SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Skulle ikke de nye rutene fra SAS bli presentert ila. september?

Det har vært sagt ja, men drakampen om hvor de skal starte er nok ikke over enda. Vil ikke overraske meg om det kommer ifm neste kvartalspresentasjon i oktober.

Jeg satt på et SAS-fly ut i Europa for noen dager siden og overhørte noen flyvertinner som snakket med hverandre om langdistanseruter, økonomi osv.
Da overhørte jeg at Sør-Korea ble nevnt, og at de syntes det var et overraskende rutevalg. Nå kan det hende at jeg hørte feil og at de hadde byttet tema og snakket om Sør-Korea i en annen sammenheng, men kan det være en sannsynlig destinasjon? Og evt. fra ARN, OSL eller CPH?

Ja, flyvertinner er noen av de som får høre om nye langruter først. De har bare fått beskjed om å ikke snakke høyt om det. :D
SEL kan være et alternativ, selv om jeg har mer tro på PEK fra ARN.
OSL får sikkert en rute til ORD, evnt vinterrute til MIA.

Grunnen til at ICN har dukket opp som en mulig destinasjon er at Innovasjon Norge har hatt et prosjekt gående i noen år med målsetning om å få KE til å starte fast rutetrafikk til OSL. Et resultat av dette er KE chartermaskinene som har gått på OSL et par år nå. Ikke uventet er SAS også interessert i dette og komme KE i forkjøpet.

Jeg håper fortsatt på at SAS vil få rute til en ny destinasjon som jeg enda ikke har besøkt. IPC står øverst på min ønskeliste selv om jeg skjønner at det er urealistisk.

En ting er uansett viktig å vite. Det er at ingen i kabinen vet eller har kunnskaper om hvilke destinasjoner SAS lander på.

Et sted må de jo ha hørt det.

Hørt hva? At det blir Seoul? Jeg kan garantere deg at det ikke er Seoul.
Derimot er det jo helt normalt og på sin plass å diskutere dette blandt ansatte.
Da også basert på naturlige slutninger om potensielle destinasjoner.

Hverken piloter eller kabinansatte vet hvilke destinasjoner SAS planlegger.
I sluttfasen vil representanter for piloter og cc bli involvert, men de holder kjeft.
Det er derfor de besitter sin tittel og stilling.

Foruten et lite team i SAS, er det kun aktuelle flyplasser og slot koordinatorer som eventuelt vet.

At der rundt om snakkes om diverse nye ruter er vel ganske normalt..MHT til nye langruter, så tror jeg at det kun er hos dem som i SAS har med "route development" at gøre, samt en inderkreds omkring SAS ledelse, der har et fingerpeg på, hvor nye ruter lægges.
OG jeg vil da gerne lægge billet ind på en rute til HKG, SGN samt SYD...Det er ruter, hvor jeg gerne så et SAS fly...Dertil kommer måske nogle destinationer i USA..MIA, DEN og så vores alle sammens favorit, SEA...Der er iblandt disse mit gæt på nye ruter ligger. Men lad os nu se,,,der kommer vel noget frem senere i år...I Europa så jeg gerne en SAS rute til TLS. Ikke kune fordi det er en plads , hvor der bygges fly, men selve området kunne nok bruges på en sommer destination
Hislen Ole

(...) vores alle sammens favorit, SEA... (...)

Jeg har aldri skjønt hvorfor SEA skal være så populært/aktuelt. Hva med det vakre landet nord for USA, Canada?

Fra Toronto og Vancouver flyr de fleste store flyselskap f.eks., og økes årlig.

Jeg har aldri skjønt hvorfor SEA skal være så populært/aktuelt. Hva med det vakre landet nord for USA, Canada?

Fra Toronto og Vancouver flyr de fleste store flyselskap f.eks., og økes årlig.
Det vil være oppsiktsvekkende om SAS vender tilbake til SEA etter forholdsvis nylig å ha trukket seg ut. Men de har lang historie der og hadde et godt marked i mange år.

Det vil være oppsiktsvekkende om SAS vender tilbake til SEA etter forholdsvis nylig å ha trukket seg ut. Men de har lang historie der og hadde et godt marked i mange år.

Markedet er der i SEA ja. SAS avviklet ruten fordi de tjente ikke penger der med en A340 og de betingelsene de hadde da (crew og fuel). Tiden vil vise om de kan klare denne med en A330E eller A350 og med nye betingelser.

Last edited:
Markedet er der i SEA ja. SAS avviklet ruten fordi de kjente ikke penger der med en A340 og de betingelsene de hadde da (crew og fuel). Tiden vil vise om de kan klare denne med en A330E eller A350 og med nye betingelser.

Av nysgjerrighet, hva er egentlig driverne for trafikk Skandina til SEA? Fiskeindustri? Olje?

Veit fra kontakter i familien at SAS driver å øker sin pool av flyvertinner på Long Haul bassert i Oslo.

Da burde det vel skje noe snart?

Back