SAS med nye flyseter!

Da finner man altså Sicma Aero på følgende fly:
- 737-600 med 120 seter
- 737-700 tilvekster brukte/nye med 141 seter
- noen 737-800 modifisert til 181 seter
- alle A319
- alle A321

Da finner man altså Sicma Aero på følgende fly:
- 737-600 med 120 seter
- 737-700 tilvekster brukte/nye med 141 seter
- noen 737-800 modifisert til 181 seter
- alle A319
- alle A321

Jag flög LN-RGC i måndags och den hade SICMA-säten. Så även fabriksnya 738 har dessa!

Efter hvad jeg er informeret om, er visse flyindivider (737), som er leaset gennem bestemte leasingfirmaer (GECAS??), endnu ikke godkendte til Recarostolen. Men det skulle falde på plads i løbet af 2013.

SAS har ikke planer om at udskifte Sicmastolene i 319 og 321.

Mulig jeg ikke tok til meg alt som stod i de to postene over men..

Fløy LN-RRS for første gang idag. Og ble litt overrasket over å treffe på en -883 (virker ikke som denne har vært utleid) med Sicma Stolene. Hva er denne maskinen rekonfigurert fra? Har det vært en Euro-konfig? Hvorfor ikke de nye setene her?
Trodde bare det var -800'ene som hadde vært utleid (f.eks RPO) , nye samt 'nye brukte' -700 som fikk installert Sicma Stoler.

Uansett, noen -800 igjen med de gamle setene med hodestøtte og doble toaletter på venstre side bak?

Hei!

Hva er status for utskiftning av stolene i SAS flåten nå? Er det mange -800 som gjennstår?

Fløy LN-TUF(-700) for ett par dager siden, og setene er veldig slitt og gamle. Men selvsagt behegelige å sitte i. Men det så ikke så pent ut. Skal setene i -700 også byttes ut?

Last edited:
Hei!

Hva er status for utskiftning av stolene i SAS flåten nå? Er det mange -800 som gjennstår?

Fløy LN-TUF(-700) fot ett par dager siden, og setene er veldig slitt og gamle. Men selvsagt behegelige å sitte i. Men det så ikke så pent ut. Skal setene i -700 også byttes ut?

Ikke foreløpig, og regner heller ikke med de blir skiftet ut. Kun -800. Er vel totalt 15 maskiner i norsk produksjon som har nye Recaro stoler :)

Recaro stoler skal monteres i 737 600 og 700 er planen nå. SAS ønsker kun to typer. Dette blir Recaro og nye Sicma. Ut med skinn setene i RRE, RRG, RRFog ut med gammel Sicma i LN-TXX og BA Aerospace i alle LN-RXX flyene som er de mest behagelige setene. Vekt besparelser og færre deler er fordelene.

Recaro stoler skal monteres i 737 600 og 700 er planen nå. SAS ønsker kun to typer. Dette blir Recaro og nye Sicma. Ut med skinn setene i RRE, RRG, RRFog ut med gammel Sicma i LN-TXX og BA Aerospace i alle LN-RXX flyene som er de mest behagelige setene. Vekt besparelser og færre deler er fordelene.

Bytte stoler i -600? Er ikke de på vei ut av flåten da?

-600 er ikke på vei ut ennå, det er jo ikke bestilt noen fly som skal erstatte disse. Akkurat nå er det bare 737CL og MD som er på vei ut.

Sikker på det? Det har nå vært flere tråder her inne som har nevnt at flere -600 er på vei ut allerede denne høsten, når leasingavtalene går ut.

Noen/et par eller noe deromkring av -600 et på vei ut, men det betyr ikke at alle skal ut med det første

737-600 LN-RPU står på utfasing nå hos SAS teknisk på OSL sammen med mange MD-80. Har ikke hørt om flere 600 som skal ut nå. Blir nok ikke nye seter i den. Vi får se når Recaro stoler blir satt inn. Virker som er de fleste er fornøyd med disse. Lette og god benplass.

Last edited:
Flög SE-REY (737-700WL) idag. Premiär för mig med nya RECARO-stolarna. Tyckte de var helt OK och gav en känsla av mer plats. (Satt rad 3).
Frågan är då från och med vilken maskin som dessa säten monteras?
(Har tidigare flugit SE-RES, -RET och -REX med SICMA)

To flighter i de nye recaro-setene de siste dagene .. greit nok .. god benavstand, særlig på rad 3. Rad 5 var en tanke dårligere, tror jeg. Sitter helt OK i to timer fra London til Oslo.

Fløy ARN-OSL i går med en -800 med de nye setene , de var helt glimrende syntes jeg på den turen i alle fall. Jeg satt relativt behagelig med mine 193cm og 184 kg.. Så absoutt ingen smågutt..

Når skal det skje noe med RRG? Fløy den i går, samme dårlige setene. Venter på de nye gode recaro-setene!
RRG burde jo være en god kandidat for å få recaros ASAP, siden den har winglets og dermed er godt egnet for sydenruter.

Da kan jeg melde om at utskiftingen av seter i SAS sine ex-BU 737-700 er i gang. Fløy LN-TUF i dag med nye Recaro seter på plass. Antar de på denne måten har fått inn en ekstra rad med seter også?

Back