var nok også behovet for fly til å starte på Roma og Milano.

Back