SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Skuffende svar. Begynner å lure på om det var noe de fikk utilsiktet og gratis ved overgangen til Altea (man må vel betale for slike ekstrafunksjoner?). Egentlig et ganske uforståelig svar når vi var såpass konkrete som vi var. Vet de ikke bedre?

Har noen screenshot liggende fra f.eks Expertflyer som viser soft block i praksis?

Edit: det blir ikke nødvendig likevel. Etter Thomas svarte med et eksempel fra da det fungerte, fikk vi nå nytt svar om at de skal sjekke opp i det en gang til og kommer tilbake til oss.

Last edited:
Jeg vil tro at nesten samtlige av oss som sendte inn våre navn på den listen, har erfaring med at det fungerer, ved å sjekke seat map på Expertflyer og lignende. Det er jo litt rart da at det bare avfeies med at det aldri har eksistert...?

Får håpe videre korrespondanse får orden på dette!

Edit: det blir ikke nødvendig likevel. Etter Thomas svarte med et eksempel fra da det fungerte, fikk vi nå nytt svar om at de skal sjekke opp i det en gang til og kommer tilbake til oss.

"Sjekke opp en gang til" = kanskje vi faktisk ikke slipper unna å sjekke opp i hva våre mest kravstore og irriterende kunder spurte om? ;)

"Sjekke opp en gang til" = kanskje vi faktisk ikke slipper unna å sjekke opp i hva våre mest kravstore og irriterende kunder spurte om? ;)
Sjekke første gang, sjekke andre gang... potato, potato. ;)

Her er det fulle svaret, endelig er vi på bølgelengde med dem:

Hei igjen

Takk for info – her må jeg jo bare si at jeg blir litt perpleks….
Bakgrunnen for svaret mitt til dere, var en lengre intern prosess hvor vi gjennomgikk alle systemer og prosedyrer.
Om det stemmer som du sier, er det slik at vi rett og slett ikke har full oversikt over de IT-løsninger vi selv benytter.
”Pinlig” er vel bare første ordet jeg kommer på…

Vel, vi skal gå en ny runde her på saken. Det ville jo uansett vært en veldig god nyhet for oss, fordi det er dette vi ønsker å tilby våre beste kunder.

Jeg kommer tilbake til dere alle, når vi har undersøkt dette enda mer.

Last edited:
Jeg vil tro at nesten samtlige av oss som sendte inn våre navn på den listen, har erfaring med at det fungerer, ved å sjekke seat map på Expertflyer og lignende. Det er jo litt rart da at det bare avfeies med at det aldri har eksistert...?

Får håpe videre korrespondanse får orden på dette!
Ja, jeg har gått stille i dørene om det, men jeg er EBS og A3*G, og det fungerte bra også for meg (med begge kortene) frem til ca august. Ideelt sett bør det jo være slik at ved under 67% load får alle ledig midtsete, deretter ryker EBS/*S, så ryker *G, før EBG, EBD og til slutt EBP.

Han treffer spot on med at det er pinlig.
Jeg har kvalifisert til EBG ut juli 2016, men mitt blide ansikt vil være minimalt å se ombord hos SAS fremover. Og enda mindre uten blokkert midtsete.

Håper uansett de får ordnet dette for dere som "må" fly SAS mer eller mindre regelmessig.

Snorre hos SAS ringte meg nå nettopp for å få litt nærmere forklaring. Jeg sa slik som flere har lagt frem om at blokkeringen flyttet seg om man endret plassering på setekart. Snorre spurte om vi kunne sende over screenshots, så om noen har screenshots av blokkert sete i ExpertFlyer o.l, så kan dere vennligst sende det til meg.

Jeg hadde ca 10-15 minutters samtale med Snorre, og han sa at den hendvendelsen som SAS fikk med over 80 statuskunder var noe de tok meget seriøst. Han hadde tatt flere runder i organisasjonen i dag, men tydeligvis hadde han ikke vært grundig nok/spurt de rette spørsmålene. Han sa også at de hadde vært et av hans høyeste ønske å kunne oppfylle ønsket vårt, og han skulle gjøre det han kunne dersom det var mulig i systemene, som det nå viser seg at det er.

Så igjen; dersom noen har bilder fra ExpertFlyer o.l med blokkering, vær vennlig å send meg en PM, slik at jeg kan få overbragt dette.

Thomas

EDIT: Fant mange eksempler i denne tråden.

Last edited:
Da jeg jobbet i et datafirma før sa vi: It's a feature, not a bug.. Nå sier SAS at: It was a bug, not a feature ;) med andre ord: det var da tydelig vis en ordning mange ikke var klar over og som ble "fikset" til å ikke fungere..

Får håpe de finner igjen det som ble fikset.

Dette er rimelig spesielt, den beste fordelen(etter min mening) med EBG viste de ikke at de hadde. Stusset en del på at det aldri har vært ledig midtsete i det siste. Så ikke denne tråden før nå.

Henger meg på denne, om enn ikke tidsnok til å signere brevet som gikk.

Jeg er nå EBD, EBG i over 10 år, og har vært trofast SAS kunde siden jeg tok mine første UM flighter som 5 1/2 åring. Nå vurderer jeg om jeg gidder å rekvalifisere hvis ikke soft block kommer tilbake. Det er jo et ikke-problem på langhaul, men det har blitt mye short i det siste på meg, overgangen i systemet føles som natt/dag.

Det er stort sett jobb som betaler billettene mine, som alltid er plus/biz -- så egentlig gir ikke EBD/G meg noen ting som helst lengre (eller glemmer jeg noe?).

Semi relatert, og et spørsmål jeg håpte jeg aldri skulle trenge svaret på; både Brussels Airlines & KLM vil kunne være alternativer på mine mest trafikkerte reiseruter. Vet noen av dere om dissse opererer med soft block for sine statusmedlemmer?

Semi relatert, og et spørsmål jeg håpte jeg aldri skulle trenge svaret på; både Brussels Airlines & KLM vil kunne være alternativer på mine mest trafikkerte reiseruter. Vet noen av dere om dissse opererer med soft block for sine statusmedlemmer?

Reiser du Biz hos LH eller KLM så er jo ikke ledig midtsete noe problem :) Har opplevd at alle selskaper som er med i M&M bonusprogrammet gir softblock til meg som EBD, tror det gjelder alle *G faktisk. Klm har jeg ikke noe kjennskap til om de praktiserer softblock.

Mulig flaks, men på flighten min fra Stockholm til Oslo i går kvedl var den kun 1 ledig sete ombord, det ved siden av meg på rad 1 :)

Har faktisk fått ledig midtsete flere ganger også i det siste, når da det ikke har vært fullpakket ombord som jeg også har opplevd mye av i det siste.

Kim

Kanskje tilfeldig, men fikk også ledig midtsete på rad 1 til LPA lørdag som var, så venter spent på hjemreisen om et par dager..

Back