SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

På flysas.net har SAS listet opp tilbudspriser i SAS Plus og Business fra fem amerikanske destinasjoner: EWR, IAD, ORD, SFO and LAX..

Kan sistnevne kanskje være et hint om en fremtidig SAS-destinasjon? Søker jeg med linkene der blir det med alliansepartner på første leg, men fortsatt - det må da være en grunn til at de har valgt å liste den sammen med de andre fire amerikanske SAS-destinasjonene.

http://www.flysas.com/en/us/promotions-and-prices/sas-summer-sale/los-angeles/

På flysas.net har SAS listet opp tilbudspriser i SAS Plus og Business fra fem amerikanske destinasjoner: EWR, IAD, ORD, SFO and LAX..

Kan sistnevne kanskje være et hint om en fremtidig SAS-destinasjon? Søker jeg med linkene der blir det med alliansepartner på første leg, men fortsatt - det må da være en grunn til at de har valgt å liste den sammen med de andre fire amerikanske SAS-destinasjonene.

grunnen kan vel også være at DY flyr dit?
Håper på ruter østover. OSL-SIN og ARN-HKG

Pussig, kan kanskje være ett hint. Eller så er det samarbeids-kampanje med partnere. Hadde egentlig ikke trodd at SAS prøvde seg på en vinge mot vinge, mot "Kjos Air". Men DY har jo hatt noe problemer med Dreamlinerene. Så kanskje... Blir spennende å se! Håper vi får nye destinasjoner fra OSL. Når det forhåpentlig blir slutt på "toll-tullet" blir det bra.

Pussig, kan kanskje være ett hint. Eller så er det samarbeids-kampanje med partnere. Hadde egentlig ikke trodd at SAS prøvde seg på en vinge mot vinge, mot "Kjos Air". Men DY har jo hatt noe problemer med Dreamlinerene. Så kanskje... Blir spennende å se! Håper vi får nye destinasjoner fra OSL. Når det forhåpentlig blir slutt på "toll-tullet" blir det bra.

SAS har tidligere hatt kampanjer til USA-destinasjoner som de ikke selv flyr til, så i utgangspunktet ikke så overraskende. De har reklamert for f.eks. Los Angeles og San Diego på forsiden på sas.no. Men litt spesielt at det fremstår som den eneste destinasjonen de lister opp som de ikke selv flyr til. Det kan skyldes Norwegian, ja, men det er vel ikke utenkelig at Los Angeles blir ny SAS-destinasjon? Det er vel et svært sannsynlig valg, uten at det trenger å henge sammen med opplistingen her.

Jeg tror LAX er lite trolig av flere årsaker, som kombinert gjør dette til et dårlig valg for SAS.

-Norwegian er allerede til stede
-Lang flytid umuligjør retur på <24t fra OSL
-Punktet over gjør at LAX ikke kan kombineres med en (realtisk) asiatisk destinasjon ila 48t, hvilket et kort hopp til østkysten kan
-Trolig lavere yield
-Ingen utpreget Star-hub
-Dårlig plassert for videreforbindelser
-MTOW utfordringer når man fyller maskinen full med laks
-Vil trolig trenge tre i cockpit

Kampanjen til LAX er nok tilfeldig og evt i sammenheng med at DY flyr dit i et forsøk på å møte konkurransen. Dessuten er det lite passende ref punktene til Someone over.

Det er meget stor sannsynlighet for at det er sjømathovedstaden BOS de sikter på pga det er en underserved destinasjon fra Skandinavia i tillegg til at buken vil være full fra dag 1. Dette kan sikkert learjet si mer om. Dessuten har BOS vært nevnt flere ganger blant annet av Ola Strand i SAS Norge som forsøkte å starte BOS fra OSL rundt 2009 før det ble nedsablet av interne krefter. Så forsvant hele ledelsen i SAS Norge også.

Når kan vi forvente info fra SAS om evt nye IC ruter? De nye A330ene skal jo være på plass tidlig 2015, men det fører kanskje ikke til en økt IC kapasitet umiddelbart.

Gjør de? My bad, mente bestemt at det var ila Q1. Da har vi jo masse av tid til å spekulere videre.

Ja, MSN1660 er planlagt august 2015 og MSN1673 oktober 2015.

Q1 er uansett umulig da første A330 med 242t MTOW som SAS skal ha først kommer mot midten av 2015, da til Delta som en launch customer for varienten

Når kan vi forvente info fra SAS om evt nye IC ruter? De nye A330ene skal jo være på plass tidlig 2015, men det fører kanskje ikke til en økt IC kapasitet umiddelbart.
Det har vært snakk om å beholde noen av 330/340, så da åpner det seg for noe økt kapasitet [emoji6]

Det har vært snakk om å beholde noen av 330/340, så da åpner det seg for noe økt kapasitet [emoji6]

SAS beholder 3 A340 som var planlagt pensjonert for å øke kapasitet på longhaul fra Oslo og Stockholm. Det blir Nye destinasjoner, og etter mitt syn bra og etterspurte destinasjoner I respektive marked.
Kan ikke si så mye mer på nåværende tidspunkt, men tror ikke det drøyer alt for lenge før en offentliggjøring kommer.

SAS beholder 3 A340 som var planlagt pensjonert for å øke kapasitet på longhaul fra Oslo og Stockholm. Det blir Nye destinasjoner, og etter mitt syn bra og etterspurte destinasjoner I respektive marked.
Kan ikke si så mye mer på nåværende tidspunkt, men tror ikke det drøyer alt for lenge før en offentliggjøring kommer.

Betyder detta att alla 7 340 kommer att få ny interiör också? Dvs totalt 11 maskiner uppgraderas? (Inte "upp till sju" som det hetat tidigare??)

Sånn sett utenfra (og forhåpentligvis objektivt), bør vi vel vente litt med å juble.

31.mars.2015 skal jo selskapet iflg St.prop 38S 2012-2013 ha fullført salget av
Widerøe og bakketjenestene, og innfridd de stalige lån og garantier.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nfd/dok/regpubl/prop/2012-2013/prop-38-s-20122013.html?id=7080

At disse lån/trekkrettigheter har stått ubrukt er vel tvilsomt, all den stund at en i etterkant har vært nødt til å hente penger ved sk. "hybridkapital".

Og når eventuelle nye ruter lanseres, så er vel dette for å få inn cash på et tidlig tidspunkt ?

Og for å ikke oppfattes for negativ: Håper selvsagt at SAS vil overleve, kanskje i en litt annen form en dagens !!

Tror ikke der kommer nye SAS LH ruter før 2016,,og der er jo ingen der siger at det SKAL være fra Norge.....
Først og fremmest er det vigtigt at se hvordan den nye SVG-IAH kommer til at gå..
Hvis den viser sig at være en succes, så ja måske....Men jeg tror betydelig mere på
en nye Kina rute fra STO....
Her på forum ved vi jo ikke en døjt om , hvorledes SAS prioriterer...SAS har stensikkert en dagsorden, som der kun er ganske får som kender, og de er ikke med her på forum....
Men en ting er sikkert, at når der evt. annonceres nye ruter, så vil der opstå "tumult" herinde....fordi SAS ikke gør som vi siger, osv osv osv...
Vent og se, og når så ruterne er annonceret, ja så kan vi diskutere om det er det vi ønskede....
Hilsen Ole

Tror ikke der kommer nye SAS LH ruter før 2016,,og der er jo ingen der siger at det SKAL være fra Norge.....

Det er SAS som sier dette, se første post i denne tråden... Jeg vet det kan være vondt å akseptere men vi må nok forholde oss til hva SAS sier inntil de sier noe annet.

Så hold fast, kommer nok snart :)

Hvad vil passagerbelægget være hvis tallene er renset for UA?

Det er litt vanskelig å si, men UA går fortsatt godt fra OSL.
De merket SAS sitt inntog, men fikk et nytt boost da SAS klønet det til med United og American. De fleste på UA skal ikke til EWR, men videre inn i USA.

Forsøkte grave litt DOT sine databaser, hvor det ligger veldig mye info. Såvidt jeg klarte se av det så var SAS sitt belegg på OSL-EWR på 84% (merk at jeg ikke sjekket EWR-OSL, men bør vel være omtrent det samme begge veier), mens UA har 87%

På ARN-EWR ser det ut som SK har 87% og UA 89%

Back