SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Det skulle jo egentlig ikke ha noe å si da. Du er jo fortsatt EBG i datasystemene, all den tid ditt EB-nummer begynner på EBG...

Ja, men etter at de endret på innsjekssystemet (i sommer) ble det slutt på soft-block for EBG.
Følger med på ExpertFlyer alle ganger jeg skal fly, og det er her jeg ser endringen.

Før ble sete ved siden av EBG blokkert et par dager før avgang. Og det forble slik frem til avgang.

Nå blir alle seter blokkert et par dager før avgang, for å så åpnes opp for alle når innsjekk åpner.

Dette stemmer bra med mine erfaringer. Reiser ofte med status-løse (EBB/non-EB) i to forskjellige reservasjoner. På mine reiser tidligere i år (frem til juli) fikk ikke de velge sete ved siden av meg.
Nå kan de velge sete ved siden av meg (august og september).

Synes dette er en veldig kjip endring...

Skikkelig dårlig av SAS. Har også hatt den samme erfaringen den siste tiden, trodde det bare var jeg som hadde vært uheldig, men dette forklarer jo saken.

Her ser dere eksempel:

Skal fly i morgen tidlig klokken 08. Som dere ser er mange seter blokkert. (Sikkert grunnet lavt belegg/vekt etc.)
Men jeg sitter på 16D - og mitt nabosete er ledig...

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    65.8 KB · Views: 604
Når har jeg flydd 6 turer siden torsdag, alle flightene med belegg godt over 90%. Alle 6 var det ledig midtsete på siden av meg. Jeg satt i tillegg ved nødutgangen. Hvis softblock er fjernet helt så har jeg hatt usannsynlig flaks. Jeg har ikke følelsen av at den er helt fjernet.

Hadde en MR til Madrid i går fra Bergen via CPH, og på 2 av flightene hadde jeg ikke ledig midtsete, selv om det var mye ledig i Plus, så det ser ut til at softblock er fjernet. Veldig dumt, hadde blitt godt vant til dette... For noen uker siden reiste jeg med fruen til Paris og som vanlig booket vi midtgang og vindu, satset på softblock, men på 3 av flygningene kom det passasjer som skulle sitte i midten...

Hadde en MR til Madrid i går fra Bergen via CPH, og på 2 av flightene hadde jeg ikke ledig midtsete, selv om det var mye ledig i Plus, så det ser ut til at softblock er fjernet. Veldig dumt, hadde blitt godt vant til dette... For noen uker siden reiste jeg med fruen til Paris og som vanlig booket vi midtgang og vindu, satset på softblock, men på 3 av flygningene kom det passasjer som skulle sitte i midten...

Samme skjedde med meg.

I mai fløy jeg OSL-LHR-OSL i Plus. 95% fullt fly, med 2 ledige midtseter i Plus (hvor ett var ved meg). Samme har skjedd mange ganger på OSL-BGO tidligere i år.

Nå får jeg alltid en ved siden av meg.
På tirsdag var flyet nesten tomt (40 passasjerer i en 737-800), og jammen klarte ikke to personer å sette seg ved siden av meg - når det var 5 ledige rader bak oss(!).

Det er nesten så jeg håper at de har "glemt" å ta det med i nytt innsjekkingssystem (at det falt ut med en glipp), men tviler vel på det..

Ingen som har kontakter i SAS som kan gi et OK svar på hvorfor? Selv om dette aldri har vært en uttalt fordel for EBG/EBD, har det jo fungert rimelig bra og virkelig vært en flott ting!

På mine fire SAS flighter den siste måneden er jeg rimelig sikker på at jeg hadde blokkert midtsete på alle uten om den siste (31.08).

Velger å håpe at de ikke har fjernet denne fordelen, til det motsatte er bevisst. De fem ledige radene kan jo ha vært noen som satt igjen i baren på OSL.

Pluss T/R til Barcelona som EBG så var vi 3 stk på raden min begge veier med 3 hele 3 setere uten folk i. Jeg byttet så fort boarding var complete

Skill fly BRU-OSL i morgen kveld, en 73G med 60 seter i Plus! Det er tre opptatte midtseter, det ene ved siden av meg, så ser ikke ut som om det er mye blokkering igjen nei, desverre...

Hvis de ikke en gang klarer å blokkere for pandion (og at på til i Plus), kan vel vi som er Diamant (og gull) se langt etter noen softblock :p

Seatblock (og da comfort) har for meg vært det sterkeste incentivet for å velge SAS Go over Norwegian, selv om prisen av og til er litt høyere. Utrolig kjipt at dette har blitt fjernet.

Heisann!

Mulig jeg har hatt veldig flaks de siste mnd, men kan telle på 1 hånd de gangene jeg IKKE har hatt ledig sete ved siden av meg.. Gjelder både Plus og GO, men faktisk mest i GO..

Når jeg har booket om like før avgang har jeg selvsagt ikke fått det, men stort sett alltid når jeg har sete på forhånd. (Sitter 99% av tiden ved vindu-nødutgang når jeg reise GO og på sete 1 i Plus..)

Kim

En hyggelig dame hos SAS her på OSL la inn note til innsjekk i BRU om å flytte på passasjereren i midtsetet, og så blokke det. Vi får se hvordan det går i morgen! Satser på at de manuelle rutinene fungerer.

OSL-LHR i C 28/8; Undertegnede med EBD i 1A og svensk herre EBP i 1C, noen spredte ledige seter i Plus. Og DER datt det ned en lettere bedugget og ike helt nyvasket skotte i 1B.....
Ouch...

Men: Én positiv opplevelse på en booking som kommer i september: Equipment change fra 738 til 737-700. Opprinnelig booket EMG. Fikk automatisk nødutgangassignment på -700 flighten. Første gang det har skjedd meg.

Back